Hvad er Digital Marketing, og hvordan starter jeg?

Clara Ginnerup
skrevet af Clara Ginnerup
22 minutters læsning
16. september 2020

Digital marketing er for mange virksomheder den vigtigste ressource til at skabe nye kunder – og det bliver den ved med at være længe endnu. Internettet er en fast del af vores hverdag. Det er en afgørende ressource for, at vores verden overhovedet hænger sammen. Alligevel er antallet af mennesker, der dagligt bruger internettet stadig stigende.

Faktisk steg “konstant” internetbrug blandt voksne med 5 % på bare de sidste tre år, ifølge Pew Research. Og selvom vi siger det meget, er måden, hvordan folk handler og køber, virkelig ændret sig sammen med det – hvilket betyder, at offline marketing ikke er så effektiv, som det plejede at være.

Marketing har altid handlet om at forbinde med dit publikum på det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt. I dag betyder det, at du er nødt til at møde dem, hvor de allerede bruger tid: på Internettet. Alle nyere enheder bruger det – lige fra din computer, tablet og mobil til din bil, dit ur og dit køleskab.

Digital marketing dækker over enhver form for markedsføring, der er tilgængelig online.

Hos Itch er vi fortalere for inbound marketing, der er en effektiv metode til at tiltrække besøgende, engagere dem og skabe kunder online. Ikke alt digital marketing falder under inbound marketing, men da denne blog omhandler hvad digital marketing generelt er, så forsøger vi at beskrive alle aspekter.

Vil du vide mere om inbound marketing, der er en måde at tilgå dit marketing på, så læs mere her. 

Du kan bruge disse links herunder, til at komme rundt i vores omfattende forklaring af inbound marketing – eller du kan bare scrolle videre, hvis du vil have den fulde oplevelse.

Hvad er digital marketing?

Digital marketing omfatter alle markedsføringstiltag, der bruger en elektronisk enhed eller internettet. Virksomheder kan benytte digitale kanaler såsom søgemaskiner (Google), sociale medier (eks. Facebook, LinkedIn & Twitter), e-mail og andre websteder for at skabe kontakt til nuværende og potentielle kunder.

Hvorfor bruge digital markedsføring?

Mens traditionel markedsføring findes i trykte annoncer, brochurer, fysisk marketing osv., sker digital markedsføring elektronisk og online. Dette betyder, at der er en uendelige muligheder for din virksomhed, herunder e-mail, video, sociale medier eller online annoncering.

Da digital marketing har så mange muligheder og strategier forbundet med det, kan du blive kreativ og eksperimentere med en lang række forskellige marketing taktikker ud fra dit budget. En stor fordel ved digital markedsføring er, at du kan bruge værktøjer til målinger og statistikker. Dermed kan du holde øje med om du opnår dine mål og har ROI for dine kampagner.

Dette er mere vanskeligt med klassiske traditionelle marketingaktiviteter – såsom et billboard eller en avisannonce.

Hvordan definerer en virksomhed digital marketing?

Digital markedsføring er defineret ved brugen af et væld af digitale taktikker og kanaler til at skabe kontakt med potentielle kunder online. Alt fra dit website til en virksomheds online branding-aktiver – digital reklame, e-mail marketing, online-brochurer osv. – der er et hav af forskellige taktikker, der falder ind under paraplyen “digital marketing”.

Er din strategi for digitale marketing veludviklet, så har du et klart billede af, hvordan hver eneste digital marketing indsats understøtter virksomhedens overordnede mål. Og afhængigt af målene i markedsføringsstrategien, så kan din marketingafdeling understøtte større kampagner gennem de forskellige kanaler, de har til rådighed.

Der kan f.eks. oprettes en række blogindlæg, der skal hjælpe til at generere leads fra virksomhedens nye e-bog. Derefter kan disse blogs promoveres gennem virksomhedens sociale mediekanaler, og måske dine medarbejdere endda kan dele dem. Vil man rigtig have gang i resultaterne, kan man også kaste penge efter betalt annoncering og dermed ramme bredere.

Desuden kan man krydre indsatsen med nogle nyhedsbreve, der gør opmærksom på de nye blogs og den nye e-bog. Fælles for det hele er, at disse initiativer understøtter et mål om at generere flere leads til salg. Dermed kan man måle på effekten og succesen.

Hvad er Digital Marketing? 1

Digital marketing og de forskellige muligheder og teknikker

  1. Søgemaskineoptimering (SEO)
  2. Content Marketing
  3. Social Media Marketing
  4. Betalt annoncering (PPC – Google Ads o.l.)
  5. Affiliate marketing
  6. Native Advertising
  7. Marketing Automation
  8. E-mail Marketing
  9. Online PR
  10. Inbound Marketing

Her får du en hurtig gennemgang af nogle af de mest almindelige taktikker inden for digital markedsføring samt de mest anvendte kanaler.

Søgemaskineoptimering (SEO)

SEO er kendt som processen, hvor du forsøger at optimere din hjemmeside, så du får en bedre rangering på søgemaskinerne, når folk søger efter udvalgte emner. Vil vi eksempelvis rangere bedre på “Hvad er digital marketing”, vil vi arbejde med SEO. Fordelen ved at arbejde med SEO er, at den trafik du genererer er gratis og vedvarende, så længe indsatsen vedligeholdes.

Det skal altid vejes op, om det er indsatsen værd at arbejde med SEO, eller om det er bedre, at betale sig fra en god placering på Google Ads. SEO fungerer på tværs af forskellige kanaler, såsom siderne på din hjemmeside, blogs, videoer og billeder.

Der er forskellige måder, hvorpå man kan arbejde med SEO for at generere kvalificeret trafik til dit websted. Disse inkluderer:

  • On-page SEO: On-page SEO fokuserer på alt det indhold, der findes “on page”, altså på siden, når man ser på en hjemmeside. Start med at undersøge søgeord eller søgeemner for deres søgevolumen og meningen med søgningen. Byg herefter din side op, så du kan du besvare spørgsmål til dine besøgende, og dermed rangere højere på de resultatsider (SERP), som spørgsmålene producerer. Husk at dine sider skal informere de besøgende – ikke kun sælge.
  • Off-page SEO: Off-page SEO fokuserer på al den aktivitet, der finder sted “off the page”, når du vil optimere dit website. Hvilke aktiviteter, uden for din hjemmeside, kan påvirke din placering? Her er svaret indgående links, bedre kendt som backlinks. Her vil man altså arbejde med linkbuilding. Antallet af andre websider, der linker til dig, og disse websiders “autoritet”, påvirker hvor højt du rangerer for de søgeemner, du interesserer dig for.
    Du kan arbejde med linkbuilding på flere måder. Eks. ved at samarbejde med andre virksomheder eller organisationer, og få lov til at gæsteblogge på deres hjemmeside (og linke tilbage til din egen hjemmeside). Kan deres målgruppe eks. få fordel af din viden og vice versa, er det en fordel for begge virksomheder. Ved at generere ekstern opmærksomhed kan du opnå de backlinks, du har brug for, for at flytte dit website op på alle de rigtige SERP’er. Dette kan være en mere krævende indsats, men er du i et konkurrencepræget marked, så kan det forskellen i sidste ende.
  • Teknisk SEO: Denne type SEO fokuserer på det der foregår bag din hjemmeside. Det handler om hvordan dine dine sider er kodet, optimering af din CSS, billedkomprimering, mobiloptimering og en masse andre elementer. Det handler om tekniske ændringer, der kan øge din hjemmesides hastighed, der er blevet en af de vigtig rangeringsfaktorer for søgemaskinerne. Derudover påvirker det i høj grad konverteringen, og bare en hastighedsforbedring på 0.1 sekund kan betyde mange tusinde af kroners øget omsætning for webshops.

 Få inspiration til, hvordan du kan optimere din virksomhed med SEO.

Content Marketing

Dette udtryk betegner skabelsen og promovering af indholdsaktiver med det formål at skabe brand awareness, trafik vækst, leadgenerering og kunder. De kanaler, der kan spille en rolle i din content marketing strategi, inkluderer:

  • Blogindlæg: Skrivning og publicering af artikler på en virksomhedsblog hjælper dig med at demonstrere din branchekendskab og genererer organisk søgetrafik til din virksomhed. Dette giver dig i sidste ende flere muligheder for at konvertere besøgende på dit websted til relevante leads for dit salgsteam. Bliv klogere på, hvordan du kan optimere dine blogindlæg.
  • E-bøger og whitepapers: E-bøger, whitepapers og lignende premium indhold hjælper med at uddanne webstedets besøgende. Det giver dig også mulighed for at udveksle content i bytte for en læsers kontaktoplysninger, generere leads til din virksomhed og bevæge folk gennem kunderejsen.
  • Infografik: Undertiden ønsker læserne, at du skal vise, ikke fortælle. Infografik er en form for visuelt indhold, der hjælper besøgende på webstedet med at visualisere et koncept, du vil hjælpe dem med at lære.

Social media marketing

Denne marketing form promoverer dit brand og dit indhold på sociale medie kanaler for at øge brand awareness, skabe trafik og generere leads til din virksomhed.

De kanaler, du kan bruge i social media marketing, inkluderer:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Snapchat
  • Pinterest

Fordelen ved at bruge social media marketing er, at du kan åbne op for nye målgrupper. Modsat Google & SEO-arbejde kan du her promovere dig for personer, der endnu ikke efterspørger dine ydelser, eller kender dit brand.

Hvis du er ny på sociale platforme, kan du bruge værktøjer som HubSpot til at forbinde kanaler som LinkedIn og Facebook ét sted. På denne måde kan du nemt planlægge indhold til flere kanaler på én gang og overvåge analytics fra platformen.

Udover at forbinde dine sociale medie konti med formål kan du også integrere dine sociale medie indbakke i HubSpot, så du kan få dine direkte beskeder et sted.

Læs om, hvornår det bedste tidspunkt at udgive sociale medie opslag. 

PPC (Online Annoncering)

PPC er en metode til at føre trafik til dit websted ved at betale en udgiver, hver gang der klikkes på din annonce. En udgiver kan eksempelvis være Google, Facebook, LinkedIn osv. En af de mest almindelige typer PPC er Google Ads, som giver dig mulighed for at betale for top placeringer på Googles resultatsider med søgemaskiner til en pris “Pr. Klik” på de links, du placerer. Andre kanaler, hvor du kan bruge PPC inkluderer:

  • Betalte annoncer på Facebook: Her kan brugere betale for at tilpasse en video, et billedopslag eller et produktkatalog, som Facebook vil offentliggøre til nyhedsfeeds fra mennesker, der matcher din virksomheds målgruppe.
  • Twitter-annoncekampagner: Her kan brugerne betale for at placere en række indlæg eller profil-badges til nyhedsfeeds fra et specifikt publikum, alt sammen dedikeret til at nå et specifikt mål for din virksomhed. Målet kan være trafik til din hjemmeside, flere Twitter-følgere, tweet-engagement eller app-downloads.
  • Sponsorerede meddelelser på LinkedIn: Her kan brugere betale for at sende beskeder direkte til specifikke LinkedIn-brugere baseret på deres branche og baggrund.
  • Brandannoncer på Google Ads: Med brandannoncer på Google Ads kan du placere dit budskab på alle Googles partner-sider. Det kan eks. være TV2, Jyllandsposten, Ekstra Bladet osv. Dermed opnår du synlighed på de medier, din målgrupper benytter.

Affiliate marketing

Dette er en type præstationsbaseret annoncering, hvor du modtager provision for promovering af andres produkter eller tjenester på dit websted. Affiliate marketing kanaler inkluderer:

  • Hosting af videoannoncer gennem YouTube-Partner Programmet
  • Opslag af tilknyttede links fra dine sociale mediekonti

Native Advertising

Native advertising eller “indfødt reklame” henviser til annoncer, der fokuserer på vidensdeling, og vises på en platform sammen med andet, ikke-betalt indhold. Det klassiske eksempel er artiklen i avisen, der skjult forsøger at sælge sit produkt med viden. Men mange mennesker betragter også social media annoncering som “native”, som eksempelvis Facebook annoncering og Instagram annoncering, da det blender ind blandt resten af indholdet.

Marketing Automation

Marketing automation henviser til den software, der tjener at automatisere dine grundlæggende marketingindsatser. Mange marketingafdelinger kan automatisere gentagne opgaver, som de ellers ville udføre manuelt, såsom:

  • E-mail nyhedsbreve: E-mail automation tillader dig ikke kun automatisk at sende e-mails til dine abonnenter. Det kan også hjælpe dig med at udvide din kontaktliste efter behov, så dine nyhedsbreve kun går til de mennesker, der vil se dem i deres indbakke. Derudover bruges det til personificering.
  • Planlægning af sociale medier: Hvis du vil øge din organisations tilstedeværelse på et socialt netværk, skal du skrive ofte. Dette gør manuel deling af indhold til en uhensigtsmæssig proces. Værktøjer til planlægning af sociale medier skubber dit indhold til dine sociale mediekanaler for dig, så du kan planlægge dine opslag én gang pr. måned og dermed bruge mere tid på at fokusere på content strategi.
  • Lead-nurturing workflows: Generering af leads og konvertering af disse leads til kunder kan være en lang proces. Du kan automatisere denne proces ved at sende leads specifikke e-mails og indhold, når de passer til bestemte kriterier, f.eks. når de downloader og åbner en e-bog.
  • Kampagnesporing og rapportering: Marketingkampagner kan omfatte mange forskellige mennesker, e-mails, indhold, websider, telefonopkald m.m. Du kan måle succesen for din marketing kampagne ned på de enkelte delelementer. Lige fra din Facebook-annonce til din blog, din deling på LinkedIn eller din annonce på Google. Med marketing automation kan du se resultaterne for de enkelte indsatser, og opsætte dashboard der viser dig udviklingen.

Bliv endnu klogere på marketing automation blog her.

E-mail Marketing

Virksomheder bruger e-mail marketing som en måde at kommunikere med deres modtagere på. E-mail er typisk kendt for at promovere indhold, rabatter og begivenheder samt desuden bruges til at lede folk mod virksomhedens websted. Moderne e-mail marketing fokuserer på, at give modtageren relevant viden og underholdning. Her kommer citatet “Content is king” til sin ret. Med vidensbaserede e-mails kan du skabe en skare af følgere, der med glæde vil åbne og interagere med dit nyhedsbrev.

De typer e-mails, du muligvis sender i en e-mail marketing kampagne, inkluderer:

  • Nyhedsbreve til blog abonnementer
  • Opfølgende e-mails til besøgende på webstedet, der har downloadet noget
  • Kundens velkomst e-mails
  • Ferie tilbud til medlemmer af loyalitetsprogrammet
  • Tip eller lignende mailserier til kundepleje

 Læs vores guide med e-mail marketing tips til at optimere din e-mail markeitng strategi.

Online PR

Online PR er praksis for at sikre online dækning med digitale publikationer, blogs og andre indholdsbaserede websteder. Det er meget som traditionel PR, men online.

De kanaler, du kan bruge til at maksimere din PR-indsats, inkluderer:

  • Opsøg journalister via sociale medier: At tale med journalister på Twitter er for eksempel en fantastisk måde at udvikle et forhold til pressen, der producerer mediedækning af din virksomhed.
  • Engager i online anmeldelser af din virksomhed: Når nogen anmelder din virksomhed online, uanset om denne anmeldelse er god eller dårlig, er dit instinkt måske ikke at røre ved det. Tværtimod, engagerende virksomheds anmeldelser hjælper dig med at levendegøre dit brand og levere kraftfulde meddelelser, der beskytter dit omdømme.
  • Engager i kommentarer på dit personlige website eller din blog: På lignende måde som du reagerer på anmeldelser af din virksomhed, er den bedste måde at skabe relevante samtaler omkring din branche, at svare de mennesker der læser dit indhold.

Inbound marketing

Inbound marketing refererer til en markedsførings metodik, hvor du tiltrækker (attract), engagerer (engage) og forstærker (delight) relation til dine kunder i alle faser af købsrejsen. Du kan frit kombinere alle de forskellige digital marketing taktikker, vi netop har gennemgået, til at skabe en inbound marketing strategi. Formålet er skabe en sammenhængende kunderejse, der guider kunderne, ikke vildleder dem.

Inbound marketing Flywheel

Her er nogle klassiske eksempler på inbound marketing versus traditionel marketing:

  • Blogging vs. pop-up-annoncer
  • Video marketing vs. kommerciel reklame
  • E-mail-kontaktlister vs. e-mail spam

 Læs mere om, hvad inbound marketing er her.

Hvad laver en digital marketingmedarbejder?

Digitale marketingfolk har ansvaret for at skabe brand awareness og lead generation gennem alle de digitale kanaler – både gratis og betalt – som er til rådighed for en virksomhed. Disse kanaler inkluderer sociale medier, virksomhedens eget website, placering på søgemaskiner, e-mail, displayannoncering og virksomhedens blog.

Den digitale marketingmedarbejder fokuserer normalt på forskellige key performance indicators (KPI) for hver kanal, så de korrekt kan måle virksomhedens præstation på tværs af hver enkelt kanal. Eksempelvis kan formålet med Facebook-annoncering være vidt forskelligt fra Google-annoncering. En digital marketingmedarbejder, der er ansvarlig for SEO, måler for eksempel deres hjemmesides “organiske trafik” (Den trafik, der kommer fra besøgende på webstedet, som fandt en af virksomhedens sider via en Google-søgning).

Digital markedsføring udføres på tværs af mange markedsføringsroller i dag. I små virksomheder kan en generalist muligvis eje mange af de ovenfor beskrevne digitale marketingtaktikker. I større virksomheder har disse taktikker flere specialister, der hver især fokuserer på kun en eller to af brandets digitale kanaler.

Her er nogle eksempler på disse specialister:

SEO Specialist

Vigtigste KPI’er: Organisk trafik

Kort sagt får SEO specialisten virksomheden til at rangere på Google. Ved hjælp af en række tilgange til søgemaskineoptimering kan denne person muligvis arbejde direkte med Content creators for at sikre, at indholdet, de producerer, fungerer godt på Google – selvom virksomheden også deler dette indhold på sociale medier.

Content Marketing Specialist

Vigtigste KPI’er: Tid på side, samlet blogtrafik, abonnenter på YouTube-kanaler

Content marketing specialister er digitale content creators. De holder ofte styr på virksomhedens blog kalender og kommer med en content strategi, der også inkluderer video. Disse fagfolk arbejder ofte med mennesker i andre afdelinger for at sikre, at de produkter og kampagner, virksomheden lancerer, understøttes med salgsfremmende indhold på hver digital kanal.

Bliv content creation specialist med disse 7 nemme tips.

Social Media Manager

Vigtigste KPI’er: Følgere, reaktioner, delinger

Rollen som social media manager er let at udlede fra titlen, men hvilke sociale netværk, de administrerer for virksomheden, afhænger af branchen. Frem for alt styrer social media managers en content kalender med indhold for virksomhedens skriftlige og visuelle indhold. Denne medarbejder kan muligvis også samarbejde med content marketing specialisten for at udvikle en strategi, for hvilket indhold der skal offentliggøres på de sociale netværk.

Marketing Automation Koordinator

Vigtigste KPI’er: Åbningsfrekvens for e-mail, klikfrekvens på kampagnen, antal af leads genereret

Marketing automation koordinatoren hjælper med at vælge og styre den software, der gør det muligt for hele marketingteamet at forstå deres kunders adfærd og måle væksten i deres forretning. Da mange af de ovennævnte marketing operationer muligvis udføres separat fra hinanden, er det vigtigt, at der er nogen, der kan gruppere disse digitale aktiviteter i individuelle kampagner og spore hver kampagnes performance.

Inbound Marketing vs. Digital Marketing: Hvad er hvad?

På overfladen virker de to ens: Begge forekommer primært online, og begge fokuserer på at skabe digitalt indhold, som folk kan bruge. Så hvad er forskellen?

Udtrykket “digital marketing” skelner ikke mellem push and pull marketing taktik (eller hvad vi nu kan referere til som ‘inbound’ og ‘outbound’ metoder). Begge metoder kan stadig falde ind under paraplyen inden for digital markedsføring.

Digital outbound taktik sigter mod at placere en marketingbudskab direkte foran så mange mennesker som muligt i det online rum – uanset om det er relevant eller ønsket af modtagerne. Eksempelvis forsøger de skræddersyede bannerannoncer, du ser øverst på mange websteder, at skubbe et produkt eller en reklame til folk, der ikke nødvendigvis er klar til at modtage det. 

På den anden side bruger marketingfolk, der bruger digital inbound taktik, online indhold til at tiltrække deres målgruppe på deres websteder ved at levere aktiver, der er nyttige for dem. En af de enkleste, men alligevel kraftigste inbound digitale marketing aktiver er en blog, der giver dit websted mulighed for at udfolde de problemer og behov, som dine ideelle kunder har.

I sidste ende er inbound marketing en metode, der bruger digitale marketing aktiver til at tiltrække, engagere og glæde kunder online. På den anden side er digital markedsføring simpelthen en paraply, der samler online markedsførings taktikker af enhver art, uanset om de betragtes som inbound eller outbound.

Stadig svært ved at kende forskel? Læs mere om inbound marketing vs. outbound marketing.

Virker digital marketing for alle virksomheder?

Digital markedsføring kan virke 99 % af alle virksomheder. Uanset, hvad din virksomhed sælger, indebærer digital markedsføring stadig at du opbygger en persona til at identificere din målgruppes behov og skabe værdifuldt indhold online. Vær opmærksom på, at alle virksomheder ikke behøver arbejde med digital marketing på samme måde. Skil dig ud og gør det, der passer bedst til dine kunder, frem for at kopiere dine konkurrenter.

B2B Digital Marketing

Hvis din virksomhed er business-to-business (B2B), vil din digitale marketingindsats sandsynligvis være centreret omkring online leadgenerering, hvor slutmålet er, at nogen skal i dialog med en sælger. Af den grund er din målet for din marketing at tiltrække og konvertere leads af højeste kvalitet til dine sælgere via din hjemmeside og de understøttende digitale kanaler.

Ud over dit website, vælger du sandsynligvis at fokusere din indsats på de kanaler, som din målgruppe er til stede på. For mange er LinkedIn det oplagte netværk.

B2C Digital Marketing

Hvis din virksomhed er business-to-consumer (B2C), er det sandsynligt, at målet med din digitale markedsføringsindsats er, at tiltrække folk til dit website og få dem til at blive kunder uden nogensinde at skulle tale med en sælger (afhængigt af prisen på dine produkter).

Af den grund er du sandsynligvis mindre tilbøjelig til at fokusere på ‘leads’ i deres traditionelle forstand. Det er mere sandsynligt at fokusere på at opbygge en kortere købsrejse. Altså at sikre at de besøgende hurtigt lægger noget i kurven, efter de er landet på dit website. Dog er konkurrencen stigende, og emner som genkøb og kundeloyalitet betyder mere og mere. Derfor kan webshops med fordel også kigge på en længere og stærkere kunderejse. Dog vil webshops oftest  være mere produktorienterede end B2B-branchen.

For B2C-virksomheder kan kanaler som Instagram og Pinterest ofte være mere værdifulde end en forretningsfokuseret platform som LinkedIn.

Hvilken rolle spiller digital markedsføring for en virksomhed?

I modsætning til de fleste offline markedsføringsindsats giver digital marketing folk mulighed for at se nøjagtige resultater hvornår de vil. Hvis du nogensinde har haft en annonce i en avis, ved du, hvor svært det er at estimere, hvor mange mennesker der faktisk bladrede til den side og var opmærksomme på din annonce. Der er ingen sikker måde at vide, om denne annonce overhovedet var ansvarlig for salg. På den anden side kan du med digital marketing måle ROI for stort set ethvert aspekt af din marketingindsats.

Her er nogle eksempler:

Websitets trafik

Med digital marketing kan du se det nøjagtige antal mennesker, der har besøgt din hjemmeside. Dette gøres eks. med det gratis analyseværktøj Google Analytics. Bruger du HubSpot kan du også finde denne data her.

Du kan ikke kun se, hvor mange besøg du har fået, men også hvor mange sider de har besøgt, om de brugte mobil eller computer, hvor de kom fra og hvor lang tid de brugte på siden.

Denne funktion hjælper dig med at prioritere, hvilke marketingkanaler du skal bruge mere eller mindre tid på, baseret på antallet af mennesker disse kanaler fører til dit website. For eksempel, hvis kun 10 % af din trafik kommer fra organisk søgning, ved du, at du formentlig skal bruge lidt tid på SEO for at øge denne procentdel.

Med offline marketing er det meget vanskeligt at fortælle, hvordan folk interagerer med dit brand, før de har interaktion med en sælger eller foretager et køb. Med digital marketing kan du identificere tendenser og mønstre i folks adfærd, før de har nået slutfasen i købsrejsen. Det betyder, at du kan tage datadrevne beslutninger om, hvordan man tiltrækker besøgende til dit website.

Måling af effekten fra dit indhold & leadgenerering

Forestil dig, at du har oprettet en produktbrochure og sendt den til folks brevkasser – at brochuren er en form for indhold, omend offline. Problemet er bare, at du ikke har nogen idé om, hvor mange mennesker, der åbnede din brochure, eller hvor mange mennesker, der kastede den direkte i papirkurven.

Forestil dig nu, at du i stedet havde denne brochure på dit website. Du kan måle nøjagtigt, hvor mange mennesker, der har set siden, og du kan samle kontaktoplysningerne for dem, der downloader den ved hjælp af formularer. Du kan ikke bare måle, hvor mange mennesker der engagerer dig med dit indhold, men du genererer også kvalificerede leads, når folk henter det.

Marketing attribuering – Spor hvor dit køb kom fra

En effektiv digital markedsføringsstrategi kombineret med de rigtige værktøjer og teknologier, giver dig mulighed for at spore alt dit salg tilbage til en kundes første digitale touchpoint med din virksomhed. Der kan i mange tilfælde gå flere måneder, fra man først besøgte en hjemmeside og til man foretog en køb. Derfor kan det være interessant at se, hvad der oprindeligt skabte interessen hos kunden.

Vi kalder dette for attribuering, og det giver dig mulighed for at identificere tendenser i den måde, folk undersøger og køber dit produkt. Dette hjælper dig med at tage mere kvalificerede beslutninger om, hvilke dele af din markedsføringsstrategi, der fortjener mere opmærksomhed, og hvilke dele af din salgscyklus, der skal finjusteres.

Det er enormt vigtigt at forbinde marketing og salg. Ifølge en analyse opnår virksomheder med et stærkt samarbejde mellem salg og marketing en 20 % årlig vækstrate. Modsat oplever virksomheder, der ikke formår at skabe sammenhæng mellem disse afdelinger, et fald på 4 % i omsætningen. Hvis du kan forbedre din kunderejse ved hjælp af digitale teknologier, vil det sandsynligvis reflektere positivt på din virksomheds bundlinje.

Hvilke typer digitalt indhold skal jeg oprette?

Den slags indhold, du opretter, afhænger af din målgruppes behov på de forskellige stadier i kunderejsen. Du skal starte med at lave en persona (du kan bruge HubSpot skabelon) for at identificere, hvad dit publikums mål og udfordringer er i forhold til din virksomhed. På et grundlæggende niveau bør dit online indhold sigte mod, at hjælpe dem med at nå disse mål og overvinde deres udfordringer.

Derefter bliver du nødt til at tænke over, hvornår de skal bruge det forskellige indhold, i forhold til hvilket stadie de er på i kunderejsen. Vi kalder dette indhold for indholdsplanlægning (content mapping).

Med indholdsplanlægning er målet at målrette indhold i henhold til:

  1. Karakteristika ved den person, der vil forbruge det (det er her, persona kommer ind)
  2. Hvor tæt vedkommende er på at foretage et køb (altså hvor langt de er i kunderejsen)

Faser i kunderejsen

Med hensyn til formatet på dit indhold er der en masse forskellige ting at prøve. Her er nogle muligheder, vi vil anbefale at bruge på hvert trin i kunderejsen:

Opmærksomhedsfasen

I denne fase bliver din målgruppe bevidst om, at de har et problem eller en ide. Her begynder de at informations afdække.

  • Blogindlæg. Fantastisk til at øge din organiske trafik, når den er parret med en stærk SEO og søgeordsstrategi.
  • Infografik. Meget delbar, hvilket betyder, at de øger dine chancer for at blive fundet via sociale medier, når andre deler dit indhold.

  • Korte videoer. Igen er disse meget delbare og kan hjælpe dit brand med at blive fundet af nye målgrupper eksempelvis via platforme som YouTube.

Overvejelsesfasen

Her er din målgruppe bevidste om problemet/muligheden og begynder at indhente mere viden og afsøge potentielle løsningsmuligheder.

  • E-bøger. Fantastisk til leadgenerering, da de generelt er mere omfattende end et blogindlæg eller infografik, hvilket betyder, at nogen er mere tilbøjelige til at udveksle deres kontaktoplysninger for at modtage dem.
  • Tjeklister & whitepapers. Dette er igen content med høj værdi, som er fantastisk til leadgenerering. Tjeklister og whitepapers kan være glimrende indhold, der giver konkrete handlinger eller viden til dine modtagere.

  • Webinars. Da de er en mere detaljeret, interaktiv form af videoindhold, er webinarer et effektivt indholds format for overvejelsesfasen (consideration stage), da de tilbyder mere omfattende indhold end et blogindlæg eller en kort video.

Beslutningsfasen

Din målgruppe har nu fundet frem til løsningen, og står mellem forskellige udbydere – dig og dine konkurrenter.

  • Casestudier. At have detaljerede casestudier på dit websted kan være en effektiv form for indhold for dem, der er klar til at tage en købsbeslutning, da det hjælper dig med at påvirke deres beslutning positivt.

Loyalitetfasen

Det er lykkedes dig at sælge din løsning til kunden. Hvad så nu? Kunderejsen slutter ikke blot fordi kunden har købt hos dig. Loyalitetsfasen er en igangværende fase, hvor du plejer din kunde i alle dele af kunderejsen. Sørg for at tilfredsstille din kunde, ved at sikre dig, at kundens oplevelsen med din virksomhed er god – hele vejen igennem kunderejsen og efterfølgende.

  • Service. FAQ og chatbot er alle sammen midler til at din kunde kan få besvaret sine spørgsmål. Ved at excellere inden for din service, sikrer du at kunden er tilfreds og forhåbentlig genkøber eller anbefaler dig til andre.

Hvor lang tid tager det at se resultater fra mit indhold?

Med digital markedsføring kan det ofte føles som om, at du er i stand til at se resultater meget hurtigere end med offline marketing, da det er lettere at måle ROI. Imidlertid afhænger det i sidste ende af omfanget og effektiviteten af ​​din digitale markedsføringsstrategi.

Hvis du bruger tid på at bygge dybdegående personaer til at identificere din målgruppes behov, og du fokuserer på at skabe online indhold af høj kvalitet for at tiltrække og konvertere dem, vil du sandsynligvis se stærke resultater inden for de første seks måneder.

Hvis betalt annoncering er en del af din digitale strategi, bliver resultaterne endnu hurtigere – men det anbefales at fokusere på at opbygge din organiske (eller ‘gratis’) rækkevidde ved hjælp af indhold, SEO og sociale medier til at skabe langsigtet, bæredygtig succes.

Har jeg brug for et stort budget til digital markedsføring?

Som med alt, afhænger det virkelig af, hvilke elementer i digital marketing, du ønsker at tilføje til din strategi.

Hvis du fokuserer på inbound teknikker som SEO, sociale medier og content creation til et eksisterende website, er den gode nyhed, at du ikke har brug for meget budget overhovedet. Med inbound marketing er fokuset på at skabe indhold af høj kvalitet, som dit publikum vil ønske at forbruge, og medmindre du planlægger at outsource arbejdet, er den eneste investering, du har brug for, din tid. Dog er det altid en overvejelse, om du har ressourcerne og tiden til at investere i en succesfuld digital marketing strategi.

Du er mange muligheder for at starte et website. Det kræver ikke længere den store tilgang til kodning, da meget er blevet visualiseret. Der findes løsninger så som Wix, Squarespace, WordPress, Shopify, Magento, Umbraco & Hubspot CMS. Jo mere simpelt, jo billigere er din løsning. Vi anbefaler WordPress til dig med et lavere budget. Skal du bygge en webshop kan du med fordel kigge på Shopify. Og er du en større B2B virksomhed, der vil samle alt din digitale marketing i et system, bør du kigge nærmere på HubSpot CMS.

Med outbound teknikker som bannerannoncer og køb af e-mail lister, er der uden tvivl nogle udgifter. Hvad det koster afhænger af, hvilken slags synlighed du vil opnå, som et resultat af reklamen.

Prøver du eksempelvis kræfter med PPC og bruger Google Ads, byder du mod andre virksomheder i din branche for at blive vist øverst i Googles søgeresultater. Afhængigt af konkurrencen på søgeordet og kvaliteten af din annonce, kan dette blive en dyr fornøjelse. Et klik kan koste mellem (1-500 kr). Derfor kan det være en god idé at fokusere på at opbygge din organiske rækkevidde.

Hvordan indtænker jeg mobil i min digitale marketingstrategi?

En anden vigtig komponent i digital marketing er mobil marketing. Faktisk står smartphone brug for over halvdelen af den tid, der bruges på digitale medier, mens desktopbaseret forbrug af digitale medier udgør under halvdelen.

Dette betyder, at det er vigtigt at optimere dine digitale annoncer, websider, billeder af sociale medier og andre digitale aktiver til mobile enheder. Hvis din virksomhed har en mobil app, der giver brugerne mulighed for at engagere sig i dit brand eller shoppe dine produkter, falder din app også under den digitale markedsføringsparaply.

De, der engagerer sig med din virksomhed online via mobile enheder, skal have den samme positive oplevelse, som de ville have på desktop. Dette betyder at du skal implementere et mobilvenligt eller responsivt webdesign, for at give den besøgende en god oplevelse på mobile enheder. Det kan betyde, at kunderejsen skal gøres kortere, produkter skal kunne tilgås nemmere og knapper (CTA’er) skal være mere synlige. Med hensyn til dine billeder på sociale medier er det vigtigt, altid at have en mobilbrugerne i tankerne, da billeddimensioner er mindre på mobile enheder.

Der er mange måder, du kan optimere dine digitale markedsførings aktiver for mobile brugere. Når du implementerer en digital markedsføringsstrategi, er det vigtigt at overveje, hvordan oplevelsen vil oversættes på mobile enheder. Ved at sikre, at dette altid er in mente, skaber du digitale oplevelser, der fungerer for dit publikum, og som resultat opnår de resultater, du håber på. Heldigvis understøttes mobilbrug i høj grad på de fleste medier, men vær stadig sikker på, at du har fået optimeret alt.

Jeg er klar til at prøve digital marketing. Hvad nu?

Hvis du allerede benytter digital marketing, er det sandsynligt, at du i det mindste, når nogle segmenter af din målgruppe online. Hvis du læser denne blog, kan du formentlig stadig forbedre eller udbygge dele af din strategi. Tænk på hvordan du kan skabe en bedre kunderejse.

Vil du vide mere om digital marketing, kan du downloade vores gratis guide til online marketing.

Udgivet 01.12.2019 – opdateret 21.06.2021

cta-box-content-mapping

 

Få besked ved nye artikler