Hvorfor blogge som virksomhed?

Clara Ginnerup
skrevet af Clara Ginnerup
13 minutters læsning
03. april 2020

Blogging er i dag en anerkendt marketingtaktik til at skabe mere online synlighed og trafik for virksomheder. Det kan ses som et marketingredskab ligesom sociale medier og e-mail marketing, der hjælper virksomheder med at øge og styrke deres online tilstedeværelse.

Hvis vi som virksomhed formår at skrive godt indhold, der kan besvare vores målgruppes problemer og udfordringer, belønner Google os med en god placering – og derved bliver vores blogs trafikskabende (og det kan vi lide!). Så det er essentielt, at du kommer i gang nu, hvis du ikke allerede er det!

Kunderne er i dag langt i deres købsrejse, inden de kontakter os virksomheder, og det skyldes blandt andet mængden af information, der ligger tilgængeligt på internettet. De kan altså foretage en stor informationssøgning uden at inddrage en eventuel sælger. Så måden, hvorpå vi kan påvirke kundens købsbeslutning, er ved at give viden og læring om de udfordringer, de måtte stå overfor. Er læserne tilfredse med den viden, du præsenterer, kan de i sidste ende belønne dig med deres mailadresse eller telefonnummer – og dermed får du skabt et ‘lead’.

Blogs er derfor et af de vigtigste elementer for en succesfuld inbound marketing-strategi. Vidste du for eksempel, at virksomheder, der blogger, skaber 67% flere leads end virksomheder, der ikke blogger?

Det kommer du igennem i dette blogindlæg:

Derfor skal du begynde at blogge som virksomhed

Udover at det kan skabe mere trafik gennem SEO, giver det også stærkt indhold til de sociale medier. Uden en blog kommer du til at mangle noget videnstungt at promovere på sociale medier, du har ingen salgskraft med dine leads, og du har færre sider til at placere CTA’er på, som netop genererer leads.

Desværre er blogging mere end at skrive et simpelt indlæg. Det er vigtigt, hvert indlæg understøtter din virksomhed, og din målgruppe skal finde indholdet relevant og brugbart. Så du skal lægge kræfter i projektet. Med gode indlæg, der viser forståelse for emnet og viser, at du har sat dig ind i din målgruppens udfordringer, kan du komme langt, og så vil både søgemaskiner og din målgruppe belønne dig.

Sådan bruger du blogging i din virksomhed

Langt de fleste opsøger viden, inden de skal tage en beslutning. Her kan bloggen være det redskab, du benytter til at give din målgruppe svar. Det er din indgangsbillet til brugeren, og det er her, du skaber trafik til din side. Og med en gennemført content marketing-strategi, kan du gøre den besøgende til et lead. Samtidig skaber det også tiltro hos den besøgende, hvis du formår at skabe indhold, der inspirerer og hjælper modtageren. Vi benytter derfor blogging som en strategisk indsats, der sikrer tiltrækning og konvertering af den besøgende.

Hvordan du arbejder med content marketing, kan du læse mere om i vores content marketing guide.

Tiltrækning af nye besøgende

Vil du gerne skabe mere trafik til dit website, men er træt af at kaste penge efter Ads? Hvordan skaffer du så besøgende? Det korte svar er: Blogging, sociale medier og søgemaskiner. Ved at skabe mere indhold på din side giver du Google mere, som kan indekseres. Det giver altså flere muligheder for at blive fundet via søgning. Så det gælder om at have mange, gode sider på dit website.

Derudover skal dine indlæg også være relevante og spændende for din målgruppe. Altså indhold, som lægger op til deling på LinkedIn, Twitter, Facebook, og hvor du ellers er til stede. Det er ikke lige så interessant at få delt ‘Om os’-siden, som en blog der handler om nye content marketing-statistikker.

Du slår sådan set to fluer med ét smæk: Du skaber indhold på dit website, der kan skabe organisk trafik fra søgemaskinerne, men du får også indhold, du kan dele på de sociale medier. Det tager længere tid at udforme end en kort statusopdatering på Facebook, men til gengæld er udbyttet meget større, og derfor er det 100% indsatsen værd i sidste ende. Desuden forbedres dine placeringer over tid, jo mere indhold du laver. Så du vil hele tiden opleve mere og mere værdi af din indsats.

89% af alle online forbrugere benytter en søgemaskine, når de skal foretage en købsbelustning.

Konvertering af besøgende

Du har nu fået besøgende til din side, hvilket er det første skridt. Men for at gøre dem værdifulde for dig, skal du have information fra dem, så du kan konvertere dem til et lead og kontakte dem igen, når de forlader dit website. Derfor er det vigtigt, at alle blogindlæg indeholder en Call-to-Action-knap (CTA). Et element, der giver dine besøgende noget, imod at du får deres kontaktoplysninger.

Er du nysgerrig på, hvordan du kan skabe leads, kan du hente vores e-bog om leadgenerering her. Forstående sætning er et eksempel på en CTA i tekstform, og nederst på siden kan du se et eksempel på en CTA-knap, der skiller sig mere ud end et hyperlink i teksten.

Opskriften på leadgenerering i korte træk:

  • Jeg besøger dit website
  • Jeg ser en CTA med et tilbud om et gratis webinar
  • Jeg trykker på denne CTA og kommer til en ny side (landingsside), hvor jeg tilmelder mig webinaret ved at
  • indtaste personlige oplysninger som f.eks. min e-mail
  • Jeg modtager et link til webinaret.

Husk, at du ikke skal forvente, alle besøgende bliver leads. Men forhåbentlig har dit indlæg gjort et så godt indtryk, at de fleste kommer igen eller husker dig på et senere tidspunkt i købsrejsen.

53% af alle virksomheder, der arbejder med inbound marketing, ser blogging som deres vigtigste marketingsprioritet.  

Hvad er et godt blogindlæg?

Før du går i gang med at skrive din blog, er det godt at vide, hvad et godt blogindlæg faktisk er. Start altid med at besvare disse spørgsmål om dit kommende indlæg: “hvorfor vil nogen blive ved med at læse det hele?” og “hvad får publikum til at komme tilbage?”.

Et godt blogindlæg er interessant og lærerigt. Det skal besvare din læsers spørgsmål og hjælpe med de problemer, denne måtte have. Måske mere vigtigt er, at du gør dette på en interessant (og fængende) måde.

Det er ikke nok at komme med en løsning. Du skal give en håndgribelig trinvis forklaring, som er både fyldestgørende og underholdende.

Eksempel: Din introduktion skal gøre læseren nysgerrig nok til at fortsætte med at læse.

Sådan skriver du et godt blogindlæg

1. Forstå dit publikum

Når du skriver, skal du altid have målgruppen i tankerne. Sæt dig ind i dem, og lær at forstå dem. På den måde kan du øge chancerne for, at du skriver i en tone-of-voice, der rammer dem, og at de finder dit indhold relevant.

Her kommer en buyers persona ind i billedet. Har du ikke allerede lavet en, er det et godt startskud til at udarbejde en eller flere, så du nemmere kan forstå din målgruppe. Når du arbejder med din buyer persona, opstår idéer også ofte, så du ved, hvad der interesserer dem, og hvad der måske kan volde dem problemer.

Eksempel:

Er din målgruppe millennials, der vil starte deres egen virksomhed, behøver du nok ikke at skrive blogindlæg om, hvad sociale medier er, og hvordan de opretter en konto. Giv dem i stedet informationer om, hvordan de kan justere deres tilgang til sociale medier fra en mere afslappet og personlig tilgang til en mere professionel og strategisk tilgang.

Den slags finjustering er det, der adskiller dig fra at skrive om generiske ting til ting, din målgruppen virkelig ønsker og har brug for at høre.

2. Tilpas og opsæt bloggen

Skriver du din blog på din virksomheds website? Eller har du oprettet en separat side til formålet? Du skal tænke over tema, logo, farver og CTA’er. Er andre af dine indlæg relevante at linke til? Hav din målgruppe og dit budskab i tankerne, så du kan skabe den bedste oplevelse og blive ved med at få trafik til bloggen.

Har du et gennemgående tema på din virksomhedsside, er det måske en god idé at kopiere nogle af de samme elementer over på bloggen, så besøgende ikke er i tvivl om, at det stadig er din virksomhed, de besøger. Men hvis du gerne vil adskille blog og andre virksomhedssider, kan det være at du skal lege med nye farver.

Når du opretter din blog skal du også huske at tænke på brugervenlighed. Har du nogle favoritblogs? Og ved du hvorfor? Er det fonten, opsætningen eller brug af billeder og overskrifter? Kig rundt, hent inspiration, og sammensæt den, så den passer perfekt til dit formål.

 

3. Identificér dit første emne

Inden du selv skriver noget, skal du vælge et emne til dit indlæg. Emnet kan være ret generelt til at begynde med, men det kan give dig en god rettesnor, når du skal finde ting, du kan skrive om.

Eksempel:

Er du blikkenslager, kan du begynde med at ville skrive om utætte vandhaner. Derefter kan du, mens du laver din research, udvide emnet til at diskutere, hvordan man løser en lækkende vandhane baseret på de forskellige årsager til en vandhanelækage.

Du ønsker måske ikke at springe lige ind i en “hvordan-til”-artikel til dit første blogindlæg, og det er helt okay. Måske vil du gerne skrive om moderne typer vandhaneopsætninger eller fortælle en bestemt succeshistorie om, at du havde reddet en vandhane, før den oversvømmede nogens hus.

Har du svært ved at komme videre, kan du justere følgende:

  • Ændring af emnets omfang
  • Justering af tidsrammen
  • Valg af et nyt publikum
  • I en positiv / negativ tilgang
  • Introduktion af et nyt format

 

4. Lav en arbejdstitel

Efter du har identificeret dit blogindlægsemne, er næste punkt ‘arbejdstitlen’. Selvom den titel, du skriver her i begyndelsen, ikke nødvendigvis bliver den endelige titel, er det godt at have et udgangspunkt for dit indhold. Titlen gør, at du også sikrer dig, du holder dig til emnets indhold, og så er det jo i sidste ende den, der skal få læseren til at klikke sig ind på blogindlægget.

Lad os tage et rigtigt indlæg som et eksempel: “Sådan vælger du et solidt emne til dit næste blogindlæg.” Passende, ikke? Emnet, i dette tilfælde, var sandsynligvis simpelthen “blogging”. Så kan arbejdstitlen have været noget i retning af “Processen til at vælge et blogindlægsemne.” Og den endelige titel endte med at blive “Sådan vælger du et solidt emne til dit næste blogindlæg.”

Ser du udviklingen fra emne til arbejdstitel til sluttitel? Selvom arbejdstitlen muligvis ikke ender med at blive den endelige titel (mere om det om et øjeblik), giver den stadig nok information, så du kan fokusere dit blogindlæg på noget mere specifikt end et generisk, overvældende emne.

 

5. Skriv en (fængende) introduktion

Introduktionen skal være spændende og informerende. Læseren skal fanges og få lyst til at læse videre. Du kan gøre dette på flere måder: Fortæl en historie eller en vittighed, vær empatisk eller grib læseren med en interessant kendsgerning eller statistik.

Beskriv derefter formålet med indlægget, og forklar, hvordan det vil løse et problem, som læseren kan sidde med. Dette vil give læseren en grund til at fortsætte med at læse og give dem en forståelse af, hvordan det vil hjælpe dem med at forbedre deres arbejde / liv.

 

6 Organisér dit indhold i en disposition

Nogle gange kan blogindlæg have en overvældende mængde information – til læseren og forfatteren. Tricket er at organisere informationen, så læseren ikke skræmmes af længden eller mængden af ​​indhold. Organiseringen kan tage flere former – underafsnit, sektioner, lister, tips, uanset hvad der er mest passende. Men det skal være organiseret!

For at komme godt i mål med dette er alt, hvad du skal gøre, at skitsere dit indlæg. På den måde ved du, inden du begynder at skrive, hvilke punkter du vil dække, og hvilken rækkefølge du skal gøre det i. 

 

7. Skriv dit blogindlæg

Det næste trin – men ikke det sidste – er faktisk at skrive indholdet.

Nu hvor du har din disposition / skabelon, er du klar til at udfylde emnerne. Brug din disposition som en guide, og sørg for at udvide alle dine pointer efter behov.

Skriv om det, du allerede ved, og foretag yderligere undersøgelser for at indsamle mere information, eksempler og data for at understrege dine pointer, og sørg for korrekt tilskrivning, når der indarbejdes eksterne kilder.

Hvis du finder ud af, at du har problemer med at strikke sætninger sammen, er du ikke alene. At finde dit ‘flow’ kan være virkelig udfordrende, men heldigvis er der masser af værktøjer, som du kan læne dig op ad, hvis du skal forbedre din skrivning. Her er et par for at komme i gang:

  • Power Thesaurus: Power Thesaurus giver brugerne et væld af alternative ordvalg fra et forfatterfællesskab
  • ZenPen: Hvis du har problemer med at forblive fokuseret, så tjek dette distraktionsfrie skriveværktøj. ZenPen skaber en minimalistisk “skrivezone”, der er designet til at hjælpe dig med at få ord ned uden at skulle stå med formatering med det samme
  • Cliché Finder: Føler du, din skrivning lyder som noget, du har hørt før? Identificér tilfælde, hvor du kan være mere specifik ved hjælp af dette praktiske klichéværktøj.

 

8. Rediger / læs korrektur dit indlæg

Du er ikke helt færdig endnu, men du er tæt på!

Redigeringsprocessen er en vigtig del af blogging, som du ikke må ignorere. Det er altid godt at have flere øjne på arbejdet. Så bed en kollega (gerne grammatisk stærk) om at gennemlæse dit blogindlæg. Du kan også lade indlægget være på pause et par dage og læse det en morgen, hvor du er mere frisk og klar i hovedet.

Valg af billede og visuelle elementer
Sørg for, du vælger et visuelt tiltalende, relevant billede til dit indlæg. Efterhånden som sociale medier behandler indhold med billeder mere prominent, er visuelle elementer nu mere ansvarlige end nogensinde for succes med dit blogindhold på disse medier.

Faktisk er det vist, at indhold med relevante billeder får 94% flere visninger end indhold uden relevante billeder.

Ingen kan lide et grimt blogindlæg. Og det er ikke kun billeder, der gør et indlæg visuelt tiltalende – det er også formateringen og organiseringen af ​​indlægget.

I et korrekt formateret og visuelt tiltalende blogindlæg vil du bemærke, at header- og underoverskrifter bruges til at opdele store blokke med tekst – og disse overskrifter er stylet konsekvent.

Skærmbilleder skal også altid have en lignende, defineret kant (se blogindlægget her, hvor vi har tilføjet en markeret kant og skygge på billederne / screenshots, så de skiller sig ud fra resten af teksten), så de ikke ser ud som om de flyder i rummet. Og den stil skal forblive konsekvent fra post til post.

At opretholde denne konsistens får dit indhold (og dit brand) til at se mere professionelt ud og gør det lettere på øjnene.

Emner / Tags
“Tags” er specifikke nøgleord, der beskriver et indlæg. De giver læserne mulighed for at søge efter mere indhold i den samme kategori på din blog. Tænk på tags som “emner” eller “kategorier”, og vælg 10-20 tags, der repræsenterer alle de vigtigste emner, du vil dække på din blog. Hold dig derefter til dem.

 

9. Indsæt en opfordring til handling (CTA) i slutningen

I slutningen af ​​hvert blogindlæg skal du have en CTA, der angiver, hvad du vil have, læseren skal gøre efterfølgende. Det kan f.eks. være “tilmeld dig bloggen”, “download en e-bog”, “tilmeld dig et webinar / begivenhed” eller “Læs en relateret artikel”. Typisk skal du tænke på, at CTA er gavnligt for marketingmedarbejderen.

Dine besøgende læser dit blogindlæg, de klikker på CTA, og til sidst genererer du et kundeemne. Og det er netop det flow, du gerne vil have, der skal opstå hver gang.

En CTA er også en værdifuld ressource for den person, der læser dit indhold, så brug dine CTA’er til at tilbyde mere indhold, der ligner emnet for det indlæg, dine besøgende netop lige har læst.

Vores lilla CTA, som vises herunder, er et eksempel på en iøjnefaldende CTA. Nu hvor du er i gang med at læse dette blogindlæg, om hvordan virksomheder skal bruge blogging, er det måske også relevant for dig at vide, hvordan du kan optimere dit blogindlæg.

GUIDE

Læs vores tjekliste, så du kan optimere dit blogindlæg for at skabe bedre synlighed og mere trafik.

 

10. Optimér din blog for on-page SEO

Når du er færdig med at skrive dit blogindlæg, er du stadig ikke i mål – endnu.

Nu skal til du at tænke på SEO’en i dit indlæg. På den måde kan du få en fornemmelse af, hvor godt dit indlæg performer. For at se det, kan du udfylde ‘keywords’. Et keyword er et ord, som blogindlægget handler om. Du kan nøjes med at skrive ét keyword, men så sørg for, at det optræder nok gange i dit indhold.

Eksempel: Skriver du et indlæg om ‘content marketing-statistikker’ kan dit keyword være ‘content marketing’.

Drop de lange kringlede URL’er, men hold det kort og søgeordsvenligt. Herunder er 3 vigtige elementer, du bør og allerede nu kan arbejde med for at optimere din blog:

Meta beskrivelse
Meta beskrivelse er beskrivelsen under dit indlægs titel på Googles søgeresultater. Det er et kort resumé af dit indhold og skal få læseren til at klikke ind på selve blogindlægget. Gode ord i meta beskrivelse er verber som ‘lær’, ‘læs’ og ‘opdag’. Normalt skal du holde meta beskrivelsen på 140-160 tegn, så skær essensen af indholdet ind til benet, og præsentér det på en fængende måde for læseren.

Sidetitel og overskrifter
En del blogsoftwares (Bl.a. HubSpot & WordPress) bruger din ‘post titel’ som din sidetitel. Altså det bloggen hedder. Det er det vigtigste SEO-element på siden, du har til rådighed. Som nævnt tidligere, skal du undgå lange, komplicerede titler. Når det er sagt, hvis der er mulighed for at tilføje søgeord, som gør din titel bedre og mere søgbar, så grib den mulighed. Prøv også at holde dine overskrifter korte – ideelt under 65 tegn – så de ikke bliver beskåret i resultaterne af søgemaskinerne.

Anchor tekst
‘Anchor tekst’ er det eller de ord, der linker til en anden side – enten på dit website eller på et andet website. Vælg nøje de nøgleord, du vil linke til andre sider på dit website, fordi søgemaskiner tager dette i betragtning, når du rangerer din side efter bestemte nøgleord.

Det er også vigtigt at overveje, hvilke sider du linker til. Overvej at linke til sider, du ønsker skal rangere højt for dit søgeord. Du kan ende med at få den til at rangere på Googles første resultatside i stedet for den anden side, og det er stort.

Mobiloptimering
Med mobile enheder, der nu tæller for 67% af alt tid, der bruges online, er det vigtigere end nogensinde før at have et website, der er responsivt og designet til mobile enheder.
Ud over at sikre, at dine besøgende (inklusive dine blogs besøgende) har den bedste oplevelse, vil optimering til mobile enheder tildele dit website vigtige SEO-point.

Tilbage i 2015 foretog Google en ændring af sin algoritme, der nu straffer websites, der ikke er mobiloptimeret, og i 2016 rullede Google deres anden version af mobilvenlig algoritmeopdatering ud. Det har givet et yderligere pres på virksomheder, der endnu ikke har et mobilvenligt website.

Start din blog nu: Få hjælp til at skabe en god blog for din virksomhed

Et sidste vigtigt tip – husk at blogging især skaber resultater på den lange bane. Undersøgelser fra HubSpot viser, at 70% af den trafik, deres indlæg får, er til blogs der er skrevet måneden før eller tidligere endnu – det er altså indhold, der konstant genererer mere og mere trafik. Er du parat til at kaste dig ud i blogging, er det bare at komme i gang.

Har du spørgsmål til hvordan du lige præcis skal vinkle din blog, så er du mere end velkommen til at kontakte os. Vi er certificerede i inbound marketing og har stor ekspertise inden for corporate blogging.

cta-box-tjeklisten-til-seo

 

Få besked ved nye artikler