Er HubSpot Marketing Starter eller Professional det rigtige valg for dig?

12 minutters læsning
02. marts 2022

Står du overfor valget mellem HubSpot Marketing Starter og HubSpot Marketing Professional? Så læs med her, hvor vi gennemgår, hvordan de hver især kan løfte dine inbound marketing-indsatser. Forhåbentlig kan vi hjælpe dig med at tage dét valg, der bringer mest værdi til din virksomhed.

HubSpot Marketing Starter vs. HubSpot Marketing Professional. Hvad passer egentlig bedst til din virksomheds behov? Du er absolut ikke den første, der står overfor det svære valg mellem to af HubSpots mest populære pakker, der ligger mast sammen mellem den gratis version af HubSpot og HubSpot Enterprise-niveauet i deres HubSpot Marketing Hub. Begge er nemlig fyldt til bristepunktet med funktioner, der gør det muligt for dig og dit team at lave succesfulde inbound marketing-kampagner.

Vi vil gerne gøre valget bare en smule nemmere for dig. Derfor går vi her i detaljer med, hvad de to populære pakker hver især byder på.

Er HubSpot en helt ny del af dit ordforråd, og skal du først til at finde ud af, hvad det er, og hvad det kan? Så vil vi anbefale, du lægger ud med at læse vores udførlige introduktion til platformen

Hvis du allerede har ret godt styr på, hvordan HubSpot kan bruges til at styrke din forretning, så bliv endelig hængende her.

Hvad kan du så se frem til at læse mere om?

  1. Hvem passer de to pakker bedst til?
  2. Hvad er prisen på pakkerne?
  3. Hvad følger med i både HubSpot Marketing Starter og Professional?
  4. Hvad får jeg med oveni hatten med HubSpot Marketing Professional?
  5. Hvad for en pakke skal jeg vælge?

 

1. Hvem passer de to pakker bedst til?

De to pakkeløsninger passer til forskellige behov. Så det er tid givet rigtig godt ud, at du undersøger, hvilken pakke der passer bedst til dig, før du foretager et endeligt valg – det vil også være surt at vælge en løsning og så finde ud af om et par måneder, at det slet ikke fungerer for dig.

Hvis du vælger en pakkeløsning, der er for lille til at dække dine behov, risikerer du at skulle undvære afgørende funktioner, der ellers ville kunne gøre en stor forskel for din forretning. Men vælger du derimod en pakke, der er for stor til dine behov, så kommer du til at skulle betale for funktioner, der slet ikke er relevante for dig, eller som du endnu ikke er klar til at bruge i din virksomhed. Og, som vi kommer nærmere ind på snart, så er det ikke en ubetydelig forskel på prisen, så det vil være spild af penge.

Men hvem passer de to pakkeløsninger så bedst til hver især?

 

HubSpot Marketing Starter

HubSpot Marketing Starter-pakken er et oplagt valg for dem, der først er ved at stifte bekendtskab med HubSpot. For eksempel mindre virksomheder med små marketingafdelinger. Hvis du først lige er begyndt på dit inbound marketing-eventyr og ikke har den store erfaring med konceptet endnu, så er det den perfekte løsning for dig.

Når du vælger denne pakke, risikerer du ikke at blive overvældet af de mange forskellige funktioner, der er i de andre pakkeløsninger, som du med største sandsynlighed alligevel ikke vil få brugt til at starte med. Her vil vi dog gerne lige pointere, at det absolut ikke er funktioner, Marketing Starter mangler, som du også vil få indblik i nedenfor. Hvis du så ovenikøbet har mindre end 1.000 kontakter i din database, er Marketing Starter klart stedet, du skal starte.

Du skal også huske, at du altid kan opgradere til Professional, når du har fået mere erfaring med systemet, har lavet en bunke gode kampagner, fået tilføjet endnu flere kontakter til systemet og generelt bare gerne vil have endnu flere muligheder at arbejde med i systemet.

 

HubSpot Marketing Professional

HubSpot Marketing Professional er derimod rettet mod de marketingmedarbejdere og marketingteams, der har mere erfaring med systemet og inbound marketing i forvejen. Så hvis du har en god forståelse af principperne bag inbound marketing, en masse gode leads, og du ønsker at køre komplette kampagner med automationer, så er Professional en løsning, der er som skabt for dig og din virksomhed.

Her vil vi igen understrege, at hvis du først lige er ved at komme i gang med inbound marketing og HubSpot, så vil Marketing Starter-pakken med største sandsynlighed være et bedre match for dig end Professional – i hvert fald i første omgang!

 

2. Hvad er prisen på pakkerne?

Har du besluttet dig for at lægge ud med Marketing Starter? Så kommer det højst til at koste dig €46 (altså rundt regnet 340 DKK) om måneden. Men du kan spare 10%, hvis du tilmelder dig årlig betaling i stedet for månedlig, hvilket efterlader dig med en regning på €497 (lige omkring 3.700 DKK.). Med Marketing Starter-pakken binder du dig for et år, men hvis dine inbound marketing-behov vokser, kan du altid skifte til en større pakkeløsning.

Hvis du på den anden side beslutter dig for, at Marketing Professional er vejen frem for dig, så kommer du til at betale €823 per måned (ca. 6.100 DKK), der så ender med at lyde på hele €9.876 (godt og vel 73.400 DKK). Derudover binder du dig for minimum ét år, når du vælger denne pakke, så det kan ikke lade sig gøre at ombestemme dig om et par måneder og nedjustere til en Starter-pakke.

Vi er altså i en helt anden prisklasse her, hvor Professional tager en markant større bid af budgettet end Starter. Men det er også en investering, hvor du får forbløffende mængder funktionalitet oveni hatten – for eksempel i form af skræddersyede rapporter, automatiseringer, optimeringsmuligheder og avanceret support.

HubSpot planer - Starter, Professional og EnterpriseKilde: Hubspot.com

3. Hvad følger med i både HubSpot Marketing Starter og Professional?

De to pakkeløsninger er ikke fuldstændig forskellige fra hinanden – faktisk er der mange funktioner, der går igen i begge løsninger, men Professional har bare et endnu større udvalg. Så når alt kommer til alt, afhænger det hele af, om din virksomhed rent faktisk har behov for de ekstra funktioner. Start med at tage et kig på, hvad du får med i begge pakkeløsningerne, og så kan du vurdere, om det kan betale sig at opgradere til Professional.

HubSpot CRM-funktioner: Ligegyldigt hvilken pakke, du vælger i HubSpots Marketing Hub, får du adgang til alle funktionerne i deres CRM-system. Det gælder selvfølgelig også både Starter og Professional.

Collected forms: Du kan indsamle udfyldte formularer fra alle eksterne websites, der har en HubSpot sporingskode installeret. På den måde kan du samle alle dine kontakter i en enkelt database, lige meget hvilken type formular, der er blevet udfyldt.

Native forms: Du kan bygge formularer i form af standalone, pop-ups embedded og lægge på alle de websider, du har som en del af din HubSpot-konto.

Facebook og Instagram lead ads: Du får mulighed for at lave lead ads til både Facebook og Instagram, der helt automatisk indsamler kontaktinformationer og synkroniserer dem med din HubSpot-konto. Og så kan du tilkøbe Ads Add-On, der gør det muligt at synkronisere med andre formater, så du kan få en endnu mere solid rapportering.

Delt indbakke: Du kan samle alle dine 1-til-1-samtaler i en fælles indbakke, så du og hele dit team kan holde styr på e-mails, chatbeskeder og meget andet, der kommer fra forskellige kanaler.

Team e-mail:  Du kan også oprette e-mailkonti, der kan bruges af hele dit team, og som kan indstilles til automatisk at samle e-mails på dit samtale-dashboard.

Live chat: Med live chat får du mulighed for at kommunikere skriftligt med besøgende på dit website real-time.

Basic bots: Du kan også bruge en bot til at gøre dit live chatsystem endnu bedre.

Chatbot chatflow i HubSpot

E-mail marketing: Send e-mails, der er gennemtestede og optimerede til mobiler og forskellige e-mailudbydere, så du altid kan måle på deres effekt.

E-mail marketing builder i HubSpot

Data fra e-mail marketing i HubSpot

Lister: Benyt muligheden for at lave statiske eller dynamisk opdaterede kontaktlister baseret på forskellige segmenteringskriterier – så kan du målrette content, e-mails og meget mere.

User Management: Du kan selv bestemme, hvilket adgangsniveau forskellige medlemmer af dit team skal have til din HubSpot-kontos forskellige funktioner.

Reporting dashboard: Hold overblikket med detaljerede målinger på dine relevante marketingaktiviteter og -resultater.

Dashboard i HubSpot

Support: Du kan altid få personlig hjælp fra HubSpot-teamet over chatten eller via app’en, hvis du støder på udfordringer eller har spørgsmål.

Landing pages: Det er nemt at bygge responsive landing pages, der matcher dit website og sætter fokus på konverteringer.

 

Bemærk: Hvis du vælger at investere i Marketing Starter fremfor Professional, skal du huske på, at der kan være forskellige begrænsninger i forhold til de ovenstående punkter. Så sørg altid for lige at undersøge, hvad begrænsningerne er, og om de kan have indflydelse på dit arbejde.

 

4. Hvad får jeg med oveni hatten med HubSpot Marketing Professional?

Listen ovenfor er ret omfattende, og du sidder nok ikke tilbage med følelsen af, at Starter-pakken er basis på nogen måde. Men hvordan adskiller Professional-pakken sig så fra den billigere løsning?

Marketing automation: Har du set dig varm på muligheden for marketing automation, er du nødt til at vælge Professional-løsningen fremfor Starter-pakken. Men så kan du også bygge kunderejser og automatisere massevis af forskellige handlinger – eksempelvis notifikationer til dit team, automatisk udsendelse af e-mails, datastyring og meget mere.

Se 10 eksempler på værdiskabende automations - eller workflows - som alle B2B-virksomheder bør arbejde med.

ABM-værktøjer og automation: Få mulighed for at benytte Account-Based Marketing-værktøjer på tværs af Marketing og Salg som for eksempel company scoring, properties, skabeloner og out-of-the-box-rapporter. Hvis du gerne vil lære mere om, hvad Account-Based Marketing er for en størrelse, så læs med her.

Forms: Udover mulighederne for forskellige formularer, som du allerede får adgang til i Marketing Starter, får du gennem Marketing Professional mulighed for blandt andet at tilrette i koderne efter behov og tilføje smart fields.

Sociale medier: I Professional-pakken har du gennem HubSpot mulighed for at skrive, planlægge og udgive indhold til en lang række populære sociale medier, blandt andet Facebook, LinkedIn og Instagram. Derudover kan du også analysere, hvordan de præsterer.

PLanlægning af opslag via sociale medier

Integration af Salesforce: Synkronisér content, virksomheder, aftaler og meget mere mellem din HubSpot- og din Salesforce-konto (hvis du altså har sådan en).

Smart content: Du får mulighed for at personliggøre e-mails og indhold på dit website baseret på segmentering af dine besøgende.

CTA’er: Du kan lave skræddersyede CTA-knapper på dit website, hvor du kan sende dine besøgende videre ind på relevante landing pages eller andre steder, hvor du kan konvertere dem.

Mobiloptimering: alle typer content, du skaber på din HubSpot-konto er responsivt og derfor optimeret til forskellige typer mobilenheder.

A/B test: Find frem til de mest effektive versioner af både design og indhold ved at bruge A/B test på dine e-mails og landing pages.

Blog- og content creation-værktøjer: Der er rig mulighed for at skabe forskellige typer content gennem din HubSpot-konto med nogle virkelig gode blog-værktøjer. Derudover får du også mulighed for at SEO-optimere alt dit content med udgangspunkt i best practices, så dit indhold får de bedste betingelser for at blive fundet af de rigtige.

SEO- og content-strategi: Du kan endda bruge SEO-værktøjerne til at identificere, hvilke emner det giver bedst mening at skrive om, så du kan optimere dit indhold og virkelig se effekterne af arbejdet.

SEO i HubSpot

Attribution reporting: Du kan få et værdifuldt indblik i, hvilke af dine marketingindsatser der rammer dine nye kontakter og den omsætning, der bliver skabt.

Adskillige teams: Organisér alle brugerne af din HubSpot-konto i forskellige grupper, som du kan tildele forskellige niveauer af adgang, vise forskellige rapporter efter behov og meget mere.

Teknisk support: Du kan altid få hjælp til at løse udfordringer på din vej eller få svar på spørgsmål på både e-mail, in-app chat og over telefonen.

Video hosting og management: Udnyt muligheden for at hoste og administrere videoer gennem din HubSpot-konto. Du kan bruge videoer til at gøre dine websider, blogs og sociale medier mere interaktive, samtidig med at du nemt kan holde øje med, hvor godt de klarer sig på dashboardet.

SSL-certifikat: Du får et standard SSL-certifikat, så der er helt styr på sikkerheden på dit website, når du skal indsamle data fra dine leads.

Subdomæne: Du kan forbinde din HubSpot-konto til et subdomæne til din url, hvor du for eksempel kan have din blog eller andet relevant content.

 

5. Hvad for en pakke skal jeg vælge?

Nu har vi gennemgået de forskellige funktioner i de to HubSpot-løsninger, og du har forhåbentlig fået en større indsigt i, hvad de hver især kan tilbyde. Men når det kommer til rent faktisk at foretage et valg, må vi desværre igen sige, at der ikke er nogen facitliste. Det hele afhænger af dig, dit team og din virksomheds behov.

Hvis du først er ved at skulle tage hul på din inbound marketing-rejse og opbygge konkret erfaring med HubSpot, så vil vi klart anbefale, du prøver Marketing Starter som det første. Når du så har haft mulighed for at dykke ned i de mange forskellige muligheder og funktioner, og du måske har fundet ud af, at inbound marketing er det helt rigtige til at opnå din virksomheds ambitioner, så kan du altid opgradere din HubSpot-løsning til Marketing Professionel eller endda Enterprise.

Men selvom der ikke er en facitliste, der nemt lader dig foretage det helt rigtige valg, så er det alligevel nogle forskellige punkter, du bør have med i overvejelserne:

 

Dine behov og målsætninger

Overvej, hvilke behov og mål din virksomhed har. Har du, død og pine, brug for marketing automation? Kan du ikke forestille dig at komme igennem arbejdsdagen uden muligheden for at A/B teste? Og har du brug for at kunne holde styr på en masse forskellige kontakter? Så vil det nok betale sig, at du investerer i Professional med det samme.

Hvis dine behov går i den modsatte retning, og dine målsætninger ikke er lige så ambitiøse (lige nu i hvert fald), så er der ingen grund til at betale den høje pris for Professional-løsningen. Så kan du fint få stor succes med Starter-pakken.

 

Dit budget

Dit budget har naturligvis også stor betydning for dit valg af løsning. Hvis du ikke har et stort budget, giver det ingen mening at bruge hele beløbet på at betale for HubSpot Professional.

Hvis du derimod har et større budget med luft til udgiften, og du er overbevist om, at du kan skabe værdi med én eller flere af de funktioner, der kommer med Professional-pakken, så giver det måske god mening at vælge lige præcis dén fremfor Starter.

 

Din dedikation

Hvor dedikeret er du og dit team til hele inbound marketing-tankegangen? Når alt kommer til alt, så er det faktisk et spørgsmål om, hvor meget du og dit hold tror på inbound marketing som marketingdisciplin. Hvis du gerne vil vækste og tror på, at inbound marketing er måden at gøre det på, så er en løsning med flere funktioner en god mulighed.

Sammenlign de to løsninger, og notér dig, hvilke funktioner der er ”need-to-have”, og hvilke der er ”nice-to-have”. Det kan hjælpe dig i retning af den rigtige beslutning for dig, dit team og din virksomhed.

Er valget stadig svært?

Har du stadig svært ved at vælge mellem de to løsninger? Så er du mere end velkommen til at booke et uforpligtende møde med os, hvor vi kan give dig en demo af HubSpot og tage en snak om dine behov, udfordringer og ambitioner

Web_Blog_CTA

 

Få besked ved nye artikler