5 Fordele ved at bruge HubSpot CRM

Casper Bjerg
skrevet af Casper Bjerg
5 minutters læsning
05. juni 2019

Tidligere havde sælgere et system, hvor de skulle samle, kategorisere og styre alle deres leads. Alt denne data skulle indsamles og håndteres manuelt. Det er ikke mange år siden, at det var normen for mange sælgere.

Tiderne har heldigvis ændret sig, så der nu findes moderne systemer, som håndterer dette, og der derfor ikke længere er nogen, som gør tingene manuelt. Eller er der? Sidder du selv eller sidder dine sælgere, og indtaster det hele manuelt, så er det om at komme op af stolen. For så bør du virkelig se, hvad Hubspot kan gøre for netop dig.

Hvorfor? Fordi alt det tager tid og distraherer dig fra dit vigtigste job – salg. Desuden, i en verden, hvor alle aspekter af vores arbejde og personlige liv bliver digitale, hvorfor vil du holde fast i et oldnordisk manuelt system? Hvis du gerne vil finde en løsning på dette, vil jeg gerne introducere dig til et begreb, der allerede er enormt populært i salgsverdenen – Customer Relationship Management (CRM).

I dette indlæg gennemgår vi:

Hvad er et CRM?

Et CRM er et digitalt system, der gør det muligt for organisationer, at administrere forretningsforbindelser og leads samt de data og oplysninger der er forbundet med dem, i et samlet system. Sådanne data kan være oplysninger om kunder og potentielle kunder, eks. deres navne, kontaktoplysninger, lead status og meget mere.

Der findes allerede et hav af CRM-systemer på markedet, og du har sikkert allerede hørt om en del af dem – eks. Salesforce, Pipedrive, Freshsales og HubSpot.

Hos Itch Marketing er vi stolte af at være HubSpot Platinum-partners. Det betyder, at vi har stor erfaring med platformen og har skabt målbare resultater for vores kunder. Med udgangspunkt i dette, vil jeg gerne fremhæve fordele ved netop Hubspots CRM.

Vil du vide mere om hvad Hubspot er, så kan du læse vores gennemgang her.

Hvis du gerne vil dykke mere ned i HubSpot CRMs funktioner og muligheder, så læs vores udførlige guide her.

HubSpot CRM er gratis!

Der er masser af værktøjer og forskellige software derude, der er ‘gratis’. Desværre tilbyder de ofte en meget begrænset funktionalitet, medmindre du betaler. Dette gør det meget svært at få mest muligt ud af dem og bedømme deres effektivitet.

Dette er dog ikke tilfældet med HubSpot CRM. Den gratis platform tilbyder en bred vifte af funktioner, der gør det til et godt værktøj.

Du kan se mere om, hvad Hubspots CRM indeholder i vores gratis slides, eller du kan læse mere på Hubspots egen hjemmeside.

hvorfor-hubspot-med-logo-1920x1080

Automatisk indhentning af data

HubSpots CRM-system integrerer automatisk med en masse online databaser. Dette betyder, at når du opretter et lead, så får du hurtigt en masse smart data, der beriger din information om leadet – eks. virksomhedens størrelse, omsætning, beliggenhed og en kort beskrivelse.

Alt denne information kan også nemt integreres ind i din Gmail indbakke gennem HubSpot Sales Chrome-udvidelsen. Denne gør alle disse oplysninger tilgængelige i din indbakke, når du begynder at skrive en email til en kontaktperson.

Personalisering er en vigtig faktor, hvis man vil have en vellykket salgs-email, så jo flere oplysninger du kan opsamle om en person, desto bedre kan du engagere dig.

Smart integration på din hjemmeside

Mens den gratis version tilbyder et stort udvalg af muligheder og funktioner, tilbyder Hubspot også en række premium-add-ons. En af disse er Hubspots integration på din hjemmeside.

Denne funktionalitet giver dig besked, når et lead besøger din hjemmeside. Dette er en rigtig brugbar funktion i mange scenarier. For eksempel, hvis et tidligere lead pludselig besøger din hjemmeside, efter en længere periode uden kontakt. Så kan du gå direkte til handling, hvis du føler, at de er modnet nok til et opfølgende opkald. Alternativt kan du finde ud af hvilke sider, de har besøgt, og hvis du allerede er i forhandlinger med dem, kan du måske blive klogere på deres behov og bruge disse oplysninger til at lukke aftalen.

Hold styr på kommunikationen

At dokumentére og holde styr på kommunikation med potentielle kunder kan være lidt af hovedpine for enhver sælger. Det er nødvendigt, men det kommer i vejen for deres primære job, nemlig at sælge produkter/tjenester.

HubSpot CRM håndterer imidlertid dette på en smart måde, ved at tillade dig at sende e-mails direkte fra platformen. Dermed bliver korrespondancen logget direkte under leadets kontaktoplysninger, så du altid kan se, hvad der er snakket og talt om, og hvem der har haft kommunikationen. Der er endda en funktion, der giver dig mulighed for at optage dine telefonopkald. Vær dog opmærksom på Datatilsynets krav til samtykke i visse tilfælde her.

Integration til HubSpots andre systemer

Udover at have et CRM har HubSpot også 3 andre systemer – marketing, salg og service. Disse kan alle 3 integreres med hinanden og virker problemfrit med CRM. Dette er grunden til, at Hubspot er det mest kraftige inbound marketing værktøj, da den kan favne over alle facetter af marketing, salg og service. Det betyder, at dit salgs- og marketingarbejde kan fungere hånd i hånd og afdelingerne kan kommunikere sammen og følge med i udviklingen.

Hvad betyder dette i praksis? Det betyder, at hvis et lead besøger en landingsside, eller åbner en marketing e-mail, så kan du følge med i dette gennem Hubspot. Du skal ikke rundt og kigge i Google Analytics, Mailchimp, Leadfeeder og noget helt 4. Alt er samlet et sted og salgsafdelingen kan nemt samle op på marketingafdelingens indsats. Kort sagt vil dette stoppe dig fra at skulle bruge mange systemer for at samle data om leadet

Sikre at du får et overblik over leadets kunderejse og interesser og spare tid.

Bonus: Dit CRM er altid opdatereret

Du skal ikke være bange for, at du ikke har den nyeste data. Hubspots CRM opdaterer og indhenter automatisk nye informationer hvert 10. minut. Derfor kan du være sikker på, at du har de nyeste og mest præcise oplysninger på hånden, når du skal kontakte dit lead.

Kort sagt…

Enhver dygtig sælger, uanset hvilken branche, vil kunne bekræfte, at der inden for salg er stor konkurrence. Dette gør det endnu vigtigere at bruge et CRM, der nemt integrerer med din hjemmeside, indsamler al kommunikation, integrerer med dit marketing, sikrer personalisering og holder det hele up-to-date. Kort sagt, alt det HubSpot CRM gør!

Web_Blog_CTA

 

Få besked ved nye artikler