9 tips til B2B-leadgenerering på din hjemmeside

Casper Bjerg
skrevet af Casper Bjerg
8 minutters læsning
Opdateret: 01. juli 2025Udgivet: 31. marts 2022

Hvad skal der til for at gøre dine website-besøgende til leads? Det er sjældent nok, at din hjemmeside er pæn og har nogle fine tekster. Struktur, design, tekster, ydeevne og en gennemtænkt kunderejse er altsammen essentielle faktorer for, om din hjemmeside lykkes med B2B-leadgenerering.

I dette indlæg får du 9 tips, der skal hjælpe dig med B2B-leadgenerering via din hjemmeside. Lad os dykke ned i dem.

  1. Organisér navigationen
  2. Skab en god sidestruktur
  3. Tilføj interne links
  4. Opbyg landingssider, der konverterer
  5. Tilføj Call to Actions (CTA'er)
  6. Brug formularer
  7. Skriv pillar pages
  8. Opret topic clusters
  9. Optimér din hjemmesides ydeevne og hastighed

1. Organisér navigationen

Det skal være nemt at finde rundt på din hjemmeside. Vi mennesker elsker tryghed, og danner helt naturligt vaner. Sørg derfor for, at din B2B-hjemmeside følger nogle af de helt klassiske normer for hjemmesider.

Hvad er der oppe i venstre hjørne på din hjemmeside? Jeg vil gætte på, at det er din virksomheds logo. Og hvis du klikker på den, kommer du til forsiden. Den slags navigation har vores hjerner vænnet sig til, og du skal derfor tænke dette ind, når du designer din leadgenererende B2B-hjemmeside.

Placér dine ydelser i menulinjen. Det hjælper dine besøgende med at finde de vigtigste produkter og ydelser. Det er vigtigt, at du sikrer dig, at de besøgende aldrig er mere end et par klik væk fra den information, de søger. På den måde øger det tiden, de bruger på din hjemmeside - og den tydelige navigation gør det lettere for søgemaskiner at finde og klassificere dine sider.

Navigation på en B2B marketing-website

Er du i tvivl om, hvad der skal ligge i hovedmenuen? Tænk over, hvad dine besøgende søger efter, når de besøger din side.

2. Skab en god sidestruktur

3-5 sekunder. Så kort tid tager det ifølge HubSpot i gennemsnit for en person at beslutte, om de vil blive på dit website eller ej. Hvis du vil gøre dig forhåbninger om at konvertere dine besøgende til leads, skal dine landingssider derfor være struktureret brugervenligt og engagerende.

  • Hav en klar header i toppen, der forklarer, hvad du tilbyder dem (og hvorfor de skal blive på siden).
  • Tilføj noget visuelt - grafik eller et billede - til headeren, der hjælper med at fange læserens opmærksomhed.
  • Sidens 'body' bruger du til at præsentere og uddybe dine ydelser. Pas på med ikke at blive for specifik og fokusere for meget på specifikationer her - gem det til dine landingssider.
Gør det simpelt og let at forstå. Prøv eksempelvis af bruge:
  • CTA'er 
  • Unique Selling Points (USP'er) - Hvordan adskiller du dig fra konkurrenterne?
  • Cases og social proof. Brug kundelogoer, udtalelser og andet til at opbygge tillid og troværdighed.
Når navigationen følger konventionerne, og du har en tydelig sidestruktur, kan du være kreativ med designet inden for disse rammer.
 
Kan du se CTA'er, USP'er og social proof på vores forside?


Screendump-forside-juni2025

 

3. Tilføj interne links

"Har du lyst til at vide mere om B2B Marketing?"

Interne links leder læseren videre til andet indhold, som kunne være interessant for dem. Når du her læser om B2B-leadgenerering, kunne det eksempelvis være relevant at læse mere om inbound marketing for B2B-virksomheder, 8 trin, der gør din hjemmeside inbound marketing-klar eller at få 10 andre tips til leadgenerering for B2B-virksomheder.

Brug links i dine blogs til at fører dine læsere til ydelsessider, andre blogs eller pillar pages.

Når du linker internt på din hjemmeside, hjælper du læseren og søgemaskiner med at forstå dit indhold og konteksten.

Men! Sørg altid for at linke til relevant content. Hvis du linker til tilfældige blogs bare for at gøre det, vil søgemaskiner have svært ved at forstå sammenhængen, og din læser bliver irriteret. Gør det også med måde - det kan virke overvældende, hvis der er for mange links.

     

4. Opbyg landingssider, der konverterer

Landingssiderne er dér, hvor du får dine besøgende til at udføre en handling. Skal de booke et møde, downloade en gratis demo eller downloade din e-bog?

Gør det tydeligt, hvad du dine besøgende skal gøre. Det kan du eks. gøre ved at:

  • skrive en klar tekst.
  • tilføje tydelige Call to Actions (CTA'er).
  • have en fremhævet formular, der skal udfyldes.
  • fjerne navigationslinjen i toppen af siden.

Når du for eksempel fjerner menulinjen til navigation, leder du ikke dine besøgende videre til andre sider. I stedet gør du det lettere for dem at gøre det, du gerne vil have  dem til.

På vores egne landingssider har vi skrevet en (forhåbentlig) klar tekst, tilføjet CTA'er ("Download marketingplan"), der er fremhævet i formularen, og vi har fjernet navigationen i toppen. Alt sammen for at gøre B2B-leadgenerering mere effektiv.

Marketingplan screenshot
  

5. Tilføj Call to Actions (CTA'er)

Vi har nævnt det flere gange i de foregående punkter. Det skal være tydeligt, hvad dine besøgende på hjemmesiden skal gøre. Og det kan du gøre ved at bruge Call to Actions (CTA'er).

Dine CTA'er skal passe til det sted i købsrejsen, dine besøgende er i. Skal de tilmelde sig et nyhedsbrev, downloade en e-bog eller booke et møde?

De rette CTA'er er kernen af din B2B-leadgenerering, da de opfordrer til den handling, dine besøgende skal udføre. Man kan groft sagt dele CTA'er op i to typer: de primære og de sekundære.

De primære CTA'er er dem, du allerhelst vil have dine besøgende til at udføre. Det er her, du eks. opfordrer dem til at:

  • kontakte salg
  • melde sig ind
  • booke en demo eller et møde

Skærmbillede 2025-06-30 kl. 21.55.06

De sekundære CTA'er lægger sig mere op ad den kontekst, de fremgår i. Det kan eksempelvis være en "Læs mere"-knap, der leder til en uddybende side og "Download"-knapper, der giver adgang til noget af dit content.

Skærmbillede 2025-06-30 kl. 22.20.05

Hvilke CTA'er er vigtige i din forretning? Det er dem, der skal implementeres.

      

6. Brug formularer

Formularer er en oplagt mulighed for at få samtykke til at sende kommunikation til dine besøgende. Det er her, du giver adgang til noget af dit indhold, mod at din besøgende udfylder din formular med navn, e-mail, virksomhedsnavn og anden information, som er relevant for dig.

Med HubSpot har du mulighed for at lave dynamiske formularer. Du kan bruge de dynamiske formularer til at lave forskellige formularer alt efter, om dine besøgende tidligere har udfyldt formularer. Sørg for, at den første formular er let at udfylde. Jo færre informationer, man skal indtaste, jo lettere er det at udfylde.

Herunder ser du et eksempel fra en af vores egne landingssider. Det første billede viser formularen, hvis du ikke tidligere har udfyldt en formular på vores website, mens det andet billede viser formularen, når du vil downloade mere af vores content. gang. 

Leadscoring eksempel på formularerFormular - første gang, den skal udfyldes.

Leadscoring eksempel på formularer 2Formular - anden gang, den skal udfyldes.

I formular 2 kan du spørge mere ind til dit leads behov, rolle og virksomhed.

   

7. Skriv pillar pages

Vis din målgruppe, at du er eksperten. Kernen i B2B-leadgenerering er at vise, at din virksomhed er ekspert inden for jeres emne, så du skaber troværdighed omkring jeres brand. Sælger I HR-ydelser, skal I vise, at I er HR-eksperter. Og hvis I sælger softwareløsninger, skal I vise, at I har styr på software og kender brugernes behov.

Pillar pages demonstrerer din viden og forbedrer din hjemmesides SEO, så din virksomhed nemmere bliver fundet af de rette personer. 

På pillar pages skal du ikke nødvendigvis præsentere dine produkter. I stedet skal du præsentere din viden og svare på de spørgsmål, din målgruppe måtte have.

Vælg emner, din målgruppe finder relevante (og som du har viden om). Det kan være udfordringer, som du kan løse og behov, som du har løsningen på. Tag udgangspunkt i de søgeord, du gerne vil findes på.

Pillar pages er lange sider med detaljeret information. På samme tid præsenterer den underemner, som du kan uddybe i blogs - og derved skabe topic clusters.

8. Opret topic clusters

Topic clusters er klynger af indhold, der via hyperlinks er tilsluttet en pillar page. Her forener vi det, vi beskrev i punkt 3 og 7 om interne links og pillar pages.

Når du laver en klynge af relevante blogs, der linker til din pillar page om emnet, afdækker du relevante søgeord, samler relevant information til dine læsere og opnår bedre placeringer i søgemaskinerne.

Topic Clusters

Har du allerede en række gamle blogs, der ikke er kategoriseret i topic clusters? Omskriv dem og gør dem relevante med nyt indhold, der passer til dit emne. Det er som regel lettere at genbruge og omskrive end at opfinde noget helt nyt. Work smarter - not harder 😎

9. Optimér din hjemmesides ydeevne og hastighed

Det sidste punkt er nok det mest tekniske. Vil du gøre din hjemmeside klar til B2B-leadgenerering, er det nemlig ikke kun indholdet, der har en betydning.

Din hjemmesides performance har en stor indflydelse på, hvordan dine besøgende opfatter hjemmesiden. Du kan med andre ord godt have stjernegodt og relevant content, et fedt design og gode videoer, men hvis siden er for langsom til at loade, vil dine besøgende forlade siden, inden du overhovedet får mulighed for at vise det. Som nævnt tidligere tager det jo kun 3-5 sekunder for de besøgende at vurdere, om de vil blive på siden. Hvis den tid bruges på at loade indholdet, har dine potentielle leads allerede klikket sig ind på din konkurrents website. 

Vi har samlet nogle af de ting, du kan gøre for at forbedre din hjemmesides performance:

  • Komprimér billeder, video og grafik, så de ikke fylder for meget og dermed øger hjemmesidens loading-tid.
  • Brug HTTP2 til at præsenterer dit indhold.
  • Implementér caching. Cache husker indhold på dine sider, så det loades hurtigere næste gang.
  • Brug et godt CMS med hurtig loadtid og god sikkerhed.

B2B-leadgenerering: Sådan kommer du i gang

Vores 9 tips til B2B-leadgenerering tager i høj grad udgangspunkt i de ting, du kan gøre for at udnytte dit content bedst muligt. Brug dem som tjekliste og tænkt det altid med, når du laver nyt content.

Start med at få styr på navigationen og strukturen. Opret topic clusters og brug strukturen til at danne overblik over dit content. Derefter kan du skabe fedt content og indarbejde interne links, CTA'er og formularer.

Vil du dykke mere ned i B2B-marketing, kan du læse vores guide til B2B-marketing.

God arbejdslyst!

cta-box-skab-leads-kickstart-leadgenerering

 

Få besked ved nye artikler