Wordpress vs HubSpot
Din hjemmeside er ofte et af de første steder, dine kunder møder dig og bliver klogere på din service. Det er derfor vigtigt for væksten at vælge det rette CMS (Content Management System).
Herunder sammenligner vi Wordpress med HubSpot CMS (nu kaldet HubSpot Content Hub).
Hvilket CMS er bedst til søgemaskineoptimering, blogging og content? Og hvilke af de to er bedst, når det kommer til analyse af brugernes adfærd og afrapportering?
Wordpress og HubSpot er to populære spillere, når det kommer til CMS. Hvilket system passer bedst til din virksomhed?
Lad os dykke ned i Wordpress og HubSpot.
Hvad kan HubSpot?
HubSpot er en all-round platform. Uanset hvilket plan du er på, får du gratis CRM til håndtering af dine kontakter. Platformen kan bruges af hele organisationen og du kan tilføje hubs inden for Marketing, Salg, Service og selvfølgelig CMS. Du kan dermed samle hele virksomheden på en platform.
Hvad er HubSpot CMS?
HubSpot CMS er et cloud-baseret CMS. Med HubSpot CMS har både marketingfolk og udviklere de værktøjer, de har brug for til at skabe fantastiske hjemmesider med fokus på kundeoplevelsen.
Det er nemt at oprette indhold, optimere hjememsiden til konverteringer og få indsigt i, hvor godt hjemmesiden performer.
Hvad kan Wordpress?
WordPress er en open source-softwarepakke, der skal installeres eller konfigureres på dine servere eller ved at bruge en tredjeparts hostingudbyder.
I Wordpress finder du grundlæggende værktøjer til oprettelse af indhold. Vil du gerne mere end blot vise content, kræver det plugins. Med plugins kan du til gengæld arbejde med, SEO, analyser og meget mere.
Wordpress er kendt for de mange plugins, der kan tilføjes og gøre rigtig mange ting mulige.
Funktionaliteter
Når du leder efter det rette CMS, tænker du måske over, hvordan Wordpress adskiller sig fra HubSpot CMS. Wordpress er et yderst populært open source CMS, hvor du som bruger kan bygge tilpassede løsninger med diverse plugins. HubSpot CMS er intuitivt og gør det let for dig at administrere din hjemmeside og giver dig mulighed for at fokusere på at skabe relevant content, der skaber vækst.
Bliv klogere på, hvordan HubSpot CMS er i sammenligning med Wordpress.
HubSpot CMS er ifølge websteder som G2 det allerbedst bedømte CMS'er. Du kan vælge mellem tusindvis af temaer eler bygge din hjemmeside fra bunden. Derefter kan du nemt oprette, ændre og tilføje sider med drag-and-drop-layouts. HubSpot CMS lader dig skabe problemfri digitale oplevelser for dine kunder og skalerer med dig, uanset om du er marketingmedarbejder, udvikler eller it-professionel. Eftersom HubSpot CMS er bygget oven på en enkelt samlet database, HubSpot CRM, har du alle de data, du behøver for at skræddersy kundeoplevelsen. Og HubSpot CMS' blogging- og landingssideværktøjer er lige så nemme at bruge, hvilket gør det nemt at øge trafik og generere kundeemner til din virksomhed.
Wordpress er for mange et velkendt CMS. Flere end 30% af alle hjemmesider er lavet i Wordpress i verden. Ved at bruge WordPress kan du nemt oprette tekstbaseret indhold. Vil du til gengæld lave visuelt design og layout, vil det ofte kræve yderligere ressourcer, plugins eller skabeloner. Som marketingmedarbejder kræver det, at du opretter lækre sider, hvis du vil skabe succes med dit website. Dette kan kræve tekniske ressourcer.
Tilføjelse af yderligere software til dit websted, så du eks. kan A/B-teste eller live chatte, vil kræve plugins eller yderligere abonnementer. Mange af disse omkostninger kan i det væsentlige være "skjulte omkostninger" for at sikre, at dit WordPress-websted forbliver sikkert, hurtigt og har alle de plugins, der kræves til grundlæggende funktionalitet.
HubSpot CMS inkluderer et vildt fedt SEO-værktøj. Værktøjet er indbygget i blog, landingssider og oprettelse af hjemmesider. Du bliver guidet til, hvor godt dine dit content er SEO-optimeret og får råd til, hvad du kan gøre for at gøre det endnu bedre. Du finder desuden et værktøj til organisering af dit indhold, så det er optimeret til søgemaskiner. HubSpot har desuden en indbygget integration med Google Search Console, så du kan bruge data direkte fra Google til din SEO-strategi.
WordPress har ikke indbyggede SEO-funktioner. Til gengæld er der en række plugins - nogle betalte, nogle gratis - som kan hjælpe dig. Vær opmærksom på, at flere plugins betyder mere softwareadministration, flere omkostninger og frustrationer, når det kommer til vedligeholdelse og sikkerhed. Flere plugins kan desuden gøre din hjemmeside langsommere, hvilket er skidt for din Google-synlighed.
I dag findes der mange millioner af blogs. At skabe fantastisk indhold er en bæredygtig måde at tiltrække og generere kunder på. Men for at gøre førstegangsbesøgende til kunder, skal dit indhold skille sig ud og være nyttigt - og i sidste ende hjælpe med at udvikle et forhold til den potentielle kunde. Dit CMS skal ikke kun præsentere dit blogindhold. Det skal optimere dit indhold til også at tiltrække besøgende gennem søgning på eks. Google, som nævnt længere oppe.
WordPress blev oprindeligt bygget som blogsoftware, men har udviklet sig til et komplet Content Management System. Du kan nemt og hurtigt begynde at blogge ved hjælp af temaer fra WordPress, men har du brug for særligt design, er det en god idé at få hjælp fra nogen, der er vant til at arbejde i Wordpress.
HubSpot CMS blev bygget fra bunden til marketingfolk og giver en brugervenlig grænseflade, der gør det muligt for dig at skrive, optimere, udgive og analysere blogindhold på ét sted. Med HubSpot behøver du ingen plugins eller ekstra software for at levere flot indhold på mobilen og optimere indhold til søgemaskiner – det hele er inkluderet og let at bruge.
Med HubSpot CMS er alle de analyser, du har brug for, inkluderet, så du kan måle dit websteds ydeevne og data samt se dit websteds ROI (Return on Investment). HubSpot CMS er direkte integreret med HubSpot CRM. Det betyder, at du kan udnytte mulighederne med dybere indsigt og handlingsorientede data. Med HubSpot CMS er det for eksempel nemt at opbygge lister over kontakter, der har besøgt bestemte sider på dit websted, downloadet content offers eller interageret med dig via live chat. Efterhånden som du vokser, vokser HubSpots funktioner med dig, hvorefter mere avanceret rapportering bliver tilgængelig.
Nogle udgaver af WordPress inkluderer begrænset rapportering om eks. antal sidevisninger. Men hvis du vil hav dybere analyse, kræver det en anden løsning. De fleste marketingfolk vælger at bruge WordPress for sig og et betalt analyseværktøj eller Google Analytics for sig. De administrerer hvert system separat. Dette skaber datasiloer, der ikke taler sammen, hvilket resulterer i et ufuldstændigt billede, hvor det bliver sværere at optimere dit content ud fra brugernes handlinger. Bruger du allerede WordPress? Så tjek HubSpots WordPress plug-in ud. Det kan give dig analyser, formularer, live chat-funktioner og meget mere.
HubSpot CMS er en del af HubSpot CRM-platformen. Du får dermed alle de værktøjer, du har brug for for at skabe en problemfri digital oplevelse, som dine kunder vil elske. Desuden er hele CRM-platformen bygget fra bunden af HubSpot. Det betyder, at du får en samlet og ensartet brugeroplevelse, hvor data, rapportering og individuelle værktøjer alle ligner hinanden og arbejder sammen.
Da WordPress er open source, er du tvunget til at samle forskellige plugins og løsninger for at skabe din virksomheds digitale oplevelse. Hvert plugin, du bruger, bliver udviklet af forskellige softwareudbydere. Det vil kræve tilpasset udviklingsarbejde, hvis du vil sikre, at disse værktøjer arbejder sammen og giver værdi for din virksomhed. Dette kan gøre Wordpress sværere at lære at bruge, men det begrænser også WordPress’ evne til at skalere, når din virksomhed vækster.
Head-to-head sammenligning
Her får du et overblik af de vigtigste features, som du kan finde i HubSpot CMS og WordPress.
Vinderen: HubSpot vs. Wordpress - Hvilket CMS skal du vælge?
Det kommer dybest set an på, hvilke behov du har, og hvad du kan nøjes med. Skal det være let og brugervenligt, og vil du sikre dig en god brugeroplevelse? Så er HubSpot CMS et sikkert og godt valg.
Hvornår skal du vælge Wordpress?
- Du sidder i en virksomhed med få midler
- Du har ikke behov for et brugervenligt system
- Du kan selv kode din hjemmeside
Hvornår skal du vælge HubSpot?
- Du skal bruge et system, der kan bruges af hele virksomheden
- Du vil have din hjemmeside til at spille sammen med resten af dine marketingindsatser
- Du vil optimere brugeroplevelsen for dine kunder
- Du vil have brugervenlighed, så du nemt kan opsætte flotte landingssider og blogs
- Du vil have relevant tracking og analyse af din sides performance
Hvad siger HubSpot's kunder?
Som nævnt har G2 udnævnt HubSpot CMS udnævnt til at være det bedste CMS. Derudover er HubSpot rangeret som det bedste produkt for marketingfolk i G2's Crowd Best Software Awards 2019, 2020, 2023 og 2024.