Undgå pinlige fejl ved marketing automation

Casper Bjerg
skrevet af Casper Bjerg
2 minutters læsning
16. oktober 2019

Marketing Automation er smart – det er jeg fuldstændig enig i. Nogle gange kan det dog også blive så smart, at det går galt. For automatisering er jo kun så smart som brugerne af systemet.

Du har måske hørt flere steder nævne, at automatisering er smart. Det gælder for mange områder, men i vores tilfælde tænker jeg mest på automatisering af marketing og processerne omkring kunderejsen.

Få et overblik over inbound marketing, hvor Marketing Automation ofte indgår som et vigtigt element.

At den menneskelige indsats blev det svageste led måtte jeg desværre erfare på egen hånd, da et enkelt fejlklik skrev 80% af vores brugerbase op til et email workflow.

Jeg ønsker, at du undgår at stå i en lignende situation. Så jeg vil fortælle dig lidt om grunden til fejlen, og hvordan du kan gardere dig mod lignende fejl.

Hvorfor fejlede Marketing Automation?

Hvis du har siddet med flere systemer til salg og marketing, kender du sikkert til de små programmer som Piesync eller Zapier, der synkroniserer kontakter og informationer mellem systemerne. Så når en person oprettes som kontakt i dit CRM, vil eksempelvist Piesync synkronisere personen over til dit marketing automation system, hvorfra personen så vil indgå i et automatiseret workflow med emails.

I mit eksempel var det en Piesync integration mellem HubSpot CRM og Mailchimp.

HubSpot Mailchimp Piesync integration

“Hvorfor ikke bare have workflows og CRM i samme system og spare integrationen?”

Det kan der være mange forskellige årsager til. Det kan f.eks. være økonomien der begrænser dig fra at have alt i et system, eller programmer der ikke kan levere hele pakken.
Uanset årsag, så giver en integration et ekstra led, hvor der kan ske uheld.

Jeg opsatte en kontakt mellem de to forskellige systemer baseret på de overordnede konti, og glemte at frafiltrere irrelevante kontakter. Det kan være svært at forestille sig, hvis du ikke sidder med det, men det var et spørgsmål om 3 klik med musen der kunne have stoppet godt 800 kontakter fra at modtage en mail med “tak fordi du har downloadet vores X…”

Ved manuel overførsel af en stor mængde kontakter, har du mulighed for at frasortere de irrelevante, inden du sender nogen form for kommunikation ud til dem. Fordi Mailchimp automatisk sender mails ud til alle kontakter der bliver tilføjet, nåede jeg dog ikke at stoppe noget, før skaden var sket. Dette resulterede i en pinlig situation, hvor jeg måtte skrive ud for at undskylde for bommerten.

Det kan anbefales at undgå!

Hvordan undgår du fejl ved Marketing Automation?

Skal du så stoppe med din automatisering, for at være på den sikre side?

Nej!

Det ville være at gøre dig selv og din forretning en bjørnetjeneste. I stedet handler det om at have hovedet med, når du arbejder med automatisering – især hvis det er noget, du ikke har prøvet før.

Skal du have uddybet din forståelse for Marketing Automation, kan du læse mere her

Når det så er sagt, så får du lige et lille fif der kan stoppe dig fra at ryge i samme situation som mig:

Skal du opsætte noget der indebærer automatisk udsendelse af kommunikation, så sæt den automatiske udsendelse på pause. Dermed kan du tillade dig at lave en ups’er og trække samtlige af dine kontakter over i et workflow, uden at der bliver sendt noget ud, og uden at der er andre end dig selv der oplever fejlen.

cta-box-gennemgang-af-hubspot-platform

 

Få besked ved nye artikler