Den glemte ingrediens til din landingsside

Casper Bjerg
skrevet af Casper Bjerg
4 minutters læsning
22. maj 2018

Har du lavet landingssider for din virksomhed eller for en kunde i dit bureau? Så har du sikkert også siddet og googlet efter ting som “hvordan laver man en landingsside”“hvad bør min landingsside indeholde?” og“hvordan laver jeg en landingsside der konverterer” i søgen efter best-practice. Eller også har du måske bare fundet nogle eksempler og kastet dig ud i det.

Ligegyldigt hvilken metode du har valgt, vil der formentlig have været fokus på den visuelle opsætning. Vi er længe blevet prædiket ørene fulde af anbefalinger om at lave en stor og klar CTA (call-to-action), have et grafisk element, der viser hvad man får ud af landingssiden, nogle ideer om hvor dit indhold bør placeres og hvilke farver du bør bruge.

Det er hos mange større virksomheder blevet så nørdet, at der måles på om knappen skaber bedre resultater, hvis den er gul i stedet for grøn og om der konverteres i højere grad, hvis den formular, der skal udfyldes, sidder i højre side frem for venstre side. Såkaldt split-testing. Og det er alle sammen rigtig gode pointer.

Det store spørgsmål her er bare: glemmer man ikke det vigtigste?

For hvad er det vi, som besøgende, bruger mest tid på, når vi besøger en landingsside (eller en nærmest hvilken som helst anden webside)? Tekst! Det er nok indlysende, at et af vores vigtigste elementer er, at der er en klar titel, som tager blikfang og suger brugeren ind. Men herfra går det i mange tilfælde bagefter direkte ned af bakke.

Vi har ofte travlt med at sælge vores kompetencer og ydelser og love resultater på vores landingsside. Men vi glemmer helt den klassiske opsætning, vi har, når vi tænker salg. Hvad er nemlig vores besøgendes behov?

 

Voice of Customer

Som Leonardo DiCaprio gentagende gange understregede i “The Wolf of Wall Street”, når han siger “sell me this pen”, så er det behovet vi skal løse for vores besøgende. Derfor skal vi arbejde med VOC (voice-of-customer), når vi laver landingssider.

Lad os give dig et eksempel. Canadiske Freshbooks er 100-meter mestre, når det kommer til at lave landingssider. Deres største fordel er, at de altid laver deres landingsside ud fra deres målgruppes behov. De ved at deres målgruppe har følgende udfordringer:

  • Anser betaling af regninger som smertefuldt
  • Synes bogføring er udfordrende
  • Har behov for adgang fra alle steder
  • Gider ikke bruge tid på fakturering

Derfor opsætter de deres landingsside ud fra disse behov og italesætter både i titel og i styrker, hvilke behov de kan afdække for dig. Deres hovedfokus er ikke på, at deres produkt har nogle fede features eller, at de vandt en pris for deres kundeservice. Det er på at løse de udfordringer, som deres kunder har, og derfor konverterer deres landingsside med virkelig flotte tal.

Den glemte ingrediens til din landingsside 1

Ved at arbejde ud fra en voice-of-customer, sikrer du altså, at du ikke blot laver pæne og smarte tekster – men også god kommunikation. For du skaber noget indhold, der rent faktisk rammer din målgruppes behov. Har du husket at tjekke op på det, på de sidste landingssider du har lavet?

 

Sådan kommer du igang med voice-of-customer

For at kunne lave dette, anbefaler vi bestemt ikke, at du bare går i gang med at gætte. Eller for den sags skyld kigger på hvad dine konkurrenter mener. For hvad nu, hvis de blot har gættet og så tager fejl?

Dine gæt kan selvfølgelig være kvalificeret og vil formentlig også være hen mod det rigtige, men det bedste du kan gøre er, at spørge din målgruppe. Husk at ikke er vigtigt, hvordan dine budskaber lyder for dig selv. Det vigtigste er, hvordan de opfattes af din målgruppe. Det er en af vores vigtigste pointer, når vi arbejder med inbound marketing.

Stil derfor dine eksisterende kunder nogle af disse spørgsmål:

  • Hvorfor valgte i at samarbejde med os?
  • Hvordan gør vores produkt/ydelse din hverdag nemmere?
  • Hvad ville gøre vores produkt/ydelse endnu bedre?
  • Hvad er din største nuværende udfordring i din arbejdsdag (evt. relateret mod det du laver)
  • Hvad er vigtigst når du skal købe noget nyt? Pris, kvalitet, dialog?

 

Se vores forklaring af inbound marketing her, hvis du vil sætte skub i din virksomheds digitale eventyr. 

Og hvis du har endnu mere mod på det, eller ikke har nogle eksisterende kunder, så spørg nogle af dine potentielle kunder, der passer ind i din målgruppe om lignende spørgsmål. Dit hovedmål skal bare være, at kunne besvare følgende spørgsmål:

  1. Hvad frustrerer min målgruppe?
  2. Hvilken løsning kan de forestille sig på deres udfordringer?
  3. Hvad kan de ikke leve uden?
  4. Brug de stærke udtalelser, der understøtter deres udfordringer. Det kan andre relatere til og det hjælper din landingsside til at konvertere bedre.

Når du har den her data, kan du lave en kvalificeret landingsside med budskaber, der er henvendt din målgruppes udfordringer. Eller fortalt i en video, hvis du vil prøve det medie af. Det er en enorm vigtig læring, der virkelig kan styrke din virksomhed i alle facetter. Og det behøver ikke være så svært at anskaffe.

Du kan sende en mail til dine kunder, du kan stille et spørgsmål på Facebook, LinkedIn eller Twitter, du kan samle nogle stykker til en fokusgruppe eller du kan tage telefonen og ringe til nogen. Hvad end løsning du foretrækker, så husk på, at selvom det kan virke lidt omfattende at indsamle nu, så er den information guld værd og vil betale sig tilbage i stor stil. 

Med den information er du nemlig klar til at udarbejde en landingsside, hvor VOC er afgørende for din;

  • Overskrift
  • Underoverskrifter
  • Bullet points
  • CTA’er
  • Kundeudtalelser

 

Husk at finde balancen på din landingsside

Det skal selvfølgelig ikke betyde, at du ikke skal overveje den visuelle del, når du laver din landingsside, for den spiller stadig en rigtig stor rolle. Og det samme med hvilke data, du kan tillade dig at indsamle for den modydelse, du giver. Teksten er i vores optik det oversete krydderi, og derfor anbefaler vi, at du lige giver den en ekstra skalle på den front.

Det virker banalt, men det er ofte her vi overser de vigtige budskaber, som skal overtale vores målgruppe til at interagere med os og i sende ende købe vores produkt.

Vil du have endnu mere viden om TOC, kan du læse Hubspots 8 bedste tips til det.

cta-box-22-steps-inbound-marketing

 

Få besked ved nye artikler