Sådan laver du en marketingplan

Casper Bjerg
skrevet af Casper Bjerg
4 minutters læsning
16. august 2019

Sørger du for at gennemgå dit teams marketingstrategi hvert år?

Det burde du! En årlig markedsføringsplan hjælper dig med at sætte dit og dit teams indsatser på rette vej mod at gøre din virksomheds forretningsmæssige mål til virkelighed. Den hjælper dig med at skabe succes med B2B-marketing. Tænk på det som en strategisk plan, der styrer retningen for dit teams kampagner, mål og vækst. En form for pejlesnor eller manual, som du altid kan følge.

Uden en marketingplan kan dine indsatser nemt blive rodet – og det er næsten umuligt at sætte et tal på det budget, du skal bruge til at sikre de projekter, ansættelser og outsourcing, du vil støde på i løbet af et år, hvis du ikke har en plan.

Husk på, at der selvfølgelig er variationer i den marketingplan, som du har brug for, afhængigt af din branche og dit marketing-teams mål. For at gøre dette lettest muligt at kickstarte din marketingplan, har vi sammensat en liste over, hvad der skal inkluderes i din plan.

Dette er gjort i vores skabelon til din marketingplan, hvor du nemt kan udfylde felterne, og derved få en fyldestgørende marketingplan.

Du kan downloade din 12-måneders markedsføringsplan på ingen tid på denne side. Vil du vide mere endnu, så læs med videre når vi udfolder fordelene ved netop denne marketingplan.

 

Hvad indeholder marketingplanen?

Det kan sagtens være meget forskelligt, hvad indholdet i en marketingplan bør være afhængig af branche, industri, om du sælger til forbrugere (B2C) eller andre virksomheder (B2B), og hvor stor din digitale tilstedeværelse er. Alligevel mener vi at disse 6 områder, bør beskrives og gennemarbejdes i en effektiv markedsføringsplan.

 

1. Virksomhedsbeskrivelse

I en marketingplan er din virksomhedsbeskrivelse nøjagtigt, som det lyder: en beskrivelse af din organisation. Dette inkluderer virksomhedsnavn, hvor det har hovedkvarter, og dens mission/vision statement – som alle skal være i overensstemmelse med virksomheden som helhed.

Derudover beskrives dit team, så i er enige om, hvem der har ansvaret for hvilke områder. Det gør fordelingen af arbejde i løbet af året meget nemmere.

Din markedsføringsplans virksomhedsbeskrivelse inkluderer også en SWOT-analyse, der beskriver virksomhedens styrker, svagheder, muligheder og trusler. Vær tålmodig med din virksomheds SWOT-analyse og vend gerne løbende tilbage til den.

Jo mere du går i dybden med din marketingplan, jo flere elementer får du formentlig at tilføje til din SWOT-analyse.

 

2. Udvikling & målsætning

Punktet udvikling & målsætning i din markedsføringsplan hjælper dig med at segmentere de forskellige mål for din afdeling. Det er vigtigt, at du beskriver de marketingindsatser, som din afdeling planlægger at eksekvere.

De skal hjælpe virksomhedens samlede mål i det store billeder, men hold for øje at det er dine indsatser, der skal beskrives. Du beskriver også målsætningen og den forventede effekt af dine indsatser (kampagner).

 

3. Målmarked

Her foretager du nogle grundlæggende undersøgelser af dine markeder. Hvis din virksomhed allerede har foretaget en grundig markedsundersøgelse, kan dette afsnit af din markedsføringsplan muligvis være lettere at sammensætte.

I sidste ende vil denne del af din markedsføringsplan hjælpe dig med at beskrive den branche, du sælger til. Derudover er det en analyse af dine konkurrenter og din persona. En persona er en semi-fiktiv beskrivelse af din ideelle kunde med fokus på karakteristika som alder, placering, jobtitel og personlige udfordringer.

 

4. Markedsstrategi (De 7 P’er)

Din markedsstrategi bruger oplysningerne fra dit afsnit om målmarked til at beskrive, hvordan din virksomhed skal agere på deres markeder. Hvad vil din virksomhed tilbyde dine personaer, som dine konkurrenter ikke allerede tilbyder dem?

Her beskrives de 7 P’er, som afdækker alle de forskellige dele af en markedsstrategi. Disse 7 P’er er:

  • Produkt (Product)
  • Promotion
  • Pris (Price)
  • Kanal (Place)
  • Ansvarlige (People)
  • Process (Proces)
  • Præsentation (Physical Evidence)

 

5. Budget

Dit budget beskriver, hvor mange penge virksomheden har tildelt marketingteamet til at forfølge de initiativer og mål, der er beskrevet i punkterne ovenfor. Det er nødvendigt at have et overblik over dit budget, så du kan håndtere og fordele det over alle 12 måneder.

Det ses ofte, at budgettet er brugt op efter de først 8 måneder, og så må man holde igen i den sidste periode. Derfor er det en stor fordel, at beskrive indsatser og den estimerede pris hertil. Dermed kan du styre dit marketingbudget på tværs af dit år.

Afhængig af hvor mange individuelle udgifter du har, bør du overveje at specificere dette budget efter hvad du specifikt bruger dit budget på.

Eksempler på markedsføringsomkostninger inkluderer et marketingbureau, marketing-software, betalte kampagner og begivenheder (dem, du er vært for og/eller deltager i).

 

6. Marketingkanaler

Det sidste element som din marketingplan skal indeholde, er en liste over dine marketingkanaler. Mens din virksomhed muligvis reklamerer for jeres produkter/ydelser på en bestemt annonceringsplatform, såsom Google Ads eller Facebook, så er dine marketingkanaler, hvor du offentliggør det indhold, der inspirerer og fanger din målgruppe, genererer leads og spreder opmærksomhed om dit brand.

Brug dette afsnit i din marketingplan til at fastlægge, hvilke sociale netværk du vil starte en virksomhedsside på, hvad du bruger dette sociale netværk til, og hvordan du måler din succes på dette netværk.

En del af dette punkts formål er at bevise for dine overordnede, at det giver mening at investere tid og ressourcer i disse kanaler, da de vil hjælpe til at understøtte virksomhedens mål. Kan du ikke argumentere for dette, så er det måske ikke den rette vej.

Er din virksomhed allerede på de sociale medier, og bruger det aktivt, så kan du med fordel hente vores social media kalender, da hjælper dig med at planlægge aktiviteterne. Download vores social media kalender lige her. Er du ikke i gang endnu, så start med at få udfyldt marketingplanen og tag social media kalenderen efterfølgende.

 

Her får du et overblik over indholdet i vores marketingplan

Med vores marketingplan får du et håndgribelig overblik over følgende:

  • Virksomhedsbeskrivelse
    • Beskrivelse
    • Marketingansvarlige
    • SWOT Analyse
  • Udvikling & målsætning
  • Målmarked
    • Brancher
    • Persona
    • Konkurrentanalyse
  • Markedsstrategi (De 7 P’er)
    • Product (Produkt)
    • Promotion (Markedsføring)
    • Price (Pris)
    • Place (Kanal)
    • People (Ansvarlige)
    • Process (Proces)
    • Physical Evidence (Præsentation)
  • Budget
  • Marketingkanaler

Har du overvejet at binde din marketingindsats sammen med inbound marketing, men er i tvivl om, hvordan du præcis griber det an? Læs mere om inbound marketing på denne side.

 
cta-box-marketingplan-skabelon

 

Få besked ved nye artikler