Software battles

Zendesk vs HubSpot

En god kundeoplevelse er altafgørende! Det vises konstant i undersøgelser, at det er den højeste prioritet hos forbrugerne, og omdrejningspunktet hos vækstende virksomheder. Dit valg af kundeservice software er grundlæggende for dette. I denne blog sammenligner vi de to største spillere på det danske marked - Zendesk & HubSpot Service - så du kan træffe det valg, der passer din virksomhed. 

Hvad kan HubSpot?

HubSpot er en CRM platform, der hjælper virksomheder med at vækste ved at samle salg, service, marketing, webside (CMS) og operations i et og samme system. Det giver en masse synergier på tværs af virksomheden. 

 

Hvad er HubSpot Service Hub?

HubSpot Service Hub er bygget ovenpå HubSpots CRM-system. Det betyder, at du har de bedste betingelser for at levere en fantastisk kundesupport. Du har nemlig allerede alt kundedata tilgængelig, når der kommer en supporthenvendelse via chat, mail eller telefon. Dette er koblet sammen med funktionaliteter der understøtter onboarding, support og customer success.

Læs vores samlede intro af HubSpot Service Hub her.

Hvad kan Zendesk?

Zendesk er en CRM platform der tilbyder løsninger for salgs- og serviceteams. Det er primært kendt for at være et hardcore fokuseret service-værktøj.  

 

Hvad er Zendesk Suite & Zendesk Support?

Zendesk var oprindeligt et værktøj kun til kundeservice - de har dog udvidet til også at dække salg. Zendesk fokuserer på helpdesk værktøjer, og er mere specialiserede inden for service. Deres stærkeste funktion er deres help desk, som platformen er bygget op omkring. 

Funktionaliteter

Din service software er grundlaget for din kundeoplevelse. Herunder sammenligner vi HubSpot og Zendesk på tværs af de mest fundamentale funktionaliteter. 

CRM Platform & samlet løsning

HubSpots CRM platform er udviklet af dem selv med softwares som understøtter salg, service, marketing, web og operations - foruden hundredvis af integrationer. Platformen kombinerer markedets stærkeste "motor" med brugervenlighed for et komplet overblik over kunderejsen og en flydende sammenhæng mellem marketing-, salgs- og kundeserviceteams. Resultatet? En gennemført oplevelse for kunderne.

Zendesks CRM platform, Zendesk Sunshine, samler Zendesk Sell, der er deres produkt til salgsafdelinger samt Zendesk Suite, der er løsningen til kundeserviceteams. Det giver udviklere muligheden for at bygge og integrere softwares, der kan bruges for resten af jeres teams. Det tager udgangspunkt i Amazon Web Services og giver udviklere og administratorer de værktøjer, de har brug for for at facilitere stærke kundeoplevelser. Det er dog ikke blevet udviklet internt, som HubSpots CRM-platform er. 

Funktioner til hele kunderejsen

Ud over at have essentielle helpdesk og supportfunktioner tilbyder HubSpot Service Hub værktøjer til at understøtte onboarding-processen og afrapporterings-, målings- og tilfredshedsscoringsværktøjer for at lette fastholdelse, krydssalg og mersalg. Disse onboarding-, support- og succesfunktioner gør Service Hub til en fuldt dækkende løsning for hele kunderejsen.

I sammenhæng med sin tidligere position som et rendyrket helpdesk-software tilbyder Zendesk Support og Zendesk Suite funktioner, der er fokuseret omkring et omfattende sæt værktøjer til supportmedarbejdere. De inkluderer funktioner som SLA-administration og brugerdefinerbare billetlayouts, som er nødvendige for komplekse supportteams. Zendesk mangler dog værktøjer, der er specielt gearet til kundeonboarding, fastholdelse og vækst.

Funktion til selv-hjælp for dine kunder

HubSpot Service Hub tilbyder funktioner til et stærkt supportområde (Eks. FAQ & Helpdesks) i dets Professional- og Enterprise-niveauer, også med flersprogede og SSO-funktioner. Hjælpeartikler/FAQ punkter er opbygget og struktureret til at rangere højt i søgninger, og HubSpots indbyggede rapporterings-dashboards måler effekten af hver supportartikel for at sikre de efterlever kundernes behov, og kan forbedres over tid.


Zendesk Suite tilbyder videnbasefunktionaliteter i alle dets niveauer, hvilket giver mulighed for flere supportdatabaser i dets vækst-, professionelle og virksomhedsniveauer.

Kan det tilpasses din virksomhed?

Med muligheden for at tilpasse objekter, kundeegenskaber, undersøgelser, dashboards og mere i eks. professional og enterprise versionerne af produktet, tilbyder HubSpot Service Hub alle de tilpasninger som kundeservice har brug for, samtidig med at den forhindrer unødvendig kompleksitet, ved at skulle integrere med tredje-partsløsninger.


Zendesk er meget stærk i sin evne til at tilpasse sin software i de større versioner. Mens tilpasningerne introducerer kompleksitet i forretningsprocessen, og stiller større krav til den indsats, der kræves for at styre systemet, så gør disse mere komplekse konfigurationer Zendesk til førende inden for større serviceløsninger, der ikke har brug for den synlighed i salgs- og marketingaktivitet, som HubSpot tilbyder.

Hvem har den bedste support og hvem er nemmest at være kunde hos?

Mens både HubSpot og Zendesk har stærke procceser for at sikre en god support- og customer succes oplevelse, så slog HubSpot konsekvent Zendesk på "Quality of Support" og "East of Doing Business With"-målingerne på anmeldelsessiden G2.com. Fra juni 2021 scorede HubSpot 8,9/10 for "Quality of Support" og 8,9/10 for "Ease of Doing Business With", mens Zendesk scorede 8,4/10 i begge kategorier.

Integrationer og udvidelser

HubSpot tilbyder over 800 applikationer i deres marketplace, herunder over 100 applikationer dedikeret til service. De mest installerede kundeserviceapplikationer er Facebook Messenger, SurveyMonkey og Intercom.

Zendesk tilbyder over 1.200 applikationer i deres app-kartotek. Langt de fleste af disse integrationer er til Zendesks supportfunktioner, hvorimod de har færre end 100 applikationer til deres salgs- og chatfunktioner.

For særligt komplekse konfigurationer benytter virksomheder også HubSpots  økosystem med over 5.000 forskellige partnere. Zendesk relancerede deres partnerprogram i 2019 og har nu over 300 partnere på listen.

Hvad koster det?

Afhængigt af konfigurationen er listepriserne for HubSpot Service Hub og for Zendesk sammenlignelige. Den månedlige abonnementspris for Growth-niveauet i Zendesk Suite er $79 pr. bruger pr. måned, og for HubSpot Service Hubs Professional-niveau er prisen $80 pr. bruger pr. måned, (startende med 5 brugere for $400 pr. måned.)

Begge udbydere tilbyder adgang til alle brugere, også dem uden tilknytning til service platformen. HubSpot kalder disse brugere "free users", og Zendesk kalder disse brugere "light agents". HubSpot tilbyder ubegrænsede antal free users, mens Zendesk begrænser antallet af "light agents" efter niveauet. Når du bruger Zendesk sammen med et separat salgsværktøj, såsom HubSpot Sales Hub, skal der købes yderligere Zendesk-agentsæder, for at salgsafdelingen kan få adgang til supportdata. Dette kan øge de samlede omkostninger ved Zendesk, mens det ikke er et problem med HubSpot Service Hub på grund af det ubegrænsede antal gratis brugere.

TIlbage til toppen
Software
Zendesk
HubSpot
Applikation
Bruges oftest af salgs- og serviceteams
Bruges oftest af salg og marketing teams
CRM
comptab-yes-icon
comptab-yes-icon
SLA (Service Level Agreement) Mangement
comptab-yes-icon
comptab-yes-icon
Ticket system
comptab-yes-icon
comptab-yes-icon
Workflow configuration
comptab-yes-icon
comptab-yes-icon
Self-serve system
comptab-yes-icon
comptab-yes-icon
Gratis prøveperiode
14 dage
Basic-pakke er gratis
Live chat
comptab-no-icon
comptab-yes-icon
E-mail marketing & tracking
comptab-no-icon
comptab-yes-icon
Mødebooking
comptab-no-icon
comptab-yes-icon

HubSpot Service Hub er branchens førende inden for Customer Service Management Softwares 

SoftwareReviews anerkendte Service Hub som den førende platform og guldmedaljevinder i sin 2021 Customer Service Management Report, baseret på input fra HubSpot-brugere.

hubspot-service-hub-rating
Book en demo

Overvejer du at skifte? Få en demo af HubSpot Service Hub, og se de mange fordele!

Book en demo