Smarketing: Sådan får du salg og marketing til at arbejde sammen

Kristoffer Vindum
5 minutters læsning
25. maj 2022

Et godt samarbejde mellem salg og marketing er en yderst vigtig del af inbound marketing og inbound sales. Når vi snakker B2B, er dette samarbejde ofte nøglen til at få nye kunder og skabe vækst. Desværre er der alt for mange salgsafdelinger og marketingafdelinger, der arbejder sideløbende i stedet for sammen.

Lad os derfor dykke ned i begrebet "smarketing", og hvordan I konkret kan integrere det i din virksomhed.

Indhold

Lad os dykke ned i begrebet "smarketing".

Are you ready

Hvad er smarketing?

Smarketing er en sammentrækning af de to ord "salg" og "marketing". Begrebet dækker over et tæt samarbejde mellem marketingadelingen og salgsafdelingen.

I smarketing sætter salg og marketing sammen mål og arbejder for at opnå dem. Marketing skaffer leads - og salg konverterer dem til kunder.

Det virker simpelt og helt ligetil. Men i mange virksomheder er samarbejdet mellem de to afdelinger ikke så tæt, som det burde være.

 

Hvorfor er smarketing vigtigt?

Smarketing hjælper din forretning med at få succes. Et studie fra 2011 har vist, at virksomheder, der har et tæt samarbejde mellem salg og marketing, oplever 32% årlig vækst i omsætning, hvor konkurrenter, der ikke har et helt så tæt samarbejde mellem salg og marketing, oplever en vækst på 7% årligt.

Det kan derfor betale sig at have en smarketing-tilgang.

Af andre fordele kan jeg nævne, at sælgerne oplever mere relevante salgsmøder og flere konverteringer, fordi marketingafdelingen har skaffet de rette leads og forberedt dem på de ydelser, virksomheder tilbyder.

Virksomheden taler kort sagt med samme stemme, uanset hvor i købsrejsen kunderne møder den.

 

Sådan kan marketing og salg arbejde sammen

Jeg har herunder listet 5 konkrete ting, I kan gøre for at få marketing og salg til at arbejde endnu bedre sammen:

  1. Bliv enige om fælles retningslinjer
  2. Definér mål og strategi sammen (herunder definition af relevante leads, opsætning af lead scoring og uarbejdelse af en SLA)
  3. Brug det samme CRM/software
  4. Strukturér jeres teams og uddeleger opgaver. Hvem er ansvarlig for hvad?
  5. Arbejd sammen fremadrettet med udgangspunkt i data

Opfylder I alle disse 5 punkter, er I godt på vej på jeres smarketing-rejse.

Jeg uddyber nogle af delene herunder.

Rangér jeres leads

Hvornår er et lead klar til at overgå til salgsafdelingen? Definér, hvornår jeres leads er henholdsvis Marketing Qualified Leads (MQL'er) og endnu vigtigere Sales Qualified Leads (SQL'er).

Opsæt nogle kriterier for, hvad der skal til, før et lead er kvalificeret til at komme i kontakt med salg - og opsæt lead scoring, så I kan lade data gøre arbejde for jer automatisk.

funnel-trafik-leads-salg-1

Opsæt lead scoring

Til at udpege de rette leads og sende de mest engagerede og interessante leads (SQL'er) i salgsteamets retning, skal I gøre brug af lead scoring.

Når I skal opsætte lead scoring, skal I finde ud af, hvilke handlinger på jeres website, i e-mails etc., der giver særlig værdi og viser, at et lead er interesseret. På samme tid skal I se på og vurdere hvilke faktorer ved et lead, der tæller op eller tæller ned. Er det en leder, der kan træffe beslutninger, eller er et en studentermedhjælper? Lederen får selvfølgelig flest point.

Lead scoring kan sættes op i dit CRM, hvor du håndtere dine kontakter. Du kan eksempelvis bruge HubSpot.

Har du brug for inspiration til et godt lead scoring framework, kan du hente vores skabelon, der hjælper dig med at sætte lead scoring op hos jer.

Lead scoring i HubSpot

Hvad er en SLA?

En Service Level Agreement (SLA), når man snakker om marketing og salg, er en aftale, der etablerer fælles forventninger til hinanden. Den indeholder mål, der definerer kvalitet og kvantitet af de leads, marketing skal skaffe, og hvilket lifecycle stage de skal befinde sig i.

En SLA skal udformes og godkendes af begge afdelinger, så I sikrer, at I hele tiden spiller på samme hold og arbejder mod samme mål.

Jeres SLA skal gøre det tydeligt, hvad I forventer af hinanden, og bør desuden indeholde en plan for, hvad der skal ske, hvis målene ikke bliver mødt.

Hvor mange besøgende skal der være på hjemmesiden før, I får en kunde? Og hvor mange Marketing Qualfied Leads (MQL'er) bliver til kunder? Beregn det med vores inbound besøgsberegner. Den hjælper marketingafdelingen med at få et overblik over, hvor mange leads der skal til for at skaffe en nye kunde. Og den giver et indblik i, hvilke dele af købsrejsen, der skal optimeres.

Skal I i gang med at lave en SLA for marketing og salg, kan I med fordel bruge en skabelon.

Download SLA-skabelon

 

Del data og nå jeres mål

Samarbejde og data er to vigtige elementer i smarketing. Det er derfor vigtigt, at I deler al nødvendig data med hinanden. Hvad er jeres lead interesseret i? Den viden er vigtig til et salgsmøde.

Marketing bruger data til at undersøge hjemmesidetraffik, klikrater, resultatet af kampagner etc. Og med lead scoring kan i bygge bro med data mellem marketing og salg. Det er derfor vigtigt, at have det rette CRM, hvor I kan automatisere jeres digitale marketingindsatser og føre leads gennem salgstragten, så de bliver købsparate. 

Leads scoring er én måde, hvorpå I kan bruge data til at arbejde relevant med leads. Noget andet, I kan gøre for at styrke samarbejde og gøre jeres indsatser og mål tydeligere er ved at gøre indsatserne grafiske og tydelige med dashboards.

Opsæt dashboards til marketing og salg

I jeres SLA, mål og strategi har I defineret, hvad I skal måle på, og hvad der er jeres succesrater. Nu er det tid til at sørge for, at I kan monitorere det undervejs og holde overblik over indsatsen.

Et dashboard er en visuel præsentation af jeres salgs-/marketingdata. Udvælg hvilke parametre, I gerne vil måle på, og sæt det op, så i hele tiden er aligned.

HubSpot Marketing dashboard

Har I brug for hjælp til opsætning af dashboards i HubSpot, hjælper vi jer gerne i gang. Kontakt os her.

 

Smarketing med HubSpot Sales og HubSpot Marketing

Hvis I vil i gang med at arbejde med smarketing, er et CRM, der kan bruges af både salg og marketing nøglen til succes.

HubSpot hjælper jer med at fokusere på kunderejsen, så kunderne får den bedst mulige oplevelse med både marketing, salg og service.

Modellen herunder viser, hvordan I kan bruge HubSpot til at skaffe leads, opbygge relationer, få kunder og gøre kunderne til ambassadører, der anbefaler jeres ydelser.

Kunderejsen

HubSpot Marketing Hub hjælper dig med at tiltrække værdifulde leads. Du kan skabe relevant content, få leads og modne dem via email marketing.

HubSpot Sales Hub hjælper dig med at gøre leads til dine kunder. Med Sales Hub har du mulighed for at uddybe jeres ydelser og lukke aftalerne.

Skal vi give dig en gratis demo af HubSpot?

Book en HubSpot Demo

cta-box-skab-leads-kickstart-leadgenerering

 

Få besked ved nye artikler