Content Marketing statistikker for 2022

Kristoffer Vindum
5 minutters læsning
31. maj 2022

De seneste år har været præget af store ændringer på forskellige markeder. COVID-19 har præget mange industrier, hvor flere og flere er blevet digitale. Vi har samlet statistikker over, hvordan landet ligger for Content Marketing. Hvilken type content har der været fokus på? Og hvor meget fokuserer virksomhederne egentligt på Content Marketing?

For dig, der læser med her, er det måske interessant at vide, hvordan andre virksomheder arbejder med Content Marketing. Vi har derfor samlet vigtige statistikker til dig, så du kan danne overblik og dykke ned i fakta om Content Marketing.

Statistikkerne og resultaterne er hentet fra en undersøgelse lavet af SEMrush. Her er flere en 1500 marketingfolk i flere end 40 lande blevet spurgt om, hvordan de arbejder med Content Marketing. Arbejder du med Content Marketing? Uanset om du er godt i gang eller bare er nysgerrig, kan du blive inspireret i dette indlæg.

Du får indblik i:

Brugen af Content Marketing-strategier

Content Marketing er blevet mere og mere populært at bruge i virksomhedernes marketing de senere år. Men hvor mange virksomheder bruger det egentlig aktivt? Og hvor mange har en decideret Content Marketing-strategi?

Langt de fleste virksomheder (97%) bruger efterhånden Content Marketing i deres marketing. Alligevel er der mange (40%), der ikke mener, at de har en decideret Content Marketing-strategi. 

Bruger du content marketing som en strategi i din virksomhed_

Har din virksomhed en content marketing strategi_

 
Content Marketing er noget mange virksomheder har taget til sig. Og det er kommet for at blive. Det er dog forskelligt i hvor høj grad, virksomhederne gør brug af det.
 
Til spørgsmålet om, hvordan marketingfolkene vil vurdere deres egne virksomheders Content Marketing-strategier, er svarene noget mere blandede. 19% har en meget udviklet Content Marketing-strategi, mens 36% har en lettere udviklet strategi. 42% af virksomhederne er kun lige startet, mens 3% ikke er helt sikre på, hvor langt de er med deres strategiske arbejde.
 
Hvordan vil du evaluere din virksomheds content marketing strategi

 

Taktikker inden for Content Marketing

Content Marketing dækker over en lang række discipliner som SEO, video, e-bøger og meget mere. To ting er dog sikre. I 2021 har der været stort fokus på at udvikle endnu mere content og at udvikle kvaliteten af virksomhedernes content, da vi som forbrugere stiller stadigt højere krav til det indhold, virksomhederne præsenterer os for.

Hele 55% af de adspurgte virksomheder fortæller, at de har haft fokus på at udvikle kvaliteten af deres content. 46% har fokuseret på SEO og 41% på visuelt content og video. Det kommer måske ikke som den store overraskelse, at kvalitetsindhold, SEO og video er meget brugt, men noget af det, vi synes, er særligt interessant, er det næste. 

38% har fokuseret på at opdatere deres eksisterende content! De lavest hængende frugter smager ofte rigtigt fint, og snakker vi i en content- og eller SEO-mæssig sammenhæng, er der mange frugter, er kan plukkes af de fleste virksomheder. Brug det content, I allerede har lavet, og optimer det, så I og brugerne får mest muligt ud af det. Det er både nemt for jer, og søgemaskinerne bliver glade for det.

Hvilken taktik hjalp mest ift. at gøre 2021s content strategi succesfuld__
 
Hvor meget content, der kan blive produceret, afhænger naturligvis af, hvor mange kræfter ens Content Marketing-team har. Der er blandt de adspurgte stor forskel på, hvor store teams virksomhederne har til at udvikle content.
 

Content Marketing-teams

Undersøgelsens adspurgte marketingmedarbejdere arbejder i virksomheder bestående af 1 til 1000+ medarbejdere. Der er derfor (naturligt nok) stor forskel på, hvor mange specialister, de har ansat i deres Content Marketing-teams.

42% af virksomhederne har 1-3 specialister, mens 21% indikerer, at de ikke har et dedikeret team eller en dedikeret person til at stå for content.

20% har 4-10 specialister, 9% har 11-20 specialister og 3% hele 21-35 specialister. De allerstørste virksomheder og bureauer (færre en 1%) har flere end 50 content specialister.

Der er altså stor forskel på hvor mange mennesker, der sidder i virksomhedernes Content Marketing-teams rundt i verden og på tværs af industrier.

Hvor mange mennesker er der i jeres marketingteam

De mest succesfulde typer af content

Hvilke formater bruger I til content i din virksomhed? Video er over de senere år rykket helt frem i virksomhedernes contentuniverser. 37% af virksomhederne indikerer, at det er deres mest succesfulde contentformat. Som modtagere er det et (ofte) letfordøjeligt format, der fanger blikket, når man eks. scroller igennem sit Facebook-feed. Men bloggen lever endnu. Lige i hælene på video ligger bloggen nemlig med 36%. Blogs giver dig mulighed for at uddybe dine ydelser og give værdi og viden til potentielle kunder.

Der er kommet et større fokus på succeshistorier og cases for virksomhederne. Det kan skyldes, at kunderne forventer autencitet og gerne vil 1: Se, at der er virkelige mennesker bag virksomheden og 2: Se, at andre har gode oplevelser med virksomheden (social proof). Som contentmedarbejder er succeshistorier og cases også nogle af de lettere tilgængelige formater, når I skal udvide jeres contentunivers (hvis I har nogle gode succeser og kundecases til rådighed.

Mest succesfulde contenttyper fordelt på format

Fokusområder inden for Content Marketing i 2022

De sidste tal, vi dykker ned i, handler om, hvilke områder inden for Content Marketing virksomhederne fokuserer på i løbet af 2022.

Kvalitet og relationer går igen i flere af statistikkerne. Virksomhederne fokuserer på, at skabe kvalitetsindhold, der engagerer målgruppen og på at skabe content og opbygge fællesskaber (eks. i grupper) på sociale medier.

Distribution af content er desuden et af de vigtige nøgleord for hey - hvem gider bruger tæskemange timer på at skrive og producere godt content, hvis det slet ikke når ud til nogen?

Hvilke nøgleområder skal jeres content marketing fokusere på i 2022

Hvor skal du tage fat?

Nu har vi dannet et overblik over, hvordan Content Marketing ser ud i 2022. Men hvor skal du starte? Hvilke områder skal du fokusere på? Det kommer an på, hvor mange kræfter I har til at skabe indhold.

Hvis vi alligevel skal samle 3 hovedpunkter, som I bør fokusere på, må det være:

  • Kvalitetsindhold (på alle platforme og i alle formater)
  • Video
  • SEO

Punkterne overlapper i flere tilfælde, hvilket kun gør det endnu mere vigtigt at tage fat i dem. En ting er i hvert fald sikker: Content Marketing er kommet for at blive og kommer kun til at fylde mere fremover.

God arbejdslyst!

 

* Metoden bag undersøgelsen: SEMrush har adspurgt flere end 1.500 mennesker 40+ lande og flere end 20 forskellige industrier fra e-commerce og IT til offline services og tøj - både B2C, B2B og hybridvirksomheder. Forskningen blev udført som en del af Global State of Content Marketing Report 2022. Rapporten er udviklet til at give content marketingfolk over hele verden en bedre forståelse for, hvad der rører sig i branchen og drage relevante konklusioner på Content Marketing-strategier.

Marketingplan

 

Få besked ved nye artikler