Inbound Marketing vs. Outbound Marketing

Morten Staal
skrevet af Morten Staal
8 minutters læsning
03. november 2021

(Opdateret oktober 2023)

Inbound Marketing vs. Outbound Marketing. To begreber, der de sidste mange år efterhånden er blevet holdt op mod hinanden og sammenlignet. Men hvad er forskellen egentlig på dem? Vi tager et dybere kig ned i, hvad begreberne betyder, og hvordan de adskiller sig fra hinanden.

Er du klar til at blive klogere? Så let's go!

Du kommer til at vide mere om:

I sin reneste form bruger outbound marketing en push-taktik, mens inbound marketing i stedet anvender en pull-taktik.

Outbound marketing er det, vi kender som traditionel marketing. Det er TV- og radioreklamer, reklameskilte, banner- og displayannoncer, avisannoncer, telemarketing osv. 

Kort sagt: alt det indhold, hvor vi forsøger at skubbe et sælgende budskab i hovedet på en bred målgruppe. Lidt groft sagt fungerer outbound marketing lidt som at råbe ud i et rum fyldt med folk og håbe, at nogen lytter til dig.

På den anden banehalvdel er inbound marketing. I stedet for at skubbe salgsbudskaber ud til en større målgruppe, forsøger du i stedet at tiltrække en meget specifik målgruppe med indhold, der er designet til at give dem værdi, dække deres behov og svare på deres problemstillinger.

I stedet for at råbe ud i lokalet, sætter vi os ned og snakker med en person i det fyldte lokale og svarer på deres spørgsmål. Det handler mindre og direkte salg og mere om at give målgruppen værdifuld information, de kan bruge.

Få vores 22 steps til succes med inbound marketing.

Den gennemsnitlige åbningsrate for e-mails på tværs af alle brancher i 2022 er 16,97%

Moderne vs. traditionel markedsføring

Langt de fleste virksomheder i dag gør brug af traditionel markedsføring i større eller mindre grad, og der er ofte store budgetter til formålet.

Men hvorfor skal man så som virksomhed pludselig til at sadle om og i stedet bruge de ressourcer på inbound marketing? Det hurtige argument er, at det i dag er sværere end nogensinde før at få budskaber skudt ud til målgruppen, og effekten af traditionel markedsføring er drastisk faldende.

Grunden er, at konkurrencen er mere intens, og forbrugerne er blevet kritiske og ofte immune overfor de reklamer, de udsættes for. Det hænger i høj grad også sammen med, at der er flere og flere digitalt indfødte, der ved, hvordan de tager kontrollen over, hvilken information de modtager og hvordan.

Annoncer kan nemmere ignoreres, og det er de færreste e-mails i indbakken, der rent faktisk bliver åbnet, hvis de lugter af salg.

Tag lige et kig på disse statistikker:

  • 86% af os springer over reklamerne på TV, når vi afbrydes midt i vores film søndag aften. Og ofte ser vi ikke længere filmen på flow-tv, men i stedet via on-demand tjenester som Netflix, Disney+ og HBO, hvor reklame ikke er tilstede. 
  • 84% af os forlader websites med påtrængende, forstyrrende og irrelevante reklamer. Og ofte ser vi ikke engang den dyrt betalte display-ad, fordi vi har installeret AdBlocker i vores browser.
  • 44% af os åbner aldrig ‘direct mails’, der på den ene eller anden måde er blevet målrettet til os som en potentiel kunde. Og ofte ser vi ikke engang e-mailen, da hele 85% af alle e-mails ender i spam-filteret. Faktisk bliver kun 17% af alle e-mails på tværs af brancher nogensinde åbnet.
  • 91% af os vælger nyhedsbreve fra igen, som vi på et eller andet tidspunkt har valgt til. Og ofte sker det, fordi vi ikke får opfyldt den forventning vi havde, da vi tilmeldte os nyhedsbrevet. Indholdet dækker ikke vores behov, og derfor ser vi ingen grund til at fortsætte med at modtage nyhedsbrevet.
  • 43% af e-mail-brugere kan finde på at anmelde en e-mail som spam, hvis de ikke synes, den er relevant nok for dem.

Med inbound marketing fokuserer du på at blive fundet af kunderne, fordi du formår at give dem det indhold, de finder relevant og interessant - ligegyldigt hvor de er i deres købsrejse. Her skal du ikke forsøge at købe, tigge eller tvinge dig ind til kunderne.

Læs vores blog om virksomhedernes brug af Content Marketing.

“Old marketing is any marketing that
pushes products or services on customers.”

Giv værdi vs. sælg

Typisk er outbound marketing kendetegnet ved en strategi, hvor du forsøger at mest muligt ud af dine markedsføringskroner. Sat lidt på spidsen, vil det sige, at du søger at nå en så bred eksponering, som muligt med de markedsføringskroner, du har til rådighed.

Budskabet er typisk sælgende, og ofte oplever modtageren dit budskab som irrelevant og forstyrrende, fordi din strategi er at opnå den højest mulige ROI ved at nå så bredt ud som muligt. Sat lidt på spidsen igen, arbejder du her ud fra en kvantitativ tilgang.

For selv om du naturligvis har målrettet din traditionelle markedsføring mod et bestemt segment, så er det med dig som afsender, der forsøger at skubbe et produkt eller en ydelse ud til kunderne

New Marketing is any marketing tactic that relies on earning people’s interest instead of buying it.

På den anden hånd er inbound marketing kendetegnet ved en strategi, hvor du giver så meget værdi som muligt med dine markedsføringskroner. Med inbound marketing vender du modellen om og parkerer dig selv et øjeblik.

I stedet for at overtale dine kunder til at købe dit produkt fra dit første møde med dem, sætter du dig i deres sted og finder ud af, hvad lige præcis deres behov og problemstilling er.

Du går ind i en gensidig dialog med dem og finder ud af, hvordan du kan støtte dem i deres købsrejse, så de i sidste ende køber dit produkt, fordi de har tillid til dig, og fordi de ser dig som en pålidelig og autoritær ekspert på området.

Du udarbejder en persona af din målgruppe, og du finder ud af, hvor de er i deres købsrejse (buyer’s journey), så du på den måde kan forstå deres behov og problemstillinger. På den måde uddanner eller underholder du din målgruppe og opbygger dermed en værdifuld relation til dem.

Bliv klogere på, hvordan du kommer i gang med at udarbejde din målgruppes buyer persona og buyer journey.

indhold over kanal

Indhold vs. kanal

Interruption-based

Outbound marketing er det, man kalder ‘interruption-based’, hvor præmissen er at finde et medie med en stor følgeskare, som du periodisk kan eksponere for dine reklamer. Håbet er her, at du med lidt målrettet planlægning og en demografisk forståelse af din målgruppe kan finde den lille procentdel af dem, der rent faktisk lægger mærke til reklamen – derfra må du så krydse fingre for, at de også reagerer på den.

Udgangspunktet er, at hvis du finder en stor nok målgruppe, må den lille procentdel af konverteringer være investeringen værd. Problemet er, at det efterhånden er uambitiøst og naivt blot at hellige sig til denne traditionelle markedsføring, da forbrugerne bliver mere kritiske og blinde over for reklamer.

Kanaler, der er interruption-based er eksempelvis annoncer på sociale medier, TV-reklamer, display ads, nyhedsbreve, telemarketing og canvas-salg.

Permission-based

Inbound marketing er det, man kalder ‘permission-based’, hvor præmissen i stedet er:

  1. At kommunikere med din målgruppe på et medie, hvor målgruppen har givet dig tilladelse til at indgå i en dialog med dem.
  2. At besvare de spørgsmål, målgruppen måtte have og dermed dække deres behov og problemstillinger igennem content creation.

I den første præmis er din målgruppe mindre end ved massemedier. Men i og med at målgruppen allerede har tilkendegivet deres interesse i dig og dermed er mere venligtsindede overfor dit indhold og budskaber, konverterer målgruppen 750% højere end ved interruption-based markedsføring.

Eksempler er her tilmeldinger til nyhedsbreve, sociale medier, download af dit content offer, abonnenter på din blog eller deltagende til dit webinar.

I den anden præmis besvarer du målgruppens behov og problemstillinger, som de stiller spørgsmål til gennem eksempelvis Google. Ved at forstå din målgruppe og ramme de rigtige søgetermer, sørger du for at besvare deres spørgsmål, når de søger på dem.

I det øjeblik hvor målgruppen søger svar på deres spørgsmål, er konverteringsraten derfor også uvurderligt høj, hvis du formår at ramme dem i den rigtige fase af deres købsrejse. Eksempler er her SEO, landing pages, content, blogs osv.

Modsat outbound marketing, lægger du markant flere kræfter i at forstå din målgruppes situation, så du helt ned til mindste detalje kan målrette dit indhold til dem. Læs: indhold, ikke budskaber. Det betyder, at du arbejder med en langt mere indsnævret målgruppe, og at du arbejder ud fra deres behov og ikke dit salgsbudskab.

Det betyder også, at du i stedet for at arbejde med budskaber pakket ind i annoncering, arbejder med værdifuldt indhold på dine egne kanaler, der skal eksponeres på eksterne kanaler. 

 

Tovejs- vs. envejs- kommunikation

Én af de vigtigste og mest væsentlige egenskaber ved inbound marketing er evnen til at gå i dialog med din målgruppe. Forstå dem, og mød dem der, hvor de har brug for dig, og hvor de kan ytre deres behov og problemstillinger, så du kan besvare deres spørgsmål.

Det er hele essensen af inbound marketing, og det er der, hvor inbound skaber en enorm værdi modsat traditionel markedsføring – nemlig, at du understøtter hele kundens købsrejse. Outbound marketing skaber opmærksomhed og synlighed i toppen af salgstragten, mens inbound marketing understøtter salgsprocessen i hele salgstragten.

Transmissionsparadigmet vs. Interaktionsparadigmet

Forskellen mellem inbound marketing og outbound marketing kan altså helt enkelt illustreres med en god omgang klassisk kommunikationsteori – sværere behøves det ikke være:

  • Outbound marketing hører hjemme i transmissionsparadigmet; det er en-vejs-kommunikation, og du sender budskaber ud, du håber modtages af målgruppen.
  • Inbound marketing hører hjemme i interaktionparadigmet; det er to-vejs-kommunikation, og du går i dialog med målgruppen for at forstå deres behov, så du kan give dem det rigtige indhold og de rigtige løsninger på det rigtige tidspunkt.

Team of business people collaborate holding up jigsaw puzzle pieces as a solution to a problem

Outbound marketing i din inbound marketing-strategi

Inbound marketing er vejen frem, hvis du vil skabe tætte relationer til dine potentielle og eksisterende kunder. Det er i mødet med kunden og med det relevante indhold, at du opbygger en værdifuld relation med dem.

Meget af dette blogindlæg er blevet brugt på at give outbound marketing nogle hug i sammenligningen med inbound marketing.

Men når det så er sagt, vil vi gerne understrege, at du ikke bør tænke, at den ene tilgang udelukker den anden. Se dem i stedet som to puslespilsbrikker, der passer perfekt sammen og bidrager til helheden. Altså bør traditionel markedsføring også have en plads i din inbound marketing-strategi. Dit skarpe indhold, der rammer din persona spot-on og dækker deres behov, opnår ikke meget opmærksomhed, hvis det ikke pushes ud – og det er her, outbound marketing spiller en rolle.

Display annoncering, der kendes som annoncering via Facebook eller Google, er kommet rigtig langt med mulighederne i deres annonceplatforme og giver dig i høj grad mulighed for at lave målrettet annoncering, hvor investeringen kan spores ned til mindste krone. Annoncetyper som retargeting, lookalike-audiences og lead ads leverer oftest også flotte resultater og konverteringer.

Disse nyere platforme vinder i stor grad frem og presser de traditionelle annonceringstyper som reklameskilte, avis-, magasin- og tv-reklamer i knæ. Denne type annoncering læner sig op af inbound marketing, hvor der er fokus på at vise budskaber for et så målrettet segment, at der er stor sandsynlighed for at de finder det relevant.

Vil du vide endnu mere om inbound marketing?
Læs vores guide til inbound marketing.

cta-box-22-steps-inbound-marketing

 

Få besked ved nye artikler