Content Marketing statistikker for 2020

Clara Ginnerup
skrevet af Clara Ginnerup
13 minutters læsning
07. februar 2020

Det kan være svært at opnå ‘best practice’. Det er både et attraktivt, men også et langsigtet mål, som kan være svært at komme i nærheden. Så hvordan nærmer man sig egentlig det mål?

Det kan måske hjælpe dig at vide, hvordan andre praktiserer content marketing. Derfor har vi i denne blog samlet content marketing statistikker, der viser, hvordan et gennemsnitligt marketingteam ser ud, og hvad de sigter mod i 2020. Du får dermed indsigt i, hvordan content marketing praktiseres på et organisatorisk og strategisk niveau.

Vi håber, at disse aktuelle fakta og statistikker kan hjælpe dig med at identificere svage punkter, eller mangler i din content marketing strategi. Måske de endda kan give dig inspiration til at forbedre din strategi.

Resultater og statistikker er hentet fra en undersøgelse af SEMrush, hvor mere end 1200 marketingfolk i 39 forskellige lande deltog. SEMrush er et af de førende platforme & værktøjer inden for SEO og content.

I dette indlæg får du indblik i:

  • Strategi for content marketing
  • Content Marketing Tactics and Metrics
  • Mål og budgetter for content marketing
  • Content Marketing Team
  • Teknologier og udfordringer for content marketing
  • Oprettelse og distribution af indhold
  • Outsourcing af content marketing
  • De mest nødvendige færdigheder for en content medarbejder
  • De vigtigste bløde færdigheder inden for content marketing

 

Strategi for content marketing

Content marketing kan (næsten) ikke lade sig gøre uden en strategi. Og derfor handler første del af undersøgelsen også om, hvor ofte marketingfolk bruger content marketing, og tilpasser deres handlinger til en strategi.

Undersøgelsen viser, at de fleste virksomheder anvender strategier, men det er derimod ikke alle, der har tillid til, om det gør en forskel.

Generelt forstår virksomhederne, hvor fordelagtig content marketing kan være (91% bruger content marketing), men ikke alle virksomheder har evnerne til at implementere det med succes. Kun 9% er fuldt ud tilfredse med deres strategi, mens 38% betragter deres strategi som en gennemsnitlig strategi.

 

Content Marketing statistikker for 2020 1

Content Marketing statistikker for 2020 2

 

Content marketing taktikker og metrics

Ved at måle på betydningen af dit arbejde, får du mulighed for at tilpasse dig markedet, udnytte resultater og skalere mod succes. Det er derfor vigtigt at identificere hvad du skal måle på, for at vide om du opnår succes. Samtidig kan du med fordel vide hvilke effektive content marketing taktikker, andre marketingfolk bruger.

Hvilke typer af content producerer I_ (1)

Den metric som oftest anvendes til måling af content succes er organisk trafik (76%). Ifølge undersøgelsen er SEO (67%) også en effektiv taktik. For at hjælpe et stykke content med at rangere bedre, opdaterer marketingfolk eksisterende indhold, som betragtes som den næstmest effektive taktik (51%). Det kan oftest være en fordel, at kigge på at opdatere gammelt indhold, fremfor konstant at udvikle helt nyt. 

 Hvilke metrics bruger I til at måle succes ved et content.

 

Opdater dit indhold og få hurtig effekt

Når det gælder forbedring af content performance rapporterer marketingfolk at SEO (67%) og opdatering eller genanvendelse af eksisterende indhold (51%) er de mest effektive metoder. Overraskende overvejer kun 11% af marketingfolk at bruge brugergenereret indhold som en taktik. Det er på trods af, at det ellers med fordel kan understøtte virksomhedens troværdighed, og tale mere i øjenhøjde til målgruppen. 

Hvad er den mest effektive content taktik, der implementeret i 2019_

 

Mål og budgetter for content marketing

Mål er helt klart noget alle marketingfolk (og andre afdelinger) arbejder mod. Eller gør de? Mål er vidt forskellige for den enkelte virksomhed. Uanset om de er udstukket af den øverste ledelse eller af marketingafdelingen, er det vigtigt at have noget at arbejde hen mod.

Med det i tankerne, undersøger næste emne, hvilke mål for content marketing de forskellige virksomheder havde for 2019. Derudover kigger vi på hvor meget budget der blev brugt på content marketing, og hvor optimistiske deres budgetplaner er for 2020.

Det viser sig, at størstedelen af virksomhedernes mål for 2019 var at generere flere leads (75%), tiltrække mere trafik til deres website (71%), forbedre omdømmet (56%), og forbedre kundernes engagement og loyalitet (45%). Kun 17% forventede at øge antallet af transaktioner ved hjælp af content marketing.

Hvilke mål planlægger I at opnå med content marketing for 2020_ (1)

Størstedelen af ​​virksomhederne investerede minimum 67.834 kr. (10.000 $) i content marketing i 2019. Dette resultat kan skyldes, at størstedelen af respondenterne er små og mellemstore virksomheder (SMV’er). Ikke desto mindre ønsker over 62% af i det kommende år at øge deres content marketings budget for at skalere deres vækst.

Content Marketing statistikker for 2020 3

 

Hvordan ser dit Content Marketing Team ud?

Nogle siger, at en strategi for content marketing kun er så god som de mennesker, der udfører den. Det er vigtigt at et content marketing team sammensættes med kompetencer, så de kan løfte opgaverne og nå deres mål.

Denne undersøgelse viser, at content marketing teams ofte er små, og nogle er derfor nødt til at outsource opgaver. Langt de fleste content marketingfolk (78%) arbejder i et team på 1-3 personer, for det meste dannet af 1) en tekstforfatter (52%), 2) en Social media manager (36%) og 3) en SEO content manager (34%). På grund af mangel på ressourcer er 40% af marketingafdelinger nød til at outsource content-opgaven, da virksomhedens behov for content marketing vokser.

 

Content Marketing statistikker for 2020 4

Hvilke specialister er der i jeres content marketing team_ (3)

Udfordringer og måleværktøjer for content marketing

For marketingfolk er der naturligvis nogle udfordringer, som oftere går igen blandt forskellige marketingteams.

De største udfordringer blandt respondenterne er, at skabe indhold, der genererer leads (54%), indhold der tiltrækker mere trafik (52%), og udvikling af indhold, der passer til deres målgruppe (45%).

Marketingfolk forventer flere kvalificerede leads fra indhold: Det primære mål for content marketing er at generere flere kvalificerede leads (75%), og det er også den største udfordring (54%). I betragtning af dette betragtes generering af kvalificerede leads som værende det næstvigtigste mål, når man måler content succes (62%).

De fleste virksomheder anvender website analyseværktøjer (85%) Derudover anvendes SEO-værktøjer (73%), sociale medier opslag (67%) og e-mail marketing software (57%). Bemærkelsesværdigt er det, at kun 9% af undersøgelsens respondenter vælger at bruge en integreret platform til content marketing for at nå deres resultater.

Har du endnu ikke en integreret platform til dit content marketing? Så kan du læse mere om fordele ved at anvende et system som HubSpot, der automatiserer alle dine marketingaktiviteter.  

Hvad er er jeres største content marketing udfordringerHvilke teknologier eller programmer benytter I til at optimere jeres content marketingindsatser

 

Content creation og distribution

Blogindlæg er stadig den mest populære content form. På trods af det faktum, at video er en tendens inden for content marketing, er et blogindlæg stadig den højest prioriterede type content. Statistisk set er tekst stadig det foretrukne medie (86%), og herefter er den foretrukne content form e-mails (67%) og casestudier (42%).

Det kan muligvis skyldes, at de fleste marketingteams består af marketingspecialister, der har færdigheder inden for marketing, sociale medier og tekstproduktion. Længere nede kan du læse et sammendrag af, hvad 17.000 jobbeskrivelser forventer af en kompetent content marketing specialist.

Hvilke typer af content producerer I_ (1)

 

Outsourcing af content

Som nævnt tidligere, består 78% af alle content marketing teams af 1-3 specialister. Det betyder ofte, at marketingteams ikke selv kan producere alle former for content – enten på grund af kvalifikationer eller fordi tiden er knap. Det resulterer i, at content creation bliver outsourcet, og andre virksomheder skal tage sig af de pågældende opgaver.

 

Content Marketing statistikker for 2020 5

 

Blandt de virksomheder der havde behov for outsourcing af opgaver, var behovet for hjælp størst til tekstproduktion (53%). Men der er også en tendens til at outsource opgaver gældende visuel content. Oprettelse af videoer og andet visuelt indhold er en af ​​de mest effektive taktikker for content marketing (37%). Infografik er den tredje mest populære type content produceret af marketingfolk (45%).

At skabe visuelt indhold kræver imidlertid ressourcer, og enten har content en designer (30%) eller outsource grafisk design (34%) og videodesign (32%). Det kan dog også overvejes, om der mon er en del virksomheder, der ikke prioriterer grafisk design og visuel identitet specielt højt, og derfor ikke har samme behov. 

Hvilke content services outsourcer I

 

De mest nødvendige færdigheder for en content medarbejder

For at din virksomhed får succes med content marketing, er det ofte en fordel at have en bred pallette af evner i dit team. Der kan oftest være brug for tekstproduktion, viden om marketing, sociale medier og SEO. Men lige så vel kan der være behov for grafiske evner og oversættelse.

For at give et fyldestgørende og realistisk billede af kravene til content medarbejderen, er denne undersøgelse bygget op omkring 17.000 jobbeskrivelser for content marketing på Monster og Indeed (to store jobportaler). Undersøgelsen er foretaget mellem april og september i 2019 og dækker hele verden (Dermed er Danmarks krav til content medarbejdere helt sikkert også indregnet).

 

Top 10 færdigheder, der kræves i content marketing branchen

De 17.000 jobbeskrivelser viste, at en effektiv kandidat til content marketing kandidat skulle have en bred vifte af færdigheder, der inkluderer marketing (81%), sociale medier (50%) og SEO (38%). Andre nødvendige færdigheder, der demonstrerer en typisk arbejdsgang i industrien inkluderer research (37%) og redigering (25%). Hvis du nu stiller spørgsmåltegn ved, hvad kategorien marketing dækker over, så må vi være dig svar skyldig…

Top 10 færdigheder i Content Marketing branchen

Nogle jobbeskrivelserne nævnte også et behov for kompetencer i specifikke programmer og platforme, så som Adobe-produkter (12%), Microsoft Office (4%), SEMrush (2%) og Drupal (1%).

 

De vigtigste bløde færdigheder inden for content marketing

Som content marketing specialist er det nødvending at være god til ledelse (19%) og kunne overholde deadlines (16%).

Det er mindre nødvendigt at være god til skriftlig kommunikation (8%). Hvilket kan virke overraskende, eftersom at content marketing i særdeleshed handler om, at kunne levere godt content. Det er også overraskende, fordi de tidligere statistikker viste, at skreven kommunikation/content var den vigtigste færdighed.

Grunden til denne fordelingen kan skyldes, at det er vigtigere for content marketing teams at have personer, der er gode til at tage ansvar, optimere og effektivisere. Det kan også tænkes, at de adspurgte virksomheder tager for givet, at man har god skriftlig kommunikation, og derfor har nævnt de andre ting. Hvad end grunden måtte være, så er skriftlig kommunikation ligegyldigt hvad stadig vigtigt – med mindre alt dit content er video uden undertekster. 

LedelseOverholde deadlinesSkriftlig kommunikation

Hvad så nu?

Nu er du blevet præsenteret for en del statistikker relateret til arbejdet med content marketing. Og hvad så nu? Hvad kan du bruge alle disse tal til? Udover at få et indblik i, hvordan andre arbejder med content marketing, kan du forhåbentlig få inspiration til din virksomheds content marketing strategi.

Har du opdaget nogle steder, hvor du måske bør lægge flere kræfter i eller er der steder, som du faktisk har godt styr på? Sidder du også og knokler med at skaffe kvalificerede leads? Måske er der nogle nye indsatser, du kan prøve af? Hvad end dit udbytte måtte være, så håber vi, du er klar til at tage det kommende års content marketing med storm. For content er stadig king!

 

* Metoden bag undersøgelsen: SEMrush bad mere end 1.200 mennesker fra 39 lande, der arbejder i digitale marketingbureauer, nonprofitorganisationer og andre organisationer om at fortælle om indholdsmarkedsførings- og content marketing-strategier i deres arbejde. Denne forskning blev udført som en del af Global State of Content Marketing Report 2019. Rapporten er designet til at hjælpe content marketingfolk over hele verden med at få en bedre forståelse af branchen og drage relevante konklusioner for deres strategier.

Web_Blog_CTA

 

Få besked ved nye artikler