SEO
Clara Ginnerup
skrevet af Clara Ginnerup
14 minutters læsning
11. juni 2021

Hvad er det første du gør, når du har brug for nye marketing ideer? Eller hvis du skal have en ny reol eller har brug for en mekaniker? Her kommer et skud i tågen: Du går på Google.

Du er ikke den eneste, der bruger Google. 89% af B2B købere og 81% af online shoppers gør faktisk det samme. Når vi snakker søgemaskiner i Danmark, er det for de flestes vedkommende lig med Google. Over 95% bruger nemlig Google, når de går på nettet og skal søge efter noget.

Når et problem opstår eller der skal tages et valg, googler folk deres svar. Så simpelt er det. Uden en tilstedeværelse på Google, vil det være svært for din virksomhed at overleve.

Denne udførlige guide tager dig i hånden og viser, hvordan du opbygger den nødvendige tilstedeværelse – Søgemaskineoptimering (SEO).

Du lærer hvad SEO er, hvordan det fungerer og hvad du skal gøre for at positionere dit website i søgemaskinens resultater.

Måske har du læst flere blogs og stiftet bekendtskab med SEO? Blogs og guides kan have tendens til at kaste om sig med tekniske termer og snakke om hardcore SEO elementer, som ikke altid er lige relevant. Det kan være forvirrende, og du sidder måske ofte med tanken: “Hvornår kommer det relevante for mig?”.

Bare rolig! Denne guide forklarer SEO på en letforståelig måde, og præsenterer dig for de relevante terminologier, som du (som ikke SEO-nørd) har brug for at vide, for at kunne løfte dit daglige SEO-arbejde gennem bl.a. en SEO strategi.

Fortsæt med at læse bloggen og bliv klogere på SEO, eller spring rundt i de emner, som interesserer dig mest.

1. Hvad er SEO?

Grundstenen i SEO er, at udvide en virksomheds synlighed i de organiske søgemaskine resultater.

Det hjælper virksomheder med at få flere sider til at rangere højere i SERP’er (søgemaskinens resultater). Og til gengæld få flere besøgende til websitet, hvilket øger chancerne for flere konverteringer.

Organiske søgeresultater er de forslag, der kommer frem, efter de betalte annoncer.

Overblik over Powerbankens organiske søgeresultater

2. Sådan rangerer Google content

Søgeresultater har kun et formål: at give brugere det mest relevante svar eller information.

Hver gang søgemaskinen bruges, udvælger den, baseret på en algoritme, hvilke sider der er mest relevante i forhold til din forespørgsel. Og herefter rangerer den siderne, hvor den mest “populære” vises øverst.

For at levere den rette information til brugerne, analyserer søgemaskine to faktorer:

  1. Relevans mellem hver forespørgsel og content på siden. Søgemaskiner vurderer det efter forskellige faktorer som emne (topic) og nøgleord (keywords).
  2. Autoritet, som måles ved websitets popularitet på nettet. Google antager, at jo mere populær en side er, jo mere mere værdifuldt er dens indhold for læserne. Dette vurderes ud fra antal besøgende og deres ageren på siden.

For at analysere alle disse informationer bruger de komplekse ligninger, som betegnes som ‘søgealgoritmer’.

Søgemaskiner har holdt deres algoritmer hemmelige. Men over tid, er SEO blevet identificeret som en af de vigtige faktorer, som søgemaskiner tager med i overvejelserne, når de rangerer en side. Dette kaldes for ‘ranking faktor’, og det er det man fokuserer på i en SEO-strategi.

Det rette content, bidrager altså til din ranking og din synlighed. Hver eneste handling forbedrer din SEO. Derfor vil næste afsnit handle om, hvordan du bygger en SEO-strategi med henblik på at styrke dit content og øge dine muligheder for at rangere bedre i søgeresultaterne.

3. Sådan bygger du en SEO-strategi

Ønsker du, at få overblik over hvilke ting og elementer, du kan tage fat i for at forbedre din SEO? Så er en SEO- strategi vejen frem.

Vi har opdelt de 3 vigtigste områder, som du, uanset teknisk-kunnen, kan give dig i kast med, hvis du ønsker at optimere dit website og forbedre din ranking:

  1. Den tekniske del af SEO
  2. Content delen af SEO
  3. Links

Lad os gå dem igennem hver især.

3.1 Den tekniske del af SEO

For at dit website bliver rangeret, er der 3 ting der skal ske:

  1. Først og fremmest, skal en søgemaskine kunne finde dit site på nettet
  2. Dernæst, skal den scanne dit website for at forstå emnet og identificere keywords
  3. Til slut, skal den tilføje dem i dens indeks – en database hvor alt content på nettet er placeret. På den måde kan algoritmen overveje at vise dit website for relevante forespørgsler

Det virker rimelig enkelt, ikke? Så længe du kan besøge dit website uden problemer, burde Google også kunne, ikke?

Det er desværre ikke altid tilfældet. Et website ser anderledes ud for dig end det gør for søgemaskinen. Du ser det som en samling grafik, farver, tekst med formatering og links.

For søgemaskiner er et website intet andet end tekst.

Som et resultat, bliver elementer (billeder, tabeller osv.) usynlige for søgemaskinen. Så selvom dit website er flot, er responsivt og har masser af godt indhold, kan det være at Google finder indholdet utilgængeligt.

Det er her, hvor teknisk setup kommer ind i billedet. Teknisk setup betegnes også som ‘on-site optimization’. Det sikrer, at du på websitet og dine sider tillader Google at scanne og indeksere siderne uden problemer.

At indeksere kaldes også for ‘crawling’. Crawling betyder, at Google automatisk læser dit website med jævne mellemrum ved en software proces, hvis formål er at indeksere indholdet på websites, som de kan blive søgt på.

De allervigtigste faktorer som bliver påvirket under crawling kommer herunder:

Website navigation og links

Søgemaskiner crawler sider ligesom du vil gøre, da de følger links. Søgemaskine-crawlers ender på en side og bruger links til at finde andet content til at analysere.

Simpel URL-struktur

Søgemaskiner er ikke vilde med at læse lange, kringlede ord med kompleks struktur. Så hvis det er muligt, skal du gerne holde dine webadresser korte. Indstil dem til at inkludere så lidt som muligt, udover det vigtigste keyword, som du ønsker at optimere siden til.

Page speed

Søgemaskiner bruger loading hastigheden som indikator for kvaliteten. Loading hastighed er den tid, som det tager for en bruger til at kunne læse siden. Mange website elementer kan påvirke dette f.eks. billedstørrelse.

Døde links eller ødelagte redirect

Et dødt link sender en besøgende til en ikke-eksisterende side og et ødelagt redirect peger mod en side, som muligvis ikke er der mere. Begge resulterer i en dårlig brugeroplevelse og forhindrer samtidig søgemaskiner at indeksere dit content.

Sitemap og Robots.txt files

Et sitemap er en simpel fil, der viser alle webadresser på dit website. Søgemaskiner bruger sitemap til at identificere, hvilke sider der skal gennemgås og indekseres. En Robots.txt-fil fortæller søgemaskiner, hvilket indhold der ikke skal indekseres. Det kan eksempelvis være sikkerhedsmæssige eller cookie-politk sider, du ikke vil have vist i søgningen. Du kan både oprette ‘speed up crawling’ og indekseringen af dit indhold.

Duplikeret indhold

Sider der indeholder identisk eller indhold, der minder meget om hinanden, kan forvirre søgemaskiner. Det bliver næsten umuligt at bestemme, hvilket indhold der skal vises i søgeresultaterne. Derfor betragter søgemaskiner duplikeret indhold som en negativ faktor. Støder de på duplikeret indhold er der stor sandsynlighed for, at de straffer websitet ved slet ikke at vise nogle af siderne.

3.2 Content delen af SEO

Hver gang du bruger en søgemaskine, leder du efter content – altså informationer om et bestemt problem eller udfordring.

Content kommer i forskellige former. Det kan komme som tekst, et blogindlæg eller et website, en video eller en anmeldelse.

Her er to grunde til, hvordan content (indhold) styrker søge synligheden:

  1. Content er, hvad brugerne ønsker, når de søger. Uanset hvad de leder efter, er det content, der er svaret. Jo mere du har, jo større chance er der for at øge synligheden af søgningen.
  2. Søgemaskiner bruger content til at bestemme, hvordan man rangerer en side. (Det er kombinationen af relevans og forespørgsel, som nævnt tidligere).

Når søgemaskiner crawler en side, bestemmer de dets emne. Analyse af bl.a. sidelængde eller struktur hjælper med at vurdere kvaliteten. Baseret på disse oplysninger kan søgealgoritmer matche en persons forespørgsel med sider, som de anser for mest relevante.

Processen med optimering af content begynder med keyword research.

Keyword research

SEO handler ikke om at få enhver besøgende til dit website. Nej, du går efter at tiltrække de personer, der har brug for hvad du sælger, så de kan blive til leads og senere kunder.

Det er kun muligt hvis du rangerer efter de søgeord, som folk bruger, når de søger. Ellers er der ingen chance for at de kommer til at finde dig – også selvom dit website vises øverst i søgeresultaterne.

Derfor starter SEO-arbejdet med at opdage, hvilke sætninger potentielle købere bruger, når de søger i søgemaskiner.

Processen involverer en form for identificering af termer og emner, der er relevante for din virksomhed. Konverter dem til ‘initial keywords’ (indledende søgeord) og lav en omfattende undersøgelse for at afdække relaterede udtryk, som dine kunder vil bruge.

Med en liste over dine keywords ved hånden, er det næste trin at optimere dit indhold. Dette kendes i SEO-tekniske termer som on-page optimering.

On-Page Optimering
On-page optimering, også kendt som ‘on-page SEO’ eller ‘optimering handlinger på siden’, sikrer at søgemaskiner forstår sidens emne og keywords, og derudover kan matche det med relevante søgninger.

Husk at størstedelen af SEO-arbejdet på siden fokuserer på de ord, du bruger. Det handler om at optimere nogle elementer i forhold til teknikken – eks. brugen af headings eller de rette links.

Her får du en liste med nogle af de vigtigste optimerings handlinger du bør ændre på siden.

Keyword optimering

  • Sidetitel: Hold meta titlen så tæt på din h1’er (overskrift). Google er kendt for, at tillægge mere værdi til ord i begyndelsen af overskriften.
  • URL: Dit webadresse (URL’en) skal gerne holde dit keyword og ideelt set kun det. Fjern derfor stopord.
  • H1-tag: I de fleste CMS’er (content management system) er titel tag sidens titel. Sørg for at din platform ikke har en anden indstilling og ellers tilpas det.
  • De første 100 ord (eller første afsnit) af indholdet: Sørg for at dit keyword er i begyndelsen af dit blogindlæg. Det forsikrer Google om, at det er sidens emne.
  • Meta title og metabeskrivelse: Søgemaskiner bruger disse elementer til at fremvise indholdet i søgeresultaterne og hjælper søgemaskiner med at forstå sidens indhold. Derudover er begge elementer en form for teaser, som skal få brugerne til at klikke på dit indhold.
  • Billede filnavn og alt tags: Husk, at søgemaskiner ikke ser grafik og billede, men kun tekst. Sørg for at mindst ét af dine billeder indeholder nøgleordet i filnavnet. Alt-tags er det søgemaskiner bruger til at aflæse, hvad der er på billede. Teksten skal være beskrivende og ikke misvisende (bruger du dit keyword som alt-tag på alle billeder, er dette et dårligt træk). Alt-tag ligger i billedkoden og søgemaskiner bruger denne til at se, om det er relevant i forhold til resten af indholdet på siden. Desuden bruger Google det til at rangere dit indhold, hvis man foretager en billedsøgning på Google – derfor kan det også skabe trafik for dig gennem denne søgeform.

Du kan bruge semantiske keywords, variationer eller synonymer for dit valgte keyword. Google og andre søgemaskiner bruger dem til at bestemme sidens relevans.

Eksempel: Lad os sige at en engelsk-sprogede virksomheds keyword er ‘apple’. Menes der frugten eller tech-giganten Apple. Finder Google udtryk som sukker, frugtplantage eller cider i variationerne for keywordet, bliver det straks nemmere at vide, hvordan indholdet skal rangeres.

Dette er netop et eksempel på betydningen af semantiske keywords. Du bruger dem for at sikre, at din side ikke vises på irrelevante søgninger.

Ikke-keyword relateret on-page optimeringsfaktorer

On-page SEO handler ikke kun om at kaste keywords rundt på din side. Her får du en oversigt over, hvad der ellers kan hjælpe med at bekræfte din side troværdighed og autoritet.

  • Eksterne links: Link ud til relevant indhold om emnet. Det hjælper søgemaskiner med at bestemme emnet yderligere. Det giver også en bedre brugeroplevelse fordi det positionerer indholdet som en værdifuld ressource.
  • Interne links: Interne links giver søgemaskiner mulighed for at finde og gennemgå andre sider på dit website. Det hjælper også de semantiske relationer mellem forskellige sider med at bestemme dets relevans for søgeordsforespørgslen bedre. Gerne medtag 2-4 interne links per blogindlæg.
  • Indholdet længe: Langt indhold rangerer ofte bedre. Det skyldes, at hvis det gøre ordentligt vil et blogindlæg altid indeholde mere indgående kendskab til et emne.
  • Multimedia: Det er ikke et krav, men multimedie elementer som videoer, diagrammer og lyd signerer en vis kvalitet. Det kan holde læsere på siden længere, og dette kan signalere at de finder indholdet værdifuldt og relevant.

3.3 Links

Indtil videre har vi understreget vigtigheden af de to vigtige faktorer, der gør at din side rangerer højt – relevant og autoritet.

I sin jagt på at give brugerne de mest nøjagtige svar prioriterer søgemaskiner sider, som de anser for at være mest relevante for deres forespørgsler, men som også er populære.

De første områder – teknisk opsætning og indhold – fokuserede på at øge relevansen (og lidt autoriteten).

Links handler mere om popularitet. Men før vi går i gang med det emne, skal vi se på, hvordan de fungerer og hvad SEO betyder, når vi snakker om links.

Links, også kendt som backlinks, er referencer til dit indhold på andre websites. Hver gang et andet website nævner og peger deres læsere mod dit indhold, får du et såkaldt backlink til dit website. Arbejder man strategisk med dette kaldes det linkbuilding (dette introduceres senere).

Google bruger kvantitet og kvalitet af links som deres et signal om et websites autoritet. Logikken her er, at webmastere ofte henviser til et populært website af høj kvalitet.

Men kvaliteten af links er også værd at have i baghovedet, for links af ringe kvalitet kan påvirke din placering negativt.

Kvalitetsfaktoren af links

Lav kvalitet eller mistænkelige links kan være negativt for dig og reducere din placering.

Eksempel: Google kan mistænke at links bevidst bygges og indsættes på en side, for at blive betragtet som et website med høj autoritet.

Derfor handler opbygning af link med fokus på SEO ikke om at have flest mulige links, men at generere links af høj kvalitet.

Som det er tilfældet med søgealgoritmer, ved vi ikke, hvilke faktorer der bestemmer linkets kvalitet. Men hen over tid er nogle faktorer blevet mere kendt:

  • Populariteten af et link på sitet: Et link fra et domæne, som søgemaskiner anser som en autoritet, vil naturligt have en høj kvalitet. Det kan eks. være nyhedsmedier.
  • Emne relevans: Links fra domæner til et emne svarende til dit, vil have en større autoritet end fra tilfældige websites. Det kan eks. være brancheorganisationer.
  • Tillid til domænet: Søgemaskiner vurderer websites tillid. Links fra mere pålidelige sider vil altid påvirke placeringen bedre.

Link building

I SEO henviser vi til processen med at få nye backlinks som en strategisk proces, der arbejdes aktivt med – dette kaldes link building. Det kan dog være en udfordrende aktivitet.

Hvis du vil gøre dit SEO-arbejde godt, kræver det kreativitet, strategisk mindset og tålmodighed. For at skabe gode links af høj kvalitet har du behov for en strategi – og det kræver ikke så lidt.

Her får du nogle strategier, der kan hjælpe dig:

  • Editorial, organiske links: Disse backlinks kommer fra websites der henviser til dit indhold.
  • Outreach: I denne strategi kontakter du andre website for at udvide dit outreach. F.eks. kan du lave et content og fortælle andre om det via e-mail.
  • Gæsteblogging: Gæsteblogs er blogindlæg, som du offentliggør på en tredjeparts website. Til gengæld tillader tredjeparten et par links til dit website i indholdet og en forfatterbio.
  • Profil links: Flere websites tilbyder websteder at oprette et link. Et godt eksempel er online profiler, hvor du ofte kan tilføje din webadresse. Det bliver dermed nemmere for interesserede at følge med i dit arbejde.
  • Konkurrentanalyse: Det sker ofte at virksomheder tjekker deres konkurrenters backlinks ud. Både for at identificere dem og for at kunne genskabe dem til eget website.

Det næste trin er nu at finde ud af, om din indsats fungerer.

4. Sådan måler du SEO

Både det teknikken, content og links er alle fundamentale for at få dit website til at få topplaceringer i søgeresultaterne. Ved at overvåge og analysere din udvikling, kan du nemmere forbedre og styrke din strategi.

Dette kan gøres med Google Analytics og Google Search Console, der begge er gratis værktøjer fra Google.

Der findes også tredjeparts-værktøjer til at samle din data – eks. MorningScore, Semrush, Moz, AHrefs og mange flere.

Måling af din SEO succes betyder at dykke ned i din data omkring trafik, engagement og links.

De fleste virksomheder udvikler deres eget sæt af KPI’er for deres SEO. Her får du de mest anvendte til inspiration:

  • Udvikling i organisk tradik
  • Keyword ranking (brandet og ikke-brandet termer)
  • Konverteringer fra organisk trafik
  • Brugernes gennemsnitlige tid på siden
  • Bouncerate (afvisningsprocent)
  • Antallet af besøgte sider pr. besøgende
  • Top landingssider der tiltrækker organisk trafik
  • Nummeret af indekseret sider
  • Vækst i links (nye og tabte)

5. Local SEO

Indtil nu har vi fokuseret på, at få vores sider rangeret i Googles søgeresultater.

Hvis du har en lokal butik, kan Google tillade dig at positionere dig foran mulige kunder i dit område. Det er det, som kaldes for local SEO.

97% af kunder bruger søgemaskiner til at finde lokal information. De leder efter lokale løsninger, og nogle gange søger de efter specifikke virksomhedsadresser. 12% af kunder leder efter lokale virksomhedsinformationer hver dag. 78% af brugere vil besøge en lokal butik eller virksomhed inden for 24 efter deres søgning.

Adskiller lokal SEO sig så fra, hvad vi har snakket om i denne guide?

Både ja og nej.

Søgemaskiner følger nogle af de samme principper for både lokal og global ranking. Men i betragtning af, at de placerer et websted for specifikke placeringsbaserede resultater, skal de også analysere andre placering faktorer.

Lokal søgeresultater ser forskelligt ud:

  • De kommer kun frem for brugere, der søger efter noget lokal. F.eks. skriver de: “restaurant tæt på” eller indtaster en specifik lokation.
  • De indeholder resultater med relevant lokation.
  • De koncentrerer sig om at levere specifikke informationer til brugere, som de ikke skal andre steder hen og lede efter informationer.
  • De er primært målrettet smartphone brugere, da lokale søgninger forekommer oftere på mobile enheder.
Visning af lokal søgeresultater i Google

Som du kan se i søgeresultaterne indeholder de ikke links til andet content. I stedet er der listet restauranter i området, et kort der viser lokationerne og beskrivelser om hver restaurant:

  • Virksomhedsnavn
  • Beskrivelse
  • Billede
  • Åbningstider
  • Anmeldelser (i form af stjerner)
  • Adresse

Ofte er telefonummer og website også inkluderet.

Alle disse informationer hjælper kunder med at fremvise, hvilke virksomheder de kan interagere med. Og informationerne tillader også Google, at rangere de forskellige websites.

Det er Googles algoritme der bestemmer, hvornår den prioriterer at vise lokale søgninger fremfor de almindelige søgeresultater. Dog ser vi en udvikling i, at de lokale søgninger bruges oftere og oftere, da Google bliver klogere på flere brancher – eks. vises lokale resultater ved søgning efter massør, vvs’er, murer, taglægger osv.
 

5.1 Ranking faktorer for lokal søgning

Når søgemaskiner som Google analyserer et website, kigger de på, hvor en bruger befinder sig. Med stigningen af lokale søgninger, er det kun rimeligt, at Google først prøver at præsentere de virksomheder der er placeret i kortest geografisk afstand (det giver dig som bruger den bedste oplevelse).

Keywords er vigtige for local SEO. Og et element der er vigtigt for on-page optimering er tilstedeværelse af virksomhedsnavn, adresse og telefonnummer på websitet. I local SEO betegnes dette som NAP.

Disse informationer er vigtige, da det ofte er dette, som brugere leder efter, når de søger lokalt.

Google vurderer ikke kun autoritet i lokal søgning ved hjælp af links. Anmeldelser og udtalelser fremhæver også autoriteten af et website.

Informationer om virksomheden inkluderer også Google My Business, søgemaskinen hvor lokale virksomheder er listet. Det er desuden herfra, du opsætter dine geografiske oplysninger om virksomheden. Den spiller også en stor rolle når det handler om rangering.

Det, som lige er blevet præsenteret, er bare toppen af isbjerget. Men det er de vigtigste elementer at have på plads først, hvis du vil have at din virksomhed skal rangere godt i lokale søgninger.

6. Hvad er Black Hat SEO?

Det sidste aspekt af SEO, er noget som du forhåbentlig ikke kommer til at gøre brug af, nemlig Black Hat SEO.

Hvis du bruger Black Hat SEO kan det ende med at blive straffet fra søgelister. Men hvad er Black Hat SEO egentlig?

Black Hat SEO sigter mod at manipulere søgemaskine algoritmer ved hjælp af strategier, der går imod søgemaskinernes retningslinjer. De mest almindelige Black Hat teknikker indeholder keyword stuffing tilsløring (sløring af nøgleord i kode, så brugerne ikke ser dem, men søgemaskiner gør det) og køb af links.

Det lyder ikke helt lovende, men hvorfor er der så nogen der bruger Black Hat SEO?

Det tager tid (som du måske kan fornemme gennem guiden) at rangere et website efter Googles retningslinjer.

Strategier og brugen af Black Hat SEO giver mulighed for eksempelvis at skære ned på kompleksiteten i link building. Keyword stuffing giver mulighed for at få rangeret en side efter mange søgeord uden at skulle oprette flere forskellige sider.

Dog bliver Google klogere og klogere, og flere af disse metoder vil blot føre til negative rangeringer, da Google tillægger brugernes ageren på sitet større værdi. I værste tilfælde bliver du helt udelukket fra søgemaskinerne.

Hvorfor så præsentere Black Hat SEO for dig? Det er vigtigt at du kender alle aspekter af SEO – men også for at illustrere at der ikke findes nogen genveje i SEO.

Afsluttende

Ved at arbejde aktivt med at skabe toprangeringer på dine vigtigste søgeord, kan du skabe en kilde til fremtidige nye kunder, der bliver ved og ved med at give – uden det koster dig andet end tiden (modsat annoncering, messer osv.).

Ved at øge dine synlighed i søgeresultaterne kan du tiltrække og få flere besøgende, som vil konvertere til leads og blive til kunder. Vi kan derfor kraftigt anbefale, at du sætter dig ind i SEO, og bliver en mini-ekspert, da det er en af de vigtigste taktikker indenfor digital marketing.

Tag fat i os, hvis du har brug for hjælp til din SEO-strategi.

cta-box-tjeklisten-til-seo

 

Få besked ved nye artikler