SEO

5 vigtige SEO trends du skal kende

Casper Bjerg
skrevet af Casper Bjerg
6 minutters læsning
01. december 2021
 

“Jeg vil være nr. 1 på Google” er vist en frase, de fleste har tænkt eller hørt i deres virksomhed. Tanken om at være først, når der bliver søgt på ord, der har relevans for ens virksomhed, er noget, der vægtes højt i rigtig mange virksomheder. Men for at få en god placering hos søgemaskiner, skal man lave en god indsats med SEO.

Og det er oftest her mange farer vildt – for hvad i alverden gælder egentlig, når det kommer til SEO? Det mytiske land er noget mange betaler sig fra, for det er så teknisk svært, at vi ikke selv kan sikre de gode placeringer. Eller er det?

Vi har taget et kig på SEO og forsøger at pege på 5 generelle SEO trends, du som minimum skal have styr på.

Relevant indhold før alt andet! 

Du har sikkert allerede hørt det 1000 gange. Relevant og fængende indhold er det vigtigste. Det er den samme retning, vi ser ligegyldigt hvilket medie vi befinder os på. Facebook prioriterer relevant indhold, dine blogs skal være relevante og det samme gælder dine nyhedsbreve.

Faktum er, at man ikke længere kan “snyde” sig til gode resultater. Man skal skabe kvalitet for ens målgruppe. Lykkes det, kan man begynde at kigge på den tekniske del af SEO. Men ligegyldigt hvor mange SEO-tricks man har i ærmet, får man ikke gode resultater, hvis ens indhold ikke er relevant.

Man kan altså betale nok så mange kroner for at få en virksomhed til at SEO-optimere ens indhold, men resultaterne udebliver, hvis indholdet ikke er godt. Et tip hertil er at sikre, at den besøgende (og Google) hurtigt får et overblik over indholdet på den side man besøger.

Med en god indledning og nogle fængende overskrifter, som fortæller, hvad man kan forvente af sidens indhold, er man altså godt stillet.

Hvis du vil have flere tips til blogging for virksomheder, kan du se vores blog om dette her.

Key(word) take-away: Keyword-optimering er et fænomen, hvor man optimerer alt ens indhold omkring et enkelt nøgleord. Dette har tidligere været enormt populært i SEO-verdenen, således at man kunne sikre en god rangering på udvalgte nøgleord.

Googles indførsel af RankBrain, har dog betydet at Google nu kan læse og tolke et hav af ord. Som brugere har vores søgninger skiftet fra enkelte ord til mere komplekse sætninger, og dette har Google optimeret mod.

Du skal derfor prioritere at optimere imod indhold, som kan besvare din målgruppes behov eller udfordringer i stedet for at optimere med et enkelt nøgleord.

 

Lokal SEO er vigtigt

Driver du en virksomhed, som ikke kun er tilgængelig online? Og prøver du at tiltrække kunder dertil?

Så er lokal SEO vigtigere end nogensinde før. Man har tidligere nedtonet betydningen for lokal SEO, men i takt med at Googles Hummingbird system hele tiden bliver mere og mere intelligent, inddrager den også flere data, når vi som personer søger.

Geografisk placering noget af det data, Google Hummingbird bruger. Hummingbird er forresten den algoritme der ligger bag, når vi søger på Google, mens Pigeon er det fragment af systemet, som arbejder med lokal SEO. Vi kan forbedre vores lokale SEO blandt andet ved at oprette en virksomhedsprofil på Google My Business 

“If you want to maximize your search traffic from Google, treat your Google Business Page as you would your website, and optimize accordingly.” (Kristopher Jones, LSEO.com)

Ved at oprette denne profil bliver man ikke blot mere synlig på Google, man bliver også mere synlig for en mere relevant målgruppe. Så det er næsten at snyde sig selv, hvis man ikke bruger lidt tid på dette. 

 

Billedeoptimering har stor betydning 

Husk alt-tekst! Sådan plejer vores seo-program altid at blinke rødt. Og det er bestemt ikke uden grund. Det er vigtigt at vores websider ikke kun indeholder lange tekstfelter, men også suppleres med billeder, tabeller og andet indhold, som kan give live til vores sider.

Derfor arbejder Google også på at behandle disse “andre elementer”. Det skal siges, at Google ikke er så smart, at den kan scanne et billede og vurdere, hvad der er på billedet.

Men ved at give vores billeder sigende filnavne og tildele dem alt-tekster, kan søgemaskiner læse, hvad billederne viser. Kan vi så samtidig henvise til billedet i et omkringstående tekst, og inkludere nogle af ordene fra vores alt-tekst, så kan Google forstå at der er en logisk kobling mellem billede og tekst, hvilket fortæller Google, at det er et billede, der er relevant for vores brugere.

Og relevant indhold er jo vores vigtigste prioritet.

OBS: Har du forresten fået rykket din url fra http til https? I oktober 2017 opdatede Google deres system (Fred), således at den prioriterer sider med SSL-sikkerhed over sider, der ikke har SSL. SSL eller HTTPS, betyder at dine data er krypterede og derved bedre beskyttede. Så er du ikke kommet med på https-vognen endnu, så er det vidst på tide.  

 

Mobiloptimerede sites

Vi er i 2021. Hvis du ikke allerede har fået optimeret din webside til mobil og tablet, så er det på høje tid. År efter år ser vi en stigning i antallet af besøg på websider via mobil og tablet, og det kan ikke underkendes, hvor vigtigt det er at have en platform, som er optimeret imod disse devices.

Du går simpelthen glip af for meget, hvis du ikke har styr på det. Allerede tilbage i 2015 udrullede Google “Mobilegeddon“, som var en mobiloptimeret opdatering af deres algoritme. En undersøgelse viste herefter, at sider som ikke er mobiloptimeret, havde et 5% fald i deres organiske trafik.

En ting er altså, at Google straffer sider, som ikke er mobiloptimeret. Noget andet er, at brugerne også forlader siden, hvis den ikke er til at navigere på. Det betyder, at du skal have en responsiv side, som passer til de forskellige platforme, og indhold der tilpasser sig til de forskellige skærmstørrelser, som vores besøgende har.

Hvis ikke, kan man godt vinke farvel til alle de besøgende, der kommer via mobil og tablet.

 

Metatekstens længde 

Skal metateksten være lang eller kort? Og hvad er egentlig en metatekst?

Først vil vi slå det fast, at din metabeskrivelse ikke har direkte indflydelse på din SEO-rangering. Metabeskrivelsen er sat i verden for at give folk, der søger på Google, en mulighed for at få en beskrivelse af, hvad de kan forvente af din webside.

Er du måske nr. 3 på Google, men har skrevet en grundig metabeskrivelse, modsat nr. 1 og 2., så er der stor sandsynlighed for, at du får væsentlig flere besøgende igennem. Og derved øges trafikken og click-trough-raten til din side, hvilket gør, at metabeskrivelsen har en indirekte indflydelse på din SEO-rangering. 

Et eksempel på, hvordan den forlængede metabeskrivelse ser ud, kan du se på billedet.

metabeskrivelse på Google

Det anbefales, at din metabeskrivelse er mellem 135-160 tegn. Med den længde kan du beskrive indholdet på siden, uden det bliver for langt. Skriver du til gengæld mere end 160 tegn, kan det være, at Google forkorter din tekst eller vælger en anden. Også selvom der godt kan vises mere en 160 tegn i søgeresultatet.

Med metateksten har du mulighed for at lave en grundig beskrivelse, der giver brugeren et indblik i, hvad din side handler om.

Derved er der større sandsynlighed for, at brugeren ikke hopper ud igen, hvis altså metabeskrivelsen matcher det indhold, der er på din side. Husk igen – du skal ikke snyde nogen til at komme ind på din side – med halvdårlige slagtilbud eller andet.

Det skal være relevant og afspejle det indhold, som de møder på siden – ellers er de hurtigt ude af din side igen. Hertil kan vi tilføje, at korte besøgstider på din hjemmeside og høje bounce-rates har en negativ indflydelse på din SEO-indsats. Så du gør altså kun dig selv en bjørnetjeneste (i ordets oprindelige betydning) med dårligt indhold.

Spørgsmålet er nu – har du styr på dine metabeskrivelser, eller trækker den bare indhold fra din side, som formentlig ikke er særligt sigende? Det er ikke specielt fedt at have den bedste lokation på Strøget, hvis folk ikke ved, hvad du sælger. 

SEO i sin nyeste udformning handler mere end nogensinde før om at skabe relevant indhold. RankBrain gør, at den kan aflæse og forstå så meget af din sides indhold på så højt et niveau, at den forstår, hvorvidt det rent faktisk er relevant.

Det handler altså om at sikre en god oplevelse for brugeren, startende ved indtastningen af søgeord i Google. Jo bedre oplevelse du kan give brugerne, jo bedre er din SEO – lige fra din rangering på Google, kvaliteten og relevansen af dit indhold, til brugervenligheden, når de browser igennem din side.

Bliv klogere på SEO og SEO-begreber med vores store SEO-guide.

Er du i gang med SEO og har brug for et værktøj, der gør det lettere?
cta-box-tjeklisten-til-seo

 

Få besked ved nye artikler