Itch Insights

Hvad er SEO?

Bliv en SEO-mester med vores store gennemgang af SEO.

          
Kapitel 1

Intro til SEO

Bliv fundet af din målgruppe med den rette SEO.

Det er måske første gang, at du stifter bekendtskab med SEO. Eller måske har du allerede kendskab til eller praktiserer SEO-processer.

Uanset hvor godt du har styr på det, er SEO en enorm størrelse med et hav af tekniske begreber, værktøjer, taktikker og ikke mindst faldgruber.

Vi giver dig her en guide til, hvad SEO er for en størrelse, og hvordan det kan hjælpe din virksomhed med lettere at blive fundet.

        
Kapitel 2

Hvad er SEO eller søgemaskineoptimering?

Når der arbejdes med SEO (søgemaskineoptimering) fokuseres der på at finde relevante søgeresultater, baseret på hvad brugerne søger efter. 

Den mest kendte søgemaskine blev grundlagt i september 1998 og genererede dengang 10.000 søgninger om dagen – korrekt, det er Google.

Kun et år senere svarede søgemaskinen på 3,5 millioner søgninger dagligt (John Battelle).

En succesfuld SEO-optimeret hjemmeside bliver præsenteret som en af de øverste muligheder, der matcher et søgeord. Det bliver også kaldet organisk søgning, fordi søgeresultatet dukker op naturligt. Det er derfor ikke betalt for visningen, som eks. Google Ads.

search-engine-market-share-in-2021

 

51% af alle køb – online, såvel som offline, starter med en Google-søgning (Think With Google, 2019).

       
Kapitel 3

Hvad er Google Ads?

Google Ads er Googles betalte annonceplatform. Betalte annoncer på Google fremgår i toppen af dine søgeresultater og i højre side. Google angiver sågar, at søgeresultatet er en annonce.

Google Ads-arbejdet ligger i oprettelsen af annoncer. Google Ads annoncer er tilpasset brugerens søgning, så han/hun kun bliver eksponeret for relevante annoncer.

Du kan tilpasse din annonce, så den rammer din ønskede målgruppe. Med Pay-Per-Click eller PPC-marketing betaler du kun for de klik, din definerede målgruppe foretager. Google Ads kan bidrage til din kampagneindsats og position på markedet ved at imødekomme netop din målgruppe.

Tjeklisten til SEO i din blog

Download vores tjekliste, og få en helt lavpraktisk og konkret to-do-liste til opsætningen af dit næste blogindlæg.

Download SEO-Tjeklisten
Itch_Blogging_SEOBlogs-400x516-Oct-13-2021-08-41-54-41-PM
        
Kapitel 4

Google Crawl - En zoologisk have

Søgemaskineoptimering er ikke et quick fix. Det kræver løbende arbejde og tid at komme op foran i Googles søgemaskine.

Google kigger løbende rundt på internettet efter nye eller opdaterede websider. Det hedder at crawle. Google crawler løbende din webside, som den f.eks. har fundet ved at følge et link fra en anden webside. Google har en zoologisk have af algoritmer, som crawler din side og tjekker brugervenligheden.

Google-Crawl-Panda-lilla

Panda

Panda-algoritmen bedømmer kvaliteten af indhold ud fra, om det er unikt, fyldigt og friskt indhold, som imødekommer brugerens søgning.

Google-Crawl-Pinguin-lilla

Penguin

Penguin-algoritmen opsporer forsøg på webspam – websider med dårligt indhold og snyd med blandt andet link building.

Google-Crawl-hummingbird-lilla-hvid

Hummingbird

Hummingbird-algoritmen fokuserer på meningen af dit indhold. Imødekommer det brugernes intention med dennes søgning. Algoritmen søger den webside, der besvarer brugerens søgning bedst.

Google-Crawl-Pigeon-lilla-hvid

Pigeon

Pigeon-algoritmen vurderer søgeresultaternes placering i forhold til brugeren, så nærliggende kvalitetssikre websider rangerer højest.

         
Kapitel 5

Hvordan arbejder jeg med SEO?

SEO-aktiviteter dækker over en række arbejdsområder, som imødekommer Googles vilkår og kan forbedre din rangering.

Overordnet er der to kerneområder i SEO: on-page SEO og off-page SEO. Hvert område har en række fokuspunkter med underliggende SEO-aktiviteter. Nedenfor får du et overblik over kerneområderne til disse.

On-page SEO

Content

Succesfuld content engagerer brugeren og giver værdi. Research brugerens adfærd; hvilke søgninger foretager kunden sig?

Vælg søgeord ud fra parametre, som eksempel mængden af søgninger per måned og konkurrence på ordet.

HTML

Forsiden og landingssider bør være konstrueret ud fra brugen af nøgleord eller søgeordkombinationer, som er resultatet af søgeordsanalysen.

Ordene eller sætningerne skal gå igen i titler, meta-beskrivelser, overskrifter og i selve indholdet.

Arkitektur

Websidens arkitektur har ligeledes stor betydning for brugeren oplevelse. For eksempel har tiden, det tager at loade siderne, stor betydning for brugernes oplevelse og eventuelle frafald (bounce).

Websiden bliver også vurderet på, om den er til at crawle – møder den f.eks. modstand af duplicate content.

Off-page SEO

Linkbuilding

Kvaliteten af links vinder over kvantiteten af links på din webside. Troværdigheden og relevant link building styrker websiden.

Tillid (Domain Authority)

Websiden bliver ligeledes vurderet på historik, autoritet og identifikation.

Social/Trustworthiness

Tilliden skabes i høj grad også gennem websidens omdømme og deling.

64% af alle marketingansvarlige bruger tid og/eller ressourcer på SEO (HubSpot, 2020).

        
Kapitel 6

Processen for dit SEO-arbejde

1. Sæt dig ind i din virksomhed og dens kontekst

Lav webside-, bruger- og konkurrenceanalyse for at få skabt et indblik i muligheder og udfordringer. Find ud af, hvilken CMS-platform websiden er lavet i her. Eller hvilken WordPress-version websiden er lavet i her.

 

2. Indholdsredigering

Styrk websiden ved at gennemgå alt indhold, og implementér din søgeordsanalyse, så den er en integreret del af dit content.

 

3. Evaluering

Analysér og evaluér din SEO-optimeringsindsats. Hvilke sider har haft succes? Hvilke har ikke? Hvorfor ikke? Test. Start processen forfra.

 

4. Søgeordsanalyse

Research og analysér søgeordsmulighederne.

 

5. Ryd op på websiden

Research og analysér websidens elementer og tilgængelighed.

 

6. Linkbuilding

Undersøg mulighederne for intern og ekstern linkbuilding til relevante websider.

Brugernes adfærd og handlinger på din webside udgør de vigtigste rangeringsfaktorer; f.eks. time on site og pages per session.

         
Kapitel 7

Undgå 3 typiske SEO-fejl

Duplicate content

Undgå at have gentagende indhold på din webside. Googles formål er at give brugeren unikt og værdifuldt indhold, og derfor komplicerer duplicate indhold Googles crawl.

I forbindelse med produktbeskrivelser kan der hurtigt forekomme gentagelser – men frygt ej, gentagelser i et begrænset omfang vælter ikke din webside af pinden, bare du bruger din sunde fornuft og skaber brugervenligt indhold.

Husk desuden, at hvis indhold går igen, kan du vælge at no-index'e det. Dermed fortæller du Google, at siden ikke skal indekseres, hvis du ikke ønsker det. 

Frås med søgeord

Søgeordsanalysen er lavet, og du har fundet en række nøgleord, som du har brugt i dit content- og SEO-arbejde. Nøgleordenes formål er at forbedre dit indhold, så det giver mening og skaber værdi til brugerens oplevelse.

Frås med nøgleordene – altså overforbrug af nøgleord i dit indhold bliver straffet af Google. Konsekvensen går udover din rangering i søgemaskineresultaterne. Derfor er det bedre at have fokus på indholdets værdi, fremfor at presse så mange nøgleord ind i teksten som muligt.

Manglende landingsside med søgeordskombinationer

Søgeordkombinationer kan være superrelevante for dit indhold, fordi de i højere grad imødekommer brugerens efterspørgsel. Du sælger måske sko, hvor din søgeordsanalyse viser, at brugere f.eks. oftest søger på ”Vagabond sko”.

Du kan øge trafikken på din webside ved at lave en landingsside med dine bedste søgeordkombinationer. Kombinationen bør sættes ind i din sidetitel, meta-beskrivelse, url, overskrift, billedenavne og i teksten.

94% af alle søgninger på internettet sker via en af Googles produkter (Jumpshot via Sparktoro, 2019)

         
Kapitel 8

4 facts om hvordan SEO ikke fungerer

SEO betyder ikke topplacering på Google

Der er ingen hokuspokus med SEO. SEO-initiativer er ikke et løfte om topplacering på Google. Arbejdet med SEO øger din synlighed og har som formål at opnå topplacering.

Din placering er ikke konstant

Resultatet af din første SEO-optimering slutter ikke her. Din placering vil blive udfordret af konkurrenter, hvis du ændrer din webside, eller hvis Google ændrer sin algoritme.

Brug ikke SEO til at manipulere Google

Konsekvenserne ved at snyde Google – det kaldes black hat SEO – er store og ikke besværet værd. I værste fald udelukker Google din webside fra søgemaskinen.

SEO er ikke en on-off knap

Du starter ikke på SEO og har et færdigt resultat imorgen. SEO er en organisme, der udvikler sig over tid i takt med, at Google og dine brugere finder tillid, værdi og relevans i dit indhold. Derfor skal din indsats også være langsigtet – ellers bliver du hurtigt skuffet.

 

       

Vil du høre om, hvordan vi kan hjælpe dig med din SEO?

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i gang med SEO - og om det giver mening for dig? Så lad os tage en snak om mulighederne med SEO, Google Ads og søgeordsanalyser. 

Contributors:

Casper-Bjerg

Casper Bjerg

Partner

clara-ginnerup-scaled-e1623667098111

Clara Ginnerup

Content Specialist

Itch insights

Vores inbound & HubSpot blog

Hold dig opdateret med de nyeste trends og viden inden for inbound marketing, sales, service & HubSpot

10 HubSpot workflows alle B2B virksomheder har brug for

10 HubSpot workflows alle B2B virksomheder har brug for

01. juli 2021 15 min læsning
Den ultimative guide til SEO i 2021
SEO

Den ultimative guide til SEO i 2021

11. juni 2021 14 min læsning
Sådan får du salg og marketing til at tale sammen - fra et marketingperspektiv

Sådan får du salg og marketing til at tale sammen - fra et marketingperspektiv

31. maj 2021 7 min læsning