Sådan laver du en virksomhedsblog, der fungerer

Casper Bjerg
skrevet af Casper Bjerg
4 minutters læsning
03. oktober 2019

Blogging er ikke blot længere blot et medie, hvor private personer skriver om det der interesserer dem. Blogging er blevet en anerkendt marketingstaktik til at skabe mere online synlighed og trafik for virksomheder. Blogging er en et marketingsredskab ligesom sociale medier og mail marketing, der hjælper virksomheder til at vokse deres online tilstedeværelse.

Hvorfor blogge som virksomhed?

Den store fordel med blogging er, at det er den moderne måde hvorpå vi skaber trafik. Formår vi som virksomhed at skrive godt indhold, der kan besvare vores målgruppes problemer og udfordringer, så belønner Google os med en god placering – og derved bliver vores blogs trafik skabende. Kunderne er idag langt i deres købsrejse inden de kontakter os virksomheder. Det skyldes at alt information ligger tilgængeligt på internettet og derfor kan man lave en stor andel af informationssøgningen uden at inddrage en eventuel sælger.

Måden hvorpå vi altså kan influere kundens købsbeslutning, er ved at give viden og læring om den udfordringer de måtte stå overfor. Er læserne så tilfredse med den blog du har præsenteret, kan de i sidste ende belønne dig med deres mail eller telefonnr. og dermed har du skabt et “lead”.

Virksomheder, der blogger, skaber 67% flere leads end virksomheder, der ikke blogger (Hubspot, 2019)

Sådan bruger vi blogging som virksomhed

Blogging er en af de vigtigste elementer, for en succesfuld inbound marketing strategi. Som mennesker opsøger vi viden, inden vi skal tage en beslutning om noget. Her er blogging det redskab vi benytter, til at give vores målgruppe svar.

Det er vores indgangsbillet til brugeren, og det er her vi skaber trafik til vores side. Med en gennemført content marketing strategi, kan vi endda gøre den besøgende til et lead. Netop hvordan du arbejder med content marketing, kan du læse mere om i vores Content Marketing guide.

Samtidig så skaber det autoritet hos den besøgende, hvis du altså formår at skabe indhold der inspirerer og hjælper modtageren. Vi benytter blogging med en strategisk indsats, der sikrer tiltrækning af besøgende og konvertering af denne. 

Tiltrækning af nye besøgende

Du vil formentlig gerne skabe mere trafik til din webside. Men du er træt af at kaste penge efter Adwords og købet af maillister, virker heller ikke som den bedste ide. Hvordan skaffer du dem så? Blogging, sociale medier og søgemaskiner er det korte svar. Ved at skabe mere indhold på din side, så skaber du mere indhold som Google kan indeksere.

tiltraekning-inbound-methodology-stages.png

Altså flere muligheder for at blive fundet via søgning. Hvor mange sider har du på din webside? Svaret er formentlig – ikke nok. Samtidig skriver du forhåbentlig blogs om noget relevant og spændende for din målgruppe. Det er altså indhold der kan deles på LinkedIn, Twitter, Facebook eller hvor du nu skulle være tilstede.

Det ville formentlig ikke helt være ligeså spændende at dele vores “Om os” side. Du slår sådan set to fluer med et smæk. Du skaber indhold fra din webside, der kan skabe organisk trafik fra søgemaskinerne – men du får også indhold du kan dele på de sociale medier.

Det tager nok længere tid at udforme end en kort statusopdatering på Facebook, men til gengæld er udbyttet meget større – og 100% indsatsen værd i sidste ende. Så det er vel bare at komme igang? Du kan desuden finde 3 hurtige tips til at skrive et attraktiv blog indlæg lige her.

89% af alle online forbrugere benytter en søgemaskine når de skal foretage en købsbeslutning. (Hubspot)

 

Konvertering

Konvertering af besøgende

Vi har skabt besøgende til vores side, hvilket er vores første skridt. Men for at de bliver rigtig værdifulde for os, så skal vi gerne have noget information fra dem, så vi kan konvertere dem til et lead. Dermed kan vi kontakte dem igen, når de har forladt vores side. Derfor skal alle blogposts indeholde en Call-to-Action knap (CTA).

konvertering_inbound_methodology_stages.png

Et element der skal give vores bruger noget, imod at vi får deres kontaktoplysninger. Vil du vide mere om at skabe leads, kan du downloade vores e-bog om leadgenerering her. Forestående sætning er et eksempel på en CTA i tekstform – vil du have den korte forklaring om leadgenerering er opskriften.

  1. Jeg besøger din webside
  2. Jeg ser en CTA med et tilbud om et gratis webinar
  3. Jeg trykker på denne CTA og kommer til en ny side (landing page), hvor jeg tilmelder mig webinaret ved at indtaste min email.
  4. Jeg modtager et link til dette webinar.

Husk at du ikke bør forvente at alle besøgende bliver leads. Men forhåbentlig har din blog gjort så godt et indtryk, at de fleste kommer igen eller husker dig på et senere tidspunkt i købsrejsen.

Få hjælp til at skabe en god blog for din virksomhed

Et sidste vigtigt tip – husk at blogging især skaber resultater på den lange bane. Undersøgelser fra HubSpot viser at 70% af den trafik deres blogposts får, er til blogs der er skrevet måneden før eller tidligere endnu – det er altså indhold, der konstant genererer mere og mere trafik. Er du parat til at kaste dig ud i blogging – så er det bare at komme igang.

Har du spørgsmål til hvordan du lige præcis skal vinkle din blog, så er du mere end velkommen til at kontakte os. Hos Itch er vi certificerede i inbound marketing og har en stor ekspertise inden for corporate blogging.

Få vurderet dit inbound potentiale.

cta-box-skab-leads-kickstart-leadgenerering

 

Få besked ved nye artikler