
Hvis du følger lidt med i HubSpot-land, er det næppe gået din næse forbi, at HubSpot lancerede en integration til OpenAIs ChatGPT i juni.
Det er dog ikke dét, som du skal læse om i denne artikel.
Du skal i stedet læse om noget, som jeg personligt synes er langt mere spændende: MCP. Og navnligt HubSpot MCP.
Men hvad er MCP? Hvad betyder det egentlig for dig, der arbejder med marketing eller salg? Og hvorfor skal du overhovedet bruge tid på at forholde dig til det?
Det er dét, keg kommer til at dykke ned i. Når du har læst denne artikel, ved du derfor, hvad MCP generelt er, hvad HubSpot MCP specifikt går ud på, og vigtigst af alt: hvilke muligheder det giver dig i din hverdag med HubSpot.
- Hvad er MCP?
- Hvad er mulighederne i HubSpot MCP?
- Sådan kan HubSpot MCP lette det manuelle salgsarbejde
- MCP i marketing: Hvad det betyder i praksis?
- Sådan kan MCP hjælpe med at ryde op i din HubSpot-data
- HubSpot MCP: Hype eller brugbart værktøj?
På nuværende tidspunkt er det kun Claude fra Anthropic, du kan bruge HubSpot MCP med. Nogle steder nævner jeg også ChatGPT, fordi teknologien bag MCP er skabt til at fungere med forskellige AI-assistenter, men i praksis er det på nuværende tidspunkt kun Claude det fungerer med.
Hvad er MCP?
Der popper hele tiden nye og smarte begreber op i AI-junglen. Og det kan være svært at skelne mellem dem, du bør tage seriøst, og dem, du roligt kan ignorere.
Et af de nyeste er MCP. Det er måske noget, du har hørt lidt om perifert, men ikke sat dig sønderligt meget ind i. Men det bør du gøre. For det er fremtiden for, hvordan vi interagerer med chatbots som Claude, ChatGPT osv.
MCP står for Model Context Protocol. Det fungerer som en slags “universal adapter” mellem en sprogmodel (f.eks. ChatGPT eller Claude) og de digitale værktøjer, du bruger.
Det lyder måske temmelig teknisk – og det er det egentlig også. Men dét, du i bund og grund skal vide, er, at du med MCP helt konkret kan lade Claude stikke snablen ned i f.eks. din HubSpot, Gmail, LinkedIn Ads, Meta Ads (eller andre værktøjer) og trække information fra systemerne. Du kan også få den til at udføre handlinger direkte i systemerne.
Hvad er mulighederne i HubSpot MCP?
Nu, hvor vi har det basale på plads, kan vi kigge nærmere på, hvordan du kan få gavn af det i en HubSpot-sammenhæng. HubSpot har nemlig lavet en HubSpot MCP.
Forestil dig, at du bruger Claude til at skrive emails, sparring om leads, research osv. Problemet er bare, at den ikke kender dine kunder, dine deals eller din pipeline, medmindre du manuelt uploader data. Uden adgang til HubSpot ved den altså… ingenting.
Her kommer MCP ind i billedet.
MCP er det, der gør det muligt for Claude at "forstå" konteksten fra HubSpot. Den kan fx:
- Hente, opsummere og filtrere CRM-data (kontakter, virksomheder, deals, tickets osv.)
- Administrere og oprette felter (properties) samt tilføje nye valgmuligheder
- Oprette noter, opgaver og andre engagement-typer på records
- Håndtere associationer mellem records (f.eks. koble kontakter til virksomheder)
Det betyder, at Claude ikke længere bare gætter eller kommer med generelle forslag. I stedet får du input, der er baseret på rigtige data fra dit HubSpot-setup.
Sådan kan HubSpot MCP lette det manuelle salgsarbejde
Du har lige afsluttet et kald med Lars Larsen fra Big Company Org. Han er interesseret, og der er en reel mulighed her. Fedt.
Normalt ville du nu bruge tid på at logge mødet i HubSpot, researche virksomheden og Lars, oprette en deal og sende en opfølgende mail.
Men med MCP kan du blot sige til Claude:
"Jeg har lige haft et kald med Lars Larsen fra Big Company Org. Vi snakkede om deres udfordringer med leadgenerering og deres behov for bedre struktur i salgsprocessen.
Vil du lave research på virksomheden, logge mødet, oprette en deal i HubSpot og skrive et udkast til en personlig opfølgningsmail med forslag til mødedato?"
Og vupti. Så ordner Claude det hele for dig. Du sparer altså dyrebar tid på alle disse opgaver:
✅ Dybdegående research på leadet
✅ Logging af kaldet på kontakten med opsummering fra kald og research, samt next steps
✅ Oprettelse af en deal med en opsummerende note
✅ Browsing af kalender for ledige tidspunkter til mødedato
✅ Udarbejdelse af en personlig mail til leadet (udkastet klargøres i Gmail til gennemlæsning og evt. tilpasning)
Lad os tage et par andre eksempler i dit salgsarbejde. Brug HubSpot MCP og Claude til at:
- Få forslag til, hvordan du bedst griber en specifik kunde eller deal an baseret på historik og aktiviteter i HubSpot
- Identificere varme leads
- Få prioriteringsforslag i forhold til håndteringen af dine leads
- Få næste skridt i salgsprocessen foreslået baseret på data fremfor mavefornemmelser
- Lave en analyse af din salgsperformance
MCP i marketing: Hvad det betyder i praksis?
Nu ved vi, hvad MCP er, og hvad HubSpot MCP konkret kan. Så lad os kigge på, hvad du som marketingmedarbejder kan få ud af det.
Forestil dig dette scenarie:
Du har netop afholdt et webinar. Nu vil du analysere performance: Hvem skrev sig op? Hvilke kanaler kom de fra? Hvor godt matcher de din ICP?
I stedet for at dykke ned i lister og rapporter i HubSpot, åbner du Claude og skriver:
"Lav en analyse af alle, der har skrevet sig op til *webinartitel*. Hvilke kanaler kom de fra? Hvor godt rammer de min ICP? Og er der nogle potentielle salgsmuligheder?"
Claude går nu i gang med at trække og analysere data fra HubSpot. Efter få minutter har du en færdig rapport, som du måske kun skal tilrette ganske lidt, før den er klar.
Ingen lister. Ingen manuel rapportering. Bare en prompt eller to.
Andre eksempler på, hvad du i marketing kan:
- Udtræk og sende bestemte deltagere fra webinaret videre til en sælger
- Analyse af din paid marketing performance: Hvilke kanaler performer bedst?
- Analyse af marketing attribuering for dig: Hvor mange af de deals, der ligger, er blevet oprettet på baggrund af marketingaktiviteter?
Sådan kan MCP hjælpe med at ryde op i din HubSpot-data
Så nu har vi både et eksempel på hvordan du kan bruge MCP i salg og marketing. Men du ved selvfølgelig også, at den kun er så god, som din data er.
Så hvis du har skoddata i din HubSpot... Ja, så giver du den altså hårde arbejdsvilkår.
Heldigvis kan du også bruge HubSpot MCP til dette.
Én af de udfordringer, jeg ofte støder på, er for eksempel, at der ofte ligger deals uden tilknytninger til en kontakt eller virksomhed. Det giver udfordringer, hvis man f.eks. gerne vil rapportere på hvor meget, man har solgt til en given virksomhed.
Rigtig ofte er virksomhedens navn dog i deal-navnet.
Her kan du få Claude og HubSpot MCPs hjælp til at:
✅ Finde alle deals uden tilknyttede kontakter/virksomheder
✅ Få forslag til hvilke virksomheder/kontakter, der bør tilknyttes
✅ Lade Claude oprette tilknytningerne automatisk
Andre eksempler med data arbejde i Claude og HubSpot MCP
- Finde duplikerede kontakter eller virksomheder
- Lave research og berige kontakter og virksomheder
- Importere CSV-filer og få Claude til at oprette/opdatere kontakter og virksomheder
HubSpot MCP: Hype eller brugbart værktøj?
Der er ingen tvivl om, at MCP skaber masser af snak og ja – noget af det er ren hype. Men som med megen anden AI-teknologi er der også reel værdi at hente, hvis du bruger MCP rigtigt.
Særligt, hvis du tager dig tid til at skrive en god prompt, og du fx bruger nogle af de custom GPT'er, som kan hjælpe dig med netop dét.
Allerede nu fungerer HubSpot MCP rigtig godt til at spare dig for en del manuelt arbejde, såsom:
- Research på virksomheder
- Oprettelse og opdateringer af records i HubSpot
- Udkast til personlige e-mails baseret på HubSpot-data og research, den laver
Når det kommer til tung dataanalyse og performanceindsigter, er der stadig et stykke vej endnu. Resultaterne kan være lidt 50/50. Nogle gange er de rigtig gode, og andre gange giver de bare ikke mening.
Kvaliteten afhænger i høj grad af, hvor god din data i HubSpot er i forvejen.
Men altså: Kigger vi bare nogle år ud i fremtiden, er potentialet enormt. Det fundament, MCP allerede lægger, kan bane vejen for, hvordan vi arbejder med AI i fremtiden.
Jeg forestiller mig, at MCP på et tidspunkt bliver så godt integreret, at ChatGPT, Claude eller noget helt 3., vil være dit primære interface og go-to arbejdsredskab.
Når den har adgang til alle dine værktøjer, og den kan udføre opgaver for dig – hvorfor så bøvle rundt i diverse systemer selv?
Konklusionen? MCP er ikke ren magi (endnu). Men det er et værktøj med kæmpe potentiale, hvis du bruger det rigtigt og har realistiske forventninger til det – og du husker den sunde fornuft. Det handler trods alt om AI.
Book et møde med mig, hvis du gerne vil blive klogere på, hvordan du kan bruge HubSpot MCP i din virksomhed.
Få besked ved nye artikler
Måske dette er noget for dig?

Hvad er et CRM system? Og hvorfor du skal bruge det

Hvad er et CMS system?
