Din marketingplan 2022 [Gratis download]

Kristoffer Vindum
4 minutters læsning
16. marts 2022

Husker I at arbejde strategisk med jeres marketing? Og får I rent faktisk brugt jeres marketingplans, eller bruger i blot en række buzzwords, når I fremlægger for chefen? Vi har lavet en marketingplan uden bullshit. Marketingplanen hjælper dig med at holde tungen lige i munden, når I skal planlægge og eksekvere jeres inbound marketing-indsats.

Mange marketingfolk kender følelsen af, at strategien bliver overhalet af hurtig eksekvering og "kan du ikke lige lave et opslag om det her produkt"-ønsker fra kollegaer. 

Vi vil rigtig gerne gøre det lettere for alle os, der arbejder med inbound marketing, at arbejde med en langsigtet plan og holde kursen rettet mod udvikling og automatiserede marketingindsatser. På den måde er din og vores tid bedre brugt og skaber værdi langt ud i fremtiden - og ikke blot i eftermiddag, når sælger-Søren gerne vil have, at du pusher hans nye tilbud.

Og hey - selvom marketingplanen er langsigtet, er den skruet sådan sammen, at du på 3 måneder er færdig med første del af indsatsen og kan begynde med næste emne.

Med marketingplanen skaber du et overblik og samler:

  • Content-produktion
  • Budskaber
  • Blogindlæg
  • Lead nurture/e-mail flows

Lyder det ikke lækkert? Lad os dykke ned i, hvad marketingplanen indeholder.

Hvad får jeg i marketingplanen?

Marketingplanen gennemgår 3 faser til 3 måneder. Den hjælper dig først og fremmest med at planlægge dit næste kvartal. Bagefter kan du så bruges den til at planlægge kvartalet efter osv.

Når du Googler "Marketingplan" får du ofte en række high-level content offers og modeller, som ikke konkret fortæller dig, hvordan du skal lave og arbejde med din marketingplan. I stedet fortæller den dig om SWOT-analyser, budget, vision og mission (Jep. Vi har selv lavet sådan en engang).

Vores marketingplan anno 2022 giver dig et bud på, hvordan du med 3 stykker gated content (top, middle og bottom of funnel), blogs og e-mails bygger en maskine, der genererer leads og stille og roligt gør dine leads købsklare.

Sådan er marketingplanen bygget op

Vores marketingplan tager udgangspunkt i inbound marketing-tankegangen og gennemgår:

Og derudover anbefaler vi lidt ekstra ressourcer, du kan dykke ned i.

Download Marketingplanen

Planen for dit næste kvartal

Marketingplanen tager konkret udgangspunkt i B2B-leadgenering. Den strækker sig over de næste 3 måneder, hvor du hver måned fokuserer på et nyt trin i planen. Den tager udganspunkt i den velkendte salgstragt, men vi har vendt den på hovedet, så du rammer de lavest hængende frugter - de mest salgsklare leads - først.

Måned 1: Decision-fasen

I den første måned skal du fokusere på decision-fasen. Her skal du overbevise dine potentielle kunder om, hvorfor de skal vælge din ydelse fremfor dine konkurrenters.

Men hvilke spørgsmål sidder man med, når man er i decision-fasen? I denne fase kan det være sammenligninger, specifik produktinformation eller andre konkrete informationer, du skal fodre din potentielle kunde med.

Find konkrete eksempler på contenttyper til Bottom of Funnel.

Måned 1 - Decision-fasen

Måned 2: Consideration-fasen

I måned 2 tager du fat på consideration-fasen. Skab værdi og vis, at I er specialister inden for jeres emne. Her skal du fange dem, der er på jagt efter løsninger, men endnu ikke er klar til at vurdere, hvilken leverandør, de skal vælge. Uddannende indhold, beregnere og kundecases fungerer godt i denne fase.

Få eksempler på flere contenttyper til Middle of Funnel.

Måned 2 - Consideration-fasen
 

Måned 3: Awareness-fasen

Når du når til måned 3, er du helt oppe i salgstragten og skal skabe awareness. Denne indsats skal generere leads højt oppe i salgstragten og er letfordøjeligt content som social media-opdateringer, nyhedsbreve eller infografikker. Det er ikke nødvendigvis content, der svarer på dine potentielle leads spørgsmål - for de har ganske enkelt ikke nået at stille dem endnu.

Grunden til at vi slutter med awareness-fasen er, at du nu allerede har lavet content, der skal få dine leads længere ned i tragten og tættere på en købsbeslutning.

Se eksempler på, hvad du kan fokusere på i dit content til Top of Funnel.

Måned 3 - Awareness-fasen

Alternativ brug af marketingplanen

Vi anbefaler, at du bruger marketingplanen, som vi beskrevet i den. Men hvis du eksempelvis først og fremmest vil have mange leads (uden at være klar til at gøre dem varme), kan du vende tragten om og starte med awareness-fasen. 

Men det kræver, at I har en stærk salgsorganisation, der er klar til at tage fat på alle leads, eller at I har en plan for, hvad der så skal ske med dem, når I har indsamlet dem.

Få fat i marketingplanen

Vi håber, du har fået et indtryk af, at marketingplanen kan gøre din inbound marketingindsats bedre. Er du klar til at komme i gang med at skabe lækkert, leadgenererende content og sætte det i system?

Download Marketingplanen

 
cta-box-marketingplan-skabelon

 

Få besked ved nye artikler