Din marketingplan 2024 [Download skabelon]

5 minutters læsning
17. januar 2024

Husker du (og dit team) at arbejde strategisk med jeres marketing? Og får du rent faktisk brugt jeres marketingplaner, eller bruger du blot en række buzzwords, når der skal fremlægges for chefen? Vi har lavet en marketingplan uden bullshit. Marketingplanen hjælper dig med at holde tungen lige i munden, når du skal planlægge og eksekvere jeres inbound marketing-indsats.

I dette blogindlæg gennemgår vi:

Mange marketingfolk kender følelsen af, at strategien bliver overhalet af hurtig eksekvering og "kan du ikke lige lave et opslag om det her produkt"-ønsker fra kollegaer. 

Vi vil rigtig gerne gøre det lettere for alle os, der arbejder med inbound marketing, at arbejde med en langsigtet plan og holde kursen rettet mod udvikling og automatiserede marketingindsatser. På den måde er din og vores tid bedre brugt og skaber værdi langt ud i fremtiden - og ikke blot i eftermiddag, når sælger-Søren gerne vil have, at du pusher hans nye tilbud.

Og hey - selvom marketingplanen er langsigtet, er den skruet sådan sammen, at du på 3 måneder er færdig med første del af indsatsen og kan begynde med næste emne.

Med marketingplanen skaber du et overblik og samler:

  • Content-produktion
  • Budskaber
  • Blogindlæg
  • Lead nurture/e-mail flows

Lyder det ikke lækkert? Lad os dykke ned i, hvad marketingplanen indeholder.

Hvad får jeg i marketingplanen 2024?

Marketingplanen gennemgår 3 faser til 3 måneder. Den hjælper dig først og fremmest med at planlægge dit næste kvartal på content-fronten. Bagefter kan du så bruges den til at planlægge kvartalet efter osv.

Når du Googler "Marketingplan", får du ofte en række high-level content offers og modeller, som ikke konkret fortæller dig, hvordan du skal lave og arbejde med din marketingplan. I stedet fortæller den dig om SWOT-analyser, budget, vision og mission (jep - vi er også selv skyldige i at have haft sådan et content offer på et tidspunkt).

Vores marketingplan anno 2024 giver dig et bud på, hvordan du med 3 stykker gated content (top, middle og bottom of funnel), blogs og e-mails bygger en maskine, der genererer leads og stille og roligt gør dine leads købsklare.

Sådan er marketingplanen bygget op

Vores marketingplan tager udgangspunkt i inbound marketing-tankegangen og gennemgår:

Og derudover anbefaler vi lidt ekstra ressourcer, du kan dykke ned i.

Download Marketingplanen

Planen for dit næste kvartal

Marketingplanen tager konkret udgangspunkt i B2B-leadgenering. Den strækker sig over de næste 3 måneder, hvor du hver måned fokuserer på et nyt trin i planen. Den tager udgangspunkt i den velkendte salgstragt, men vi har vendt den på hovedet, så du rammer de lavest hængende frugter - de mest salgsklare leads - først.

Måned 1: Decision-fasen

I den første måned skal du fokusere på decision-fasen. Her skal du overbevise dine potentielle kunder om, hvorfor de skal vælge din ydelse eller dit produkt fremfor dine konkurrenters.

Men hvilke spørgsmål sidder man med som potentiel kunde, når man er i decision-fasen? I denne fase kan det være sammenligninger, specifik produktinformation eller andre konkrete informationer, du skal fodre din potentielle kunde med.

Find konkrete eksempler på contenttyper til Bottom of Funnel.

Måned 1 - Decision-fasen

Måned 2: Consideration-fasen

I måned 2 tager du fat på consideration-fasen. Skab værdi og vis, at I er specialister inden for jeres emne. Her skal du fange dem, der er på jagt efter løsninger, men endnu ikke er klar til at vurdere, hvilken leverandør, de skal vælge. Uddannende indhold, beregnere og kundecases fungerer godt i denne fase.

Få eksempler på flere contenttyper til Middle of the Funnel.

Måned 2 - Consideration-fasen
 

Måned 3: Awareness-fasen

Når du når til måned 3, er du helt oppe i salgstragten og skal skabe awareness. Denne indsats skal generere leads højt oppe i salgstragten og er letfordøjeligt content som social media-opdateringer, nyhedsbreve eller infografikker. Det er ikke nødvendigvis content, der svarer på dine potentielle leads spørgsmål - for de har ganske enkelt ikke nået at stille dem endnu.

Grunden til at vi slutter med awareness-fasen er, at du nu allerede har lavet content, der skal få dine leads længere ned i tragten og tættere på en købsbeslutning.

Se eksempler på, hvad du kan fokusere på i dit content til Top of Funnel.

awareness-fasen-marketingplan

5 konkrete lead nurture e-mails, du kan sende i dit mailflow

Som opfølgning på din lead magnet i awareness-fasen og dit MoFu-content i consideration-fasen skal du lave et mailflow. Et lead nurture mailflow.
 
Et lead nurture e-mail flow præsenterer dine leads for viden og argumenter, der stiller dine ydelser bedre end konkurrenternes. Du rykker dem tættere på decision-fasen - og uden at prale eller sammenligne viser du, hvad du kan, og at din virksomhed er den rette til at løse deres problem. Show it, don't tell it.
Email nurturing flow i Marketingplanen 2023
 

 

Brug AI og LLM'er i dine marketingindsatser

Kunstig intelligens (AI) og Large Language Models (LLM'er) har revolutioneret marketinglandskabet, og de er kommet for at blive. Derfor bør du også lære at udnytte deres kæmpe potentiale, hvis du ikke allerede er i fuld gang med det.

Værktøjer som ChatGPT kan bruges til at analysere data, forudsige tendenser, skabe indhold og meget mere, der kan effektivisere dit arbejde med marketingplanens opgaver.

Se eksempler på nogle af de mange ting, ChatGPT kan hjælpe dig med, og få en række konkrete prompts, du kan bruge i dit eget arbejde.

Alternativ brug af marketingplanen

Vi anbefaler, at du bruger marketingplanen, som vi beskriver den. Men hvis du eksempelvis først og fremmest vil have mange leads (uden at være klar til at gøre dem varme), kan du vende tragten om og starte med awareness-fasen. 

Men det kræver, at I har en stærk salgsorganisation, der er klar til at tage fat på alle leads, eller at I har en plan for, hvad der så skal ske med dem, når I har indsamlet dem.

Få fat i marketingplanen

Jeg håber, du har fået et indtryk af, at marketingplanen kan gøre din inbound marketingindsats bedre. Er du klar til at komme i gang med at skabe lækkert, leadgenererende content og sætte det i system?

 

cta-boks-marketingplan-2024

 

Få besked ved nye artikler